Skraplacz klimatyzacji samochodowej – wszystko co warto wiedzieć

Skraplacz klimatyzacji - co powinniście wiedzieć

Skraplacz klimatyzacji samochodowej to jedna z podstawowych części układu klimatyzacji samochodowej. Znany jest również jako chłodnica klimatyzacji samochodowej. Od jego sprawności zależy właściwa praca układu klimatyzacji w samochodzie. Odpowiemy na szereg pytań, dotyczących tego podzespołu.

Układ klimatyzacji musi być bezwzględnie szczelny. Najmniejsze nieszczelności powodują wyciek czynnika chłodzącego i problemy z działaniem układu klimatyzacji (słabe chłodzenie, albo całkowity brak chłodzenia). Tymczasem skraplacz klimatyzacji samochodowej jest narażony na uszkodzenia mechaniczne i uszkodzenia, powodowane przez korozję.

Co to jest skraplacz klimatyzacji

Skraplacz klimatyzacji samochodowej to inaczej chłodnica klimatyzacji samochodowej. Element ten wygląda jak standardowa chłodnica układu chłodzenia i ma do niej bardzo podobną budowę. Jest tylko mniejszy. Tak samo, jak chłodnica układu chłodzenia, skraplacz klimatyzacji samochodowej zamontowany jest z przodu auta, za atrapą chłodnicy (tzw. grillem). Tak samo, jak chłodnica układu chłodzenia, ma swój wentylator elektryczny.

Przeczytaj również: Czyszczenie klimatyzacji – zadbaj o swój komfort i zdrowie!

Jak działa skraplacz klimatyzacji?

W układzie klimatyzacji samochodowej (a także w każdym innym układzie klimatyzacji, np. domowej) cały czas krąży czynnik chłodniczy (mieszanina gazów). Jest on wprowadzony w ruch (sprężany) przez kompresor klimatyzacji (sprężarkę klimatyzacji).

Do czego służy skraplacz klimatyzacji? Jaką pełni rolę w tym układzie?

  • Gaz chłodniczy jest sprężany przez kompresor klimatyzacji, co podnosi jego temperaturę i jego ciśnienie. Gaz chłodniczy trafia z kompresora do skraplacza klimatyzacji.
  • W skraplaczu klimatyzacji gaz jest schładzany i przechodzi ze stanu gazowego do skroplonego (stąd też nazwa części). Następnie czynnik kieruje się w stronę filtra osuszacza, zaworu rozprężnego i parownika. A potem z powrotem trafia do sprężarki.
  • W jaki sposób czynnik jest schładzany w skraplaczu klimatyzacji? Przede wszystkim, poprzez pęd powietrza, jaki jest generowany w trakcie jazdy i który opływa chłodnicę klimatyzacji samochodowej. Kiedy auto stoi w korku, albo jest bardzo gorąco, uruchamiany jest wentylator skraplacza, napędzany elektrycznie.
  • Ciepło odebrane z czynnika chłodzącego oddawane jest do atmosfery.

Awarie skraplacza klimatyzacji

Skraplacz klimatyzacji samochodowej może ulegać awariom. Co się najczęściej dzieje i co jest tego powodem?

  • Uszkodzenia mechaniczne, będące efektem kolizji. Skraplacz traci szczelność.
  • Korozja, niszcząca skraplacz z zewnątrz. Powód? Podwyższony poziom wilgoci. W efekcie skraplacz traci szczelność.
  • Korozja, niszcząca skraplacz od środka. Powód? Nieterminowa wymiana filtra osuszacza, powodująca dużą wilgotność czynnika chłodzącego.

Jak wymienić skraplacz klimatyzacji w samochodzie?

Uszkodzony skraplacz klimatyzacji można wymienić tylko w serwisie samochodowym, posiadającym odpowiednie wyposażenie techniczne do obsługi układów klimatyzacji. Warsztat musi posiadać specjalną stację do obsługi klimatyzacji – oraz odpowiednio przeszkolony personel.

Jak przebiega wymiana skraplacza klimatyzacji?

  • Stacja obsługi klimatyzacji jest podłączana do złączy serwisowych.
  • Z układu odsysany jest czynnik chłodniczy (jeśli oczywiście, nie wyciekł, na skutek nieszczelności), a także smar do smarowania sprężarki (krąży wraz z czynnikiem chłodzącym).
  • Mechanik uzyskuje dostęp do skraplacza, co może wymagać demontażu kilku elementów z przodu (zderzaka, atrapy chłodnicy itd.).
  • Demontowane są przyłącza skraplacza, a sam podzespół jest wyjmowany spod maski.
  • Mechanik montuje nowy skraplacz i podłącza go do układu klimatyzacji. Mechanik montuje z powrotem elementy nadwozia.
  • Konieczny jest montaż nowego filtra osuszacza.
  • Sprawdza się stan innych podzespołów. Jeśli są również uszkodzone (np. skorodowane) wymienia się je na nowe (np. montuje uniwersalny parownik klimatyzacji samochodowej pod deską rozdzielczą), albo poddaje się je regeneracji (można zregenerować np. sprężarkę klimatyzacji samochodowej).
  • Sprawdzana jest szczelność układu klimatyzacji.
  • Układ poddawany jest dezynfekcji (obejmuje ona w szczególności parownik klimatyzacji samochodowej, ale nie tylko).
  • Do układu wprowadza się odpowiednią ilość czynnika chłodzącego oraz smar do smarowania sprężarki.
  • Sprawdza się wydajność układu i porównuje ją z danymi fabrycznymi.

Naprawiamy, serwisujemy i dezynfekujemy układu klimatyzacji w samochodach

Zapraszamy do warsztatu Irmar. Posiadamy odpowiedni sprzęt do obsługi układów klimatyzacji w samochodach, a także świetnie wyszkolony personel.

  • Serwisujemy i dezynfekujemy układy klimatyzacji samochodowej.
  • Naprawiamy układy klimatyzacji, znajdujemy nieszczelności i wymieniamy niesprawne części.

Profesjonalny serwis klimatyzacji samochodowej w Irmar! Zapraszamy!

Najnowsze wpisy

Renowacja felg stalowych – jak to zrobić?

Felgi stalowe to nadal bardzo popularne rozwiązanie, choć mają one ogromną konkurencję ze strony felg aluminiowych. Felgi stalowe ...

Co to jest sworzeń wahacza i gdzie się znajduje w samochodzie?

Sworzeń wahacza to ważna część układu zawieszenia. Znajdziesz go w każdym samochodzie osobowym, na przedniej osi. Uszkodzony sworzeń ...

Sworzeń wahacza – objawy awarii w samochodzie osobowym

Jakie są objawy uszkodzonego sworznia wahacza w samochodzie osobowym? Jak rozpoznać luz na sworzniu wahacza (objawy awarii)? Jak ...