Samodzielna naprawa niewielkich ubytków lakieru samochodowego – jak to zrobić?

jack-douglass-tmhLbZ2g_lE-unsplash (1)

Ubytki lakieru samochodowego są szpecące, bez względu na wiek auta i kolor jego lakieru. Najczęściej mają formę rys. Ale mogą zdarzyć się niestety większe, spowodowane na przykład łuszczeniem się lakieru bezbarwnego, albo uszkodzeniami mechanicznymi. Jak powinna przebiegać naprawa ubytków lakieru samochodowego? Jak powinna przebiegać naprawa ubytków lakieru bezbarwnego (tzw. zwanego klaru albo clear-u)?

Usuwanie ubytków lakieru w samochodzie to nie tylko usuwanie defektów wizualnych. Warto pamiętać o tym, że funkcja dekoracyjna to nie jedyna funkcja lakieru samochodowego. Lakier ten chroni także karoserię pojazdu przed korozją. Jeśli zatem na lakierze są głębokie ubytki, sięgające do głębokich warstw podkładu, można spodziewać się ataków korozji.

H2 Jak uzupełnić ubytki lakieru na samochodzie? Zacznijmy od budowy lakieru…

Lakier samochodowy we współczesnym aucie składa się z trzech warstw.

  • Warstwa podkładu, przylegająca bezpośrednio do karoserii. Najczęściej ma biały kolor. Jej zadaniem jest wyrównanie powierzchni i zapewnienie ochrony antykorozyjnej.
  • Warstwa lakieru barwnego, której zadaniem jest nadanie koloru, a także ewentualnie efektu metalik albo innego.
  • Warstwa lakieru bezbarwnego (tak zwany klar albo clear), która nadaje połysk (chyba, że kolor ma być matowy) a także chroni przez uszkodzeniami, takimi jak zarysowania.

I już wiemy, że małe ubytki, wszystkie małe ryski czy hologramy (koliste uszkodzenia lakieru) powstają na lakierze bezbarwnym. Głębokie rysy dotyczą z kolei głębszych warstw lakieru.

Przeczytaj również: Jak walczyć z korozją na karoserii?

H2 Jak naprawić ubytki lakieru w samochodzie? Jakie są typowe uszkodzenia i jak powinna przebiegać naprawa?

Spójrzmy na typowe uszkodzenia lakieru w aucie.

  • Łuszczący się klar. To typowy problem starszych samochodów, ale nie tylko. Jak naprawić ubytek lakieru bezbarwnego? Wszelakie domowe sposoby, jak stosowanie lakieru do paznokci albo miejscowe naprawy za pomocą lakieru bezbarwnego, są nieskuteczne. Niestety, jeśli lakier zaczął się łuszczyć, to najprawdopodobniej będzie się łuszczyć na całym samochodzie, albo na całym jego elemencie. Czyli np. dachu albo masce. Naprawa ubytków lakieru w tym przypadku powinna obejmować usunięcie całego, starego lakieru, a następnie pomalowanie auta od nowa. Można użyć trzech warstw (lakier podkładowy, lakier kolorowy, lakier bezbarwny), a w starszych samochodach dwóch (lakier podkładowy, lakier kolorowy z bezbarwnym). Oczywiście, lakierowanie wymaga odpowiedniego przygotowania karoserii. Najlepiej malować kompresorem. I co oczywiste, najlepiej zlecić to fachowcom.
  • Ubytki lakieru na masce. Są one spowodowane najczęściej uderzeniami małych kamieni. Jak usunąć ubytki w lakierze na masce? Najlepiej zastosować tzw. zaprawki. Czyli lakier, który dobiera się po kolorze lakieru (po kodzie koloru). Kod koloru jest zapisany w numerze VIN auta.
    Z uszkodzonych powierzchni należy usunąć luźno trzymający się lakier. Następnie należy je odtłuścić i delikatnie pomalować za pomocą maleńkiego pędzelka.
  • Poważne ubytki lakieru, spowodowane np. przez otarcia o ścianę albo o inne auto. Naprawa ubytków lakieru w samochodzie przy takich uszkodzeniach wymaga także lakierowania. Ale może być to lakierowanie miejscowe (przy odpowiednim doborze koloru lakieru a także dodatków cieniujących w razie potrzeby, aby zatrzeć granice pomiędzy nowym lakierem a starym), albo lakierowane całego elementu. Wszystko zależy od uszkodzeń.
    W przypadku starszych samochodów bardziej opłacalny od lakierowania może być montaż nowej części w odpowiednim kolorze. Np. drzwi, zderzaka albo elementu poszycia zewnętrznego.
  • Głębokie rysy na lakierze. Jak je usuwać? W tym przypadku można zastosować trzy metody. Pierwsza metoda to lakierowanie ubytków samochodu przy głębokich rysach za pomocą wspomnianego wcześniej lakieru zaprawkowego. Metoda druga to stosowanie specjalnej metody polerowania, przy zastosowaniu polerki mechanicznej. Metoda ta stosowana w salonach detailingu, polega na takim spiłowaniu krawędzi głębokiej rysy, aby była ona jak najmniej widoczna.
    Metoda trzecia, tymczasowa, ale najprostsza do zastosowania, to zamaskowanie rysy za pomocą kolorowego wosku. Trzeba dobrać najbardziej dopasowany kolor, odtłuścić miejsce naprawy, nałożyć wosk i wypolerować.
  • Drobne rysy na lakierze – jak je usunąć? Można zastosować kilka metod. Pierwsza to lekkościerna pasta polerska z woskiem. Albo kolorowy wosk. Obydwa rozwiązania są tymczasowe i polegają jedynie na zamaskowaniu problemu.
    Najlepsze rozwiązanie to polerowanie lakieru, przy pomocy polerki mechanicznej oraz odpowiednio dobranych past i padów polerskich. W tym przypadku można usunąć skutecznie małe rysy, hologramy (powstałe na skutek zarysowań podczas mycia auta), jak również białe plamy (na przykład po ptasich odchodach), czy odświeżyć lakier (przywrócić mu połysk).

O czym warto pamiętać? Trzeba jak najszybciej uzupełnić ubytek lakieru bezbarwnego albo kolorowego i podkładu przeciwkorozyjnego. Naprawa powinna być wykonana tak, aby auto nie straciło atrakcyjnego wyglądu. Poza tym trzeba pamiętać o znaczeniu ochrony przeciwkorozyjnej, zapewnianej przez lakier.

Przeczytaj również: Renowacja lakieru samochodowego – czy warto robić to samemu?

Najnowsze wpisy

Renowacja felg stalowych – jak to zrobić?

Felgi stalowe to nadal bardzo popularne rozwiązanie, choć mają one ogromną konkurencję ze strony felg aluminiowych. Felgi stalowe ...

Co to jest sworzeń wahacza i gdzie się znajduje w samochodzie?

Sworzeń wahacza to ważna część układu zawieszenia. Znajdziesz go w każdym samochodzie osobowym, na przedniej osi. Uszkodzony sworzeń ...

Sworzeń wahacza – objawy awarii w samochodzie osobowym

Jakie są objawy uszkodzonego sworznia wahacza w samochodzie osobowym? Jak rozpoznać luz na sworzniu wahacza (objawy awarii)? Jak ...