Samochód po zimie – co w nim sprawdzić?

Samochód po zimie – co w nim sprawdzić?

Sezon zimowy potrafi być udręką nie tylko dla kierowcy, ale także dla jego samochodu. Wysokie amplitudy temperatur, wysoka wilgotność, sól drogowa lub śnieg i lód zmieszane z błotem potrafią wyrządzić nie lada szkody w elementach podwozia i karoserii. Kiedy zima odejdzie na dobre, warto jest sprawdzić, jak obeszła się z naszym pojazdem. Dowiedz się na co zwrócić szczególną uwagę.

Po pierwsze – zmień opony

Jest to absolutna konieczność. Opony zimowe zanim skończyłby się sezon letni byłby już zupełnie łyse. Optymalnym momentem wymiany jest okres kiedy średnia temperatura przekracza już 7 stopni i nie ma ryzyka, że złapie nas śnieżyca. Oczywiście anomalie się zdarzają, ale generalna zasada jest niezmienna – opony zimowe nie lubią ciepła i znacznie szybciej się zużywają w wyższej temperaturze. Mają też gorsze osiągi niż opony letnie, przystosowane konstrukcyjnie do pracy w innych warunkach pogodowych.

Sprawdź podwozie

Podwozie jest szczególnie narażone na niszczycielski wpływ soli drogowej, brył lodu i innych nieprzyjemności, które czyhają na zimowej drodze. Po sezonie zimowym dobrą praktyką jest dokładne umycie całego podwozia z warstwy brudu, która zdążyła się tam nagromadzić. Wyczyścimy dzięki temu sól i zminimalizujemy postępowanie korozji. Jeśli zauważalne są ogniska rdzy, należy je uważnie usunąć. Nie zaszkodzi także zakonserwować podwozie, co znacznie wydłuży żywotność jego elementów.

Rzuć okiem na stan układu kierowniczego

Niech pierwszy rzuci kamieniem, kto zimą nie wpakował się w solidną dziurę, której nie dostrzegł na czas. Takie uderzenia odbijają się na stanie układu kierowniczego. Uwagi wymagają luzy na przekładni kierowniczej, końcówki drążków kierownicy oraz osłony przekładni kierowniczej. Jeśli zaniedbamy sygnały problemów w układzie kierowniczym, ryzykujemy, że samochód będzie się zachowywał niestabilnie, a opony będą zużywały się szybciej i nierównomiernie.

Problemy mogą czaić się w zawieszeniu

Zawieszenie w trakcie zimy notorycznie ociera się o zwały śniegu i lodu, a ponadto jest narażone na skutki częstego wjeżdżania w dziury, które ciężko zauważyć na śniegu. W efekcie, mogą pojawić się luzy przy tulejach metalowo-gumowych, a sworznie wahaczy oraz łączniku stabilizatorów mogą być już nadmiernie zużyte. Dobrze jest sprawdzić także amortyzatory i sprężyny, gdyż zima wymaga od nich wytężonej pracy, która może nadszarpnąć ich stan. Przy okazji sprawdzania zawieszenia nie zaszkodzi skontrolować także układ hamulcowy. Sprawdź dokładnie w jakim stanie są tarcze, klocki i zaciski, aby mieć pewność, że możesz na nich polegać.

Najnowsze wpisy

Dlaczego nie zwlekać z wymianą opon na letnie?

Dlaczego nie zwlekać z wymianą opon na letnie?

Zima odchodzi na dobre, wiosna rozgościła się za oknem i powoli zaczynamy wyglądać ku ciepłym, letnim dniom. Wraz ...
Rzeczoznawca samochodowy – kiedy zdecydować się na jego pomoc?

Rzeczoznawca samochodowy – kiedy zdecydować się na jego pomoc?

Rzeczoznawca samochodowy najczęściej kojarzy się z osobą, która zjawia się kiedy dojdzie do kolizji lub wypadku, ogląda, wycenia, ...
Samochód po zimie – co w nim sprawdzić?

Samochód po zimie – co w nim sprawdzić?

Sezon zimowy potrafi być udręką nie tylko dla kierowcy, ale także dla jego samochodu. Wysokie amplitudy temperatur, wysoka ...