Rozrząd na pasku i na łańcuchu – wady i zalety

Rozrząd na pasku i na łańcuchu - wady i zalety

Wokół napędu wałka rozrządu narosło wiele mitów. Obiegowa opinia głosi, że łańcuszek rozrządu jest trwalszy, „bezobsługowy” i niezawodny. Pasek z kolei, jak to pasek, trzeba wymieniać, a to przecież kosztuje. Niestety prawda nie jest taka oczywista. Jedno i drugierozwiązanie ma swoje wady i zalety, które zależą zwłaszcza od tego, w jaki sposób użytkujemy samochód.

Pasek rozrządu – typowy mieszczuch

Pasek rozrządu to rozwiązanie popularniejsze niż łańcuszek, stosowane obecnie bardzo powszechnie. Jego przewagą nad łańcuszkiem jest to, że jest on elastyczny, a ponadto w zasadzie na bieżąco jest on napięty. Duże obciążenia wynikające z dynamicznej jazdy nie są może dla niego najzdrowsze, ale znosi je dzielnie i jeśli wymieniamy go regularnie i zgodnie ze sztuką, nie zawiedzie nas. Wymiana paska jest dość tania, gdyż jest to zabieg względnie prosty, a cena samej części nie jest wygórowana. Pasek jest rozwiązaniem, które znacznie lepiej niż łańcuszek sprawdza się w mieście. Częste użytkowanie na krótkich dystansach, konieczność wielokrotnego hamowania i przyspieszania – często dynamicznego – to warunki, w których pasek poradzi sobie optymalnie, a łańcuszek odczuje je znacznie boleśniej.
Jednakże pasek gorzej niż łańcuszek znosi bardzo duże momenty obrotowe. Trzeba pamiętać, że zerwanie paska rozrządu może prowadzić do bardzo kosztownych awarii. Jednak jeśli nie zaniedba się profilaktyki i będzie on wymieniany co 100-150 tys. km. (wg zaleceń producenta), nie powinno być z nim kłopotów.

Łańcuszek rozrządu – do krążownika i na trasę

Łańcuszek rozrządu przez długi czas miał opinię rozwiązania bezobsługowego. Faktycznie, jest w stanie wytrzymać dwa, a nawet trzy raz dłuższy kilometraż niż pasek. Czy to oznacza, że jest tańszy w eksploatacji? Niekoniecznie, gdyż jego wymiana często bywa bardziej skomplikowana, ze względu na ciężki dostęp. Zaletą łańcuszka jest wytrzymałość i zdolność do zniesienia znacznie większego momentu obrotowego, niż pasek. Jednakże w przeciwieństwie do paska nie jest on elastyczny. Dlatego też wykorzystuje się napinacze, które utrzymują go w odpowiednim napięciu. Zanim silnik się rozgrzeje, łańcuszek jest delikatnie poluzowany. Więc jeśli jeździmy na krótkich dystansach, często pracuje on w niekorzystnych warunkach. Może przez to zniszczyć współpracujące elementy, a samemu się rozciągnąć. Sprawia to, że jeżdżąc po mieście konieczna jest jego regularna kontrola, a czasami także wymiana. Jednak jeśli jeździmy głównie na trasie, na długich dystansach, autem z mocnym silnikiem, łańcuszek sprawdza się jak znalazł i faktycznie będziemy mogli zapomnieć o jego istnieniu na długi czas.

Najnowsze wpisy

Rozrząd na pasku i na łańcuchu - wady i zalety

Rozrząd na pasku i na łańcuchu – wady i zalety

Wokół napędu wałka rozrządu narosło wiele mitów. Obiegowa opinia głosi, że łańcuszek rozrządu jest trwalszy, „bezobsługowy” i niezawodny. ...
Przygotowanie auta do sprzedaży

Przygotowanie auta do sprzedaży

Nadszedł czas, żeby rozstać się ze swoim samochodem? Każdy sprzedawca chce, aby cena za zbywany samochód była jak ...
Kupno samochodu używanego - bez warsztatu ani rusz

Kupno samochodu używanego – bez warsztatu ani rusz

Zakup używanego samochodu to w Polsce standard – wciąż wielu z nas nie może pozwolić sobie na nowy ...