Jak zadbać o samochód z silnikiem diesla, aby przejechał setki tysięcy kilometrów bez awarii

Jak zadbać o samochód z silnikiem diesla, aby przejechał setki tysięcy kilometrów bez awarii

Silniki Diesla cieszą się opinią wytrzymałych i oszczędniejszych, niż silniki benzynowe. Niestety mają one to do siebie, że ich naprawa potrafi być naprawdę kosztowna. Da się jednak odsunąć w czasie wszelkie awarie i cieszyć się niezakłóconą usterkami jazdą, o ile tylko odpowiednio zadbamy o naszego Diesla. Sprawdź, na czym skupić szczególną uwagę, aby cieszyć się setkami tysięcy kilometrów bez awarii.

Dbaj o płyny!

W przypadku Diesla, jakość paliwa ma bardzo duże znaczenie dla bezawaryjnego funkcjonowania silnika. Złej jakości paliwo, w którym znajduje się dużo zanieczyszczeń, odbija się zwłaszcza na układzie wtryskowym. Wtryskiwacze, pompowtryskiwacze, pompa czy zbiornik bardzo nie lubią brudu w paliwie i przypomną o sobie prędzej czy później, jeśli będziemy mocno ciąć koszty przy tankowaniu i decydować się na kiepskie paliwo. Lepszej jakości paliwo co prawda jest droższe, czasem nawet o kilkadziesiąt groszy, ale w długiej perspektywie jest to inwestycja, która się opłaca.

Podobnie jak w przypadku paliwa, koniecznością jest dbanie o stan i poziom oleju silnikowego. Trwałość jednostki napędowej jest w bardzo dużej mierze zależna od poziomu i właściwości oleju. Jeżeli stosujemy odpowiednio dobrany olej i zmieniamy go co 10-15 tys. km (w zależności od warunków eksploatacji samochodu), to nie mamy się czym martwić. Jednak odwlekanie w czasie koniecznego serwisu olejowego może się poważnie zemścić i znacznie skrócić żywotność silnika.

Filtry – co ile wymieniać i dlaczego tak często?

Przy Dieslach bardzo dużą rolę odgrywają filtr powietrza i filtr paliwa. Ten pierwszy dba o czystość układu wydechowego i wydajność turbosprężarki, natomiast ten drugi ma za zadanie maksymalnie oczyścić paliwo, zanim trafi ono przez wtryskiwacze do komory spalania. Producenci zwykle zalecają, aby wymieniać te filtry co 40-60 tys. km. Jednak biorąc pod uwagę, że taki dystans przejeżdża się czasem w ciągu 2-4 lat, łatwo jest zapomnieć o koniecznej wymianie. Jak więc przypilnować odpowiedniej rutyny? Dobrą praktyką jest wymiana filtra powietrza i paliwa co drugą wymianę oleju.

Układ dolotowy też trzeba czyścić

Współczesne Diesle mają bardzo rozbudowany układ dolotowy, wyposażony standardowo w filtr i kolektor, ale także intercooler oraz turbosprężarkę. Zazwyczaj przewody w tym układzie są też dość długie. Trudno jest dokładnie i jednoznacznie wskazać, jak często powinno się zlecać serwis układu dolotowego, gdyż zależy to od wielu czynników. Jednakże trzeba mieć na uwadze, że jeżeli w ogóle nigdy tego nie robiliśmy, to znak, że czas się tym układem zainteresować.

Najnowsze wpisy

Samochód po zimie – co w nim sprawdzić?

Samochód po zimie – co w nim sprawdzić?

Sezon zimowy potrafi być udręką nie tylko dla kierowcy, ale także dla jego samochodu. Wysokie amplitudy temperatur, wysoka ...
Auto detailing – jakie uszkodzenia nadają się do regeneracji

Auto detailing – jakie uszkodzenia nadają się do regeneracji

Jest bardzo duża grupa kierowców, która drobne rysy i uszkodzenia na lakierze samochodu traktuje jako jego naturalny element. ...
Co warto wiedzieć o chorobach współistniejących w kontekście ubezpieczenia

Co warto wiedzieć o chorobach współistniejących w kontekście ubezpieczenia

Choroby współistniejące stały się głośnym tematem w trakcie pandemii koronawirusa. Okazało się, że osoby z chorobami współistniejącymi dużo ...