Rodzaje bieżnika w oponach samochodowych
Bieżnik to ta część opony, która styka się z nawierzchnią drogi. Warto, aby każdy kierowca posiadał wiedzę na temat tego, jakie obecnie produkuje się rodzaje bieżników opon.
Koło to jedyna część samochodu, która podczas jazdy styka się z nawierzchnią drogi. Jednak nie całe koło dotyka do nawierzchni, a jedynie jego część. Ta część to bieżnik.
Nie bez powodu mierzymy wysokość bieżnika. Od tego, jak jest wysoki, a także od tego, czy jest dostosowany do danego sezonu, zależy bardzo wiele rzeczy.
Jakich?
- Droga hamowania
- Przenoszenie siły napędowej z silnika na koła
- Reakcje na ruchy kierownicą
- Sprawne działanie systemów bezpieczeństwa aktywnego (jeśli auto ma stare i niedostosowane do sezonu opony ze zbyt niskim bieżnikiem, nawet najlepsze systemy nie zadziałają we właściwy sposób.
Z jakich elementów składa się bieżnik w oponie?
Bieżnik składa się z kombinacji odpowiednio ukształtowanych występów, bloków, rowków, nacięć i żeber. Każdy producent opon ma swój wzór.
Zadaniem bloków i występów jest zapewnienie jak najlepszej przyczepności do nawierzchni.
Zadaniem żeber zapewnienie dobrej sterowalności autem.
Rowki służą do odprowadzania wody, a w oponach zimowych i całorocznych także śniegu i błota sprzed czoła opony, aby uniknąć poślizgu.
Małe nacięcia, tak zwane lamelki, stosuje się w oponach zimowych i całorocznych. Ich zadaniem jest zapewnienie odpowiedniej przyczepności na śniegu i lodzie.
Zdaniem specjalistów, graniczna wysokość bieżnika, zapewniająca bezpieczną jazdę to 3,5 milimetra. W przypadku opon letnich prawo dopuszcza w Polsce 1,6 milimetra.
Przeczytaj również, bo to ważne: Jakie są typowe oznaczenia opon?
Rodzaje bieżnika opon stosowane we współczesnym ogumieniu
Producenci ogumienia samochodowego stosują cztery rodzaje bieżników. To:
- Bieżnik symetryczny. Układ rowków, bloków i występów po jednej stronie opony jest jej lustrzanym odbiciem po drugiej stronie opony. Taką oponę instaluje się bez żadnych problemów na obręczach kół. Opony z bieżnikiem symetrycznym są trwałe, ale nie są projektowane z myślą o dużych osiągach.
- Bieżnik kierunkowy. W tym przypadku układ rowków odprowadzających wodę, śnieg i błoto układa się we wzór V albo U, ze szpicem skierowanym w kierunku jazdy do przodu. Opony muszą mieć specjalne oznaczenia po bokach, z kierunkiem toczenia opon do przodu. To wskazówki montażowe. Opony takie można stosować w autach z mocniejszymi silnikami. Ich wadą jest głośna praca.
- Bieżnik asymetryczny. Wzór po jednej stronie opony jest inny, niż po drugiej. Rozwiązanie często stosowane w oponach całorocznych. Opony mają oznaczenia OUTSIDE i INSIDE na ściankach, które wskazują, jak należy je montować.
- Bieżnik asymetryczny kierunkowy. Poza bieżnikiem asymetrycznym posiada też układ rowków, układający się w literę V lub U i oznaczenie na ściance bocznej ROTATION, wskazujące kierunek toczenia się podczas jazdy do przodu.
Rodzaje bieżników opon samochodowych zależne są od producenta ogumienia. Przed wyborem odpowiednich opon sprawdź ich rozmiar (zgodny z zaleceniami producenta Twojego auta), cenę, drogę hamowania, hałaśliwość i efektywność paliwową. Wybierz opony sezonowe (zimowe i letnie), albo całoroczne (wielosezonowe).
Zamontuj opony w Krakowie – serwis opon w Krakowie
Irmar to profesjonalny wulkanizacja w Krakowie. W naszej firmie możesz zamontować nowe opony, naprawić opony, albo serwisować ogumienie (rotować opony, wyważać opony, wymieniać wentyle itd.). Zajmujemy się również ustawianiem geometrii zawieszenia, co jest niezwykle ważne dla długiej pracy opon i komfortu jazdy. Zapraszamy do Irmar!