Recykling, czy utylizacja zużytych opon? Gdzie mogą trafić opony, które zostawimy w serwisie?

Recykling, czy utylizacja zużytych opon? Gdzie mogą trafić opony, które zostawimy w serwisie

Warsztat wulkanizacyjny to najlepsze miejsce do tego, żeby pozbyć się starego, zużytego, albo uszkodzonego ogumienia samochodowego. Można skutecznie pozbyć się problemu i przyczynić się do wykorzystania starego ogumienia. Co się dzieje ze starymi oponami? Czeka je recycling opon albo utylizacja opon samochodowych. Wszystko opiszemy w naszym artykule.

Czy istnieje coś takiego, jak skup zużytych opon? Teoretycznie można znaleźć takie ogłoszenia w sieci. Jednak zazwyczaj skup zużytych opon dotyczy ogromnych ilości hurtowych. Rzadko kiedy uda się sprzedać pojedynczy komplet opon. Zazwyczaj wtedy, gdy jakaś osoba lub (rzadziej) firma skupuje opony, żeby je potem wyeksportować na Ukrainę albo do Afryki.
Opony są drogie i ludzie w biedniejszych krajach muszą sobie jakoś radzić.

Przeczytaj również: Dlaczego nie zwlekać z wymianą opon na letnie?

Opony samochodowe zużywają się

Wszystkie opony samochodowe się zużywają. Nawet te, które są sporadycznie używane.
Zaleca się, aby nie stosować na kołach opon, które mają więcej niż 10 lat. Na każdej ściance bocznej opony jest wybita data ich produkcji. Użytkowanie opon po tym czasie może być niebezpieczne.

Można przyjąć, że w odpowiednich warunkach, komplet opon sezonowych (zimowych lub letnich) może służyć do 5 lat. Komplet opon wielosezonowych krócej – do 3,5 lub 4 lat. Opony samochodowe ścierają się. Dokładnie ściera się ich bieżnik. Coraz niższy bieżnik sprawia, że opony zapewniają coraz mniejszą przyczepność, generują coraz dłuższą drogę hamowania i coraz słabiej przenoszą siłę napędową.

Z opon trzeba również zrezygnować wtedy, gdy są naprawiane po raz czwarty, gdy uszkodzona jest ich ściana boczna, albo gdy doszło do kolejnego uszkodzenia w tym samym miejscu.

Opony zużywają się także ze względu na wpływ promieni ultrafioletowych. Guma, będąca głównym składnikiem opon, po prostu kruszeje.

Darmowa utylizacja opon czy skup opon do recyklingu?

Co kierowca może zrobić ze starymi oponami?

  • Zostawić opony w warsztacie wulkanizacyjnym. W ten sposób rozpoczyna się recykling zużytych opon samochodowych. Można im nadać drugie życie, albo przetworzyć je na potrzebne materiały. Kierowca pozbywa się problemu zgodnie z prawem, bez konieczności wożenia opon ze sobą do PSZOK.
  • Zostawić stare opony w regionalnym PSZOK czyli punkcie zbierania odpadów komunalnych. W tym przypadku każdy kierowca ma prawo do pozostawienia za darmo jednego kompletu opon na rok. Jeśli jest ich więcej, trzeba zapłacić. Średnio kilka złotych za oponę.

Od razu widać, co jest bardziej opłacalne.

Recykling opon – opłacalność jest duża

Recykling opon – czy to się opłaca? Tak. Recykling starych opon można podzielić na dwa zasadnicze rozwiązania.

  • Rozwiązanie pierwsze: nadanie oponom nowego życia poprzez bieżnikowanie. Do bieżnikowania nadają się opony całkiem młode, w dobrym stanie technicznym. Po nałożeniu na nie nowego bieżnika, można je wykorzystywać w bezpieczny sposób przez kilka lat. Stanowią one tańszą alternatywę dla nowych opon samochodowych.
  • Rozwiązanie drugie: recykling opon w Polsce i na świecie wykorzystuje metody, które pozwalają odzyskiwać z opon wartościowe składniki. Można je potem wykorzystać do wielu procesów (o tym dalej).

Załóżmy, że starym ogumieniem zajął się profesjonalny recykling opon – co powstaje w trakcie recyklingu?

  • Z opon można odzyskać stal, którą trzeba wcześniej oczyścić i przetopić, a potem wykorzystać w dowolny sposób, do produkcji nowych elementów stalowych.
  • Z opon można odzyskać stare tekstylia, użyte do ich wzmacniania. Nawet do 1 kilograma z jednej opony. Gdzie wykorzystuje się takie tekstylia? Jednym z popularnych zastosowań jest budownictwo. Użycie takich tekstyliów do wzmocnienia betonu znacząco poprawia jego wytrzymałość i elastyczność, zapobiega także pękaniu.
  • Guma, podstawowy składnik opon. Guma, odzyskana z opon jest często używana do produkcji nowych opon. Jest przerabiana na granulat, który jest potem dodawany do mieszanki, z której powstaje nowe ogumienie. Poza tym guma, odzyskana ze starych opon może być używana do budowy dróg, albo do produkcji innych wyrobów gumowych.
  • Guma jest też przetwarzana w procesach pirolizy, czyli beztlenowego spalania, które odbywa się w odpowiednych warunkach.

Kwestie recyklingu ogumienia są regulowane przepisami prawnymi. Firmy wprowadzające opony na krajowy rynek (importerzy, producenci) są zobowiązani na mocy ustaw do odzysku 75% tonażu opon, które wprowadzili do sprzedaży w poprzednim roku. 15 % z tej wartości (75%) musi zostać poddane recyklingowi. Jeśli tak się nie stanie, firmy płacą opłaty produktowe.

Utylizacja opon samochodowych

Nie wszystkie opony opłaca się przetworzyć. Większość nie nadaje się do bieżnikowanie. Co pozostaje? Utylizacja zużytych opon. To proces, którego celem jest odzysk energii.
Utylizacja zużytych opon jest najczęściej przeprowadzana w cementowniach. Tam ogumienie jest spalane w kontrolowanych warunkach, przy zastosowaniu technologii, które blokują powstawanie zanieczyszczeń i CO2.
Ile kosztuje utylizacja opon? Cena jest zmienna i raczej niemożliwa do oszacowania przez osoby z zewnątrz. Cementownie i inni odbiorcy negocjują z dużymi dostawcami, dostarczającymi im ogromne ilości zużytych opon.

Recykling opon – jak zacząć?

Jeśli jesteś kierowcą, możesz równocześnie dbać o środowisko naturalne. Pamiętaj, że utylizacja opon samochodowych albo ich recykling to najlepszy sposób na wykorzystanie starych opon.
Jeśli chcesz, możesz znaleźć skup opon w swojej okolicy. Być może działa tam firma, która skupuje opony i eksportuje je do innych krajów.
Jeśli nie – po prostu pozostaw swoje stare opony w firmie wulkanizacyjnej, takiej jak IRMAR. Pozbędziesz się problemu. Taka bezpłatna utylizacja opon sprawia, że nie musisz nigdzie wozić opon, ani jeździć do PSZOK. Nasi pracownicy dostarczą opony w odpowiednie miejsce do koncesjonowanego odbiorcy.

Najnowsze wpisy

Co zrobić żeby szyby w samochodzie nie zamarzały od środka?

Dlaczego szyby w samochodzie zamarzają od środka? Głównym powodem jest woda (wilgoć, para wodna), która dostaje się do ...

Oświetlenie wnętrza samochodu – czy są przepisy, które określają jakie światła trzeba montować wewnątrz pojazdu?

Z jakich elementów składa się typowe oświetlenie wewnętrzne samochodu? Czy oświetlenie wewnętrzne auta można modyfikować? Czy są przepisy, ...

Problemy po wymianie tarcz i klocków hamulcowych

Hamulce piszczą po wymianie tarcz i klocków w Twoim samochodzie? Po wymianie tarcz i klocków słabo hamuje? Sprawdźmy, ...