Dlaczego nie zwlekać z wymianą opon na letnie?

Dlaczego nie zwlekać z wymianą opon na letnie?

Zmiana opon na letnie jest bardzo ważna i powinna nastąpić jak najszybciej, gdy pogoda na to pozwala. Wymiana opon na letnie jest konieczna, albowiem jazda latem na oponach zimowych jest nieekonomiczna i znacząco zmniejsza bezpieczeństwo. Po co ryzykować? Jeśli kierowcy nie stać na posiadanie dwóch kompletów opon i ich regularną zmianę, są inne, alternatywne rozwiązania. Przedstawimy je. Zapraszamy do przeczytania.

Zacznijmy od kwestii prawnych, czy są prawne zarządzenia, na skutek których konieczna jest zmiana opon na letnie? Przepisy nie precyzują, kiedy powinna nastąpić wymiana opon zimowych na letnie i odwrotnie. W Polsce nie ma nakazu stosowania opon zimowych. Zatem nie ma i przepisów, które nakazują zmianę opon.
W naszym kraju obowiązują za to przepisy, które nakazują stosowanie opon, które mają odpowiednio wysoki bieżnik, nie mają pęknięć ani wybrzuszeń. Policja, w trakcie kontroli drogowej, może również zabrać dowód rejestracyjny i nałożyć mandat, za stosowanie dwóch różnych opon (marka, model, wysokość bieżnika) na jednej osi pojazdu.

Przejdźmy do odpowiedzi na najważniejsze pytanie.

Dlaczego zmiana opon na letnie jest konieczna?

Odpowiedź na to pytanie tkwi w budowie opony zimowej. Można powiedzieć przekornie, nie po to naukowcy projektowali opony pod kątem dostosowania do zimowych warunków, żeby na oponie zimowej jeździć latem.

Każda opona produkowana jest z włókien sztucznych, stalowych drutów i mieszanki gumowej.  W przypadku opon sezonowych, letnich i zimowych, skład mieszanki jest nieco inny.
Mieszanka do produkcji opon zimowych wzbogacana jest szeregiem specjalnych składników. To między innymi krzemionka, olej roślinny i żywica. Poza tym mieszanka, wykorzystywana do produkcji opon zimowych zawiera więcej naturalnego kauczuku. Po co stosuje się takie dodatki?  Dzięki nim opona zimowa jest dość miękka i zachowuje tą miękkość także w niskich temperaturach. Zimą jest to bardzo pożądane. Dlaczego? Bo nawierzchnia drogi jest zimna i wilgotna. Kiedy mieszanka gumowa jest miękka, może zapewnić przyczepność do takiej nawierzchni. Dokładnie tak samo jest z butami. Zimowe buty mają podeszwy, wykonane z gumowej, miękkiej mieszanki. Jeśli ta mieszanka jest twarda, to osoba nosząca takie buty będzie się ślizgać.
To, co jest przydatne zimą, nie jest przydatne latem. W trakcie ciepłych miesięcy, nawierzchnie dróg są ciepłe, albo wręcz gorące. Mieszanka gumowa, z której produkuje się opony, powinna być twarda. Miękka mieszanka „klei się” do gorącej nawierzchni. Przez to zwiększa opory toczenia i zwiększa zużycie paliwa.  Ale to nie wszystko. Miękka mieszanka gumowa zmniejsza precyzję prowadzenia pojazdu. Przez to wykonywanie manewrów (zwłaszcza nagłych) przy większych prędkościach (powyżej 70 km/h) jest niebezpieczne w trakcie lata, kiedy na kołach są opony zimowe.

Każda opona ma bieżnik. Zadaniem bieżnika jest zapewnienie optymalnej przyczepności do nawierzchni, a także ochrona przez poślizgiem i skuteczne odprowadzanie wody sprzed czoła opony. Bieżnik opon zimowych dostosowany jest to warunków zimowych. Zazwyczaj bieżnik opon zimowych wykorzystuje klocki o ostrych krawędziach.
W trakcie jazdy latem na oponach zimowych, znacząco wydłuża się droga hamowania. Znaczący – czyli nawet o kilka czy kilkanaście metrów, w porównaniu do analogicznego rozmiaru opon letnich. Te kilka metrów może być powodem wypadku samochodowego. W trakcie sezonu letniego opony zimowe zużywają się w przyspieszonym tempie.

Podsumowując: wymiana opon na letnie, już na wiosnę, jest koniecznością. W przeciwnym razie trzeba się liczyć z problemami dotyczącymi kierowalności, dłuższej drogi hamowania (nie pomogą tu zaawansowane systemy bezpieczeństwa) i znacznie szybszemu zużyciu.

Przeczytaj również: Kiedy zacząć myśleć o zmianie opon na zimowe?

Wymiana opon z zimowych na letnie – kiedy?

Kiedy zmiana opon na letnie? Nie można podać dokładnego terminu, kiedy wymiana opon na letnie. Polski klimat nie jest stały. Dlatego nie można podać dokładnej daty, kiedy powinno się to zrobić. Jest jednak wskazówka, do której warto się stosować.
Zmiana opon na letnie powinna nastąpić wtedy, gdy średnia dobowa temperatura przekracza 7 st. Celsjusza.

Alternatywy dla wymiany opon z zimowych na letnie

Jeśli kierowca nie chce korzystać z sezonowej wymiany opon, może skorzystać z alternatywy. Są nią opony wielosezonowe (opony całoroczne). Jednakże i one wymagają serwisowania. Przynajmniej raz w roku trzeba je zamienić miejscami (rotowanie zgodnie z zaleceniami producenta auta) a następni sprawdzić ich odpowiednie wyważenie.

Naprawa ogumienia, profesjonalna wymiana opon i serwis opon – w Irmar!

Jeśli mieszkasz w Krakowie lub okolicach – zapraszamy do Irmar!  Nasz warsztat to miejsce, gdzie profesjonalnie naprawisz opony, wymienisz opony z zimowych na letnie i z letnich na zimowe, a także dokonasz wyważenia każdych opon. Jeśli Twoje auto jest wyposażone w opony wielosezonowe – wyważymy je i zamienimy miejscami, zgodnie z zaleceniami producenta auta, aby zapobiec nierównomiernemu zużyciu i ząbkowaniu.

Najnowsze wpisy


Warning: chmod(): No such file or directory in /test/wp-includes/class-wp-image-editor-imagick.php on line 797

Renowacja felg stalowych – jak to zrobić?

Felgi stalowe to nadal bardzo popularne rozwiązanie, choć mają one ogromną konkurencję ze strony felg aluminiowych. Felgi stalowe ...

Co to jest sworzeń wahacza i gdzie się znajduje w samochodzie?

Sworzeń wahacza to ważna część układu zawieszenia. Znajdziesz go w każdym samochodzie osobowym, na przedniej osi. Uszkodzony sworzeń ...

Sworzeń wahacza – objawy awarii w samochodzie osobowym

Jakie są objawy uszkodzonego sworznia wahacza w samochodzie osobowym? Jak rozpoznać luz na sworzniu wahacza (objawy awarii)? Jak ...