Powłoki ochronne lakieru – czy ta inwestycja się opłaca?

Powłoki ochronne lakieru - czy ta inwestycja się opłaca?

Dla jednych samochód ma przede wszystkim jeździć. Inni dbają, aby do tego wyglądał czysto i schludnie. Są jednak kierowcy, dla których samochód to przyjaciel i największy skarb. Niestety, karoseria każdego samochodu z czasem matowieje, rysuje się i traci „swój blask”. Na rynku dostępny jest wiele powłok ochronnych na lakier samochodowy oraz specjalistyczne usługi ich nakładania. Jaką powłokę na lakier wybrać i czy jest to inwestycja, która się opłaca?

Jaka powłoka na lakier samochodowy?

Najtańszą powłoką na lakier samochodowy jest wosk naturalny, który można nakładać samodzielnie. Wosk „wyciąga” kolor, a ponadto ukrywa niedoskonałości lakieru i maskuje mikrorysy. Niestety jego największą wadą jest krótkotrwałość. Jest to więc rozwiązanie dla osób, które nie chcą przepłacać za warstwę ochronną na lakier samochodowy, ale też nie oczekują niezwykłych i długotrwałych efektów.

Powłoka ceramiczna

Powłoka ceramiczna na lakier jest najbardziej zaawansowaną powłoką ochronną na lakier samochodowy dostępną na rynku, która chroni przed drobnymi uszkodzeniami mechanicznymi (np. otarciem przez gałęzie), zabezpiecza przed działaniem chemii oraz promieni UV. Proces jej nakładania jest długi i skomplikowany, dlatego najlepiej jest oddać samochód w ręce specjalistów.

Powłoka kwarcowa

Powłoka kwarcowa zabezpiecza karoserię przez warunkami atmosferycznymi, nadaje kolorowi głębi oraz sprawi wrażenie „szklistości”. Ma właściwości hydrofobowe oraz antystatyczne, co ułatwia mycie auta.

Powłoka polimerowa

Powłoka polimerowa zapewnia ochronę lakieru nadając mu intensywność i głębię, przy okazji wygładzając jego powierzchnię.

Pozostałe rodzaje powłok na lakier

Oprócz wspomnianych wyżej powłok ochronnych na auto możemy, w zależności od potrzeb oraz budżetu, zdecydować się na powłokę poliuretanową, która chroni podwozie i nadwozie, powłokę grafenową, której bazą jest PDMS wzmocniony tlenkami grafenu, powłokę hydrofobową, która odpycha cząsteczki wody czy powłokę teflonową – odporną na korozje czy ekstremalne temperatury. Z innych dostępnych na rynku powłok ochronnych są też powłoki szklane, powłoki tytanowe oraz powłoki hybrydowe.

Powłoka na lakier – „must have” dla Twojego samochodu

Które rozwiązanie wybrać? Decyzja zależy od tego, czego się oczekuje i w jakim stanie jest nasz samochód. Nałożenie powłoki ochronnej na idealnie utrzymany lakier będzie łatwiejsze i – co za tym idzie – tańsze niż na karoserię, która czasy świetności ma dawno za sobą. Warto zasięgnąć porady u specjalistów od auto detailingu, którzy z pewnością rozwieją wszelkie wątpliwości i pomogą w wyborze idealnej powłoki ochronnej dla naszego samochodu.

Zobacz także: Korekta lakieru czy warto robić to samemu

Najnowsze wpisy

Renowacja felg stalowych – jak to zrobić?

Felgi stalowe to nadal bardzo popularne rozwiązanie, choć mają one ogromną konkurencję ze strony felg aluminiowych. Felgi stalowe ...

Co to jest sworzeń wahacza i gdzie się znajduje w samochodzie?

Sworzeń wahacza to ważna część układu zawieszenia. Znajdziesz go w każdym samochodzie osobowym, na przedniej osi. Uszkodzony sworzeń ...

Sworzeń wahacza – objawy awarii w samochodzie osobowym

Jakie są objawy uszkodzonego sworznia wahacza w samochodzie osobowym? Jak rozpoznać luz na sworzniu wahacza (objawy awarii)? Jak ...