Pora na przegląd opon

Wiosna coraz bliżej. A co za tym idzie już powinniśmy powoli myśleć o wymianie opon na letnie. Nie mamy tu na myśli zaklepania sobie terminu u wulkanizatora „bo jeszcze nie ma kolejek”. Na to jest zdecydowanie za wcześnie. Ujemne temperatury nocą, deszcze, które mogą szybko zamarznąć i mniej lub bardziej spontaniczne opady śniegu mogą nam jeszcze towarzyszyć przez dobrych kilka dni. Mimo to warto rozpocząć akcję pod tytułem „wymiana opon na letnie”. Od czego? To oczywiste: od przeglądu ogumienia letniego, które oczywiście przechowywaliśmy w zimie w profesjonalny sposób…

 

Na początek zbadajmy grubość bieżnika. Zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami minimalny poziom grubości bieżnika to 1,6 mm. W tym aspekcie nie warto jednak być minimalistą. Zauważmy, że bieżnik opony nowej ma głębokość ok. 8 milimetrów. Pamiętajmy, że im płytsze rowki, tym trudnej będzie oponom odprowadzać wodę spod opon. Absolutną granicą dla użyteczności danej opony powinna być granica 2 mm. Żeby pod tym kątem zbadać oponę nie ma konieczności wizyty w warsztacie samochodowym czy mieć talentu MacGyvera . Wystarczą takie „narzędzia” jak zapałka, linijka i długopis…

Pamiętajmy, że nawet pozytywnie zdany egzamin bieżnikowy przez naszą oponę nie powoduje, że z pełnym przekonaniem możemy spakować ją do bagażnika i udać się do wulkanizatora na wymianę. Zdaniem niektórych fachowców nie powinniśmy korzystać z opon starszych niż dziesięcioletnie. Po prostu: guma się starzeje. Twardnieje, traci elastyczność, zmniejsza się jej zdolność do przyczepności. Wyczujemy do jadąc łukiem podczas deszczu… Żeby sprawdzić metrykę opony nie trzeba odszukać paragonu zakupu. Informacja o tym, kiedy wyprodukowana została opona umieszczona jest na zewnętrznej ściance opony. W bieżącym stuleciu utarło się, że producenci korzystają z oznaczeń czterocyfrowych. Liczba „1312” oznacza, że opona powstała w trzynastym tygodniu 2012 roku.

Bieżnik w normie, metryka nie przeszkadza – czy to wszystko? Niestety nie. Musimy przed wymianą dokładnie obejrzeć oponę pod kątem odkształceń, pęcherzy, wybrzuszeń, pęknięć. Jeżeli mamy wątpliwości niech przydatność opony oceni fachowiec.

 

 

 

Najnowsze wpisy

Czy jest mandat za brak płynu do spryskiwaczy?

Polski kierowca może dostać mandat za wiele przewinień. Jednym z nich jest mandat za brak płynu do spryskiwaczy. ...

Czy można mieszać płyn do spryskiwaczy letni z zimowym?

W sklepach motoryzacyjnych i w hipermarketach na kierowców czekają dwa rodzaje płynu do spryskiwaczy: płyn letni i płyn ...

Zimowy płyn do spryskiwaczy latem – czy można go używać?

Płyn do spryskiwaczy to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Ma on bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy, ...