Półoś napędowa jak jeździć żeby przetrwała dłużej

Półoś napędowa jak jeździć żeby przetrwała dłużej

Półoś napędowa odgrywa jedną z kluczowych ról w układzie napędowym. Jej rolą jest przeniesienie momentu obrotowego z dyferencjału na koła. Półosie można spotkać w samochodach z każdym typem napędu: na przednią oś, na tylną oś oraz 4×4. Szczególną uwagę do tego elementu powinni jednak przykładać właściciele samochodów z napędem tpy FWD (przód).

Czego najbardziej nie lubią półosie

Półosie w samochodach z napędem na przód mają dość trudne zadanie do zrealizowania. Nie dość, że muszą przenosić moment obrotowy na koła i wprawiać samochód w ruch, to dodatkowo muszą zginać się pod sporym kątem, aby umożliwić skręcanie kół. W konsekwencji są one narażone na dodatkowe obciążenia, które prowadzą do szybszego ich zużycia.

Bardzo powszechnym błędem kierowców jest mylenie półosi z przegubami. Mają one ze sobą ścisły związek, ale to nie to samo. Przegub jest częścią składową półosi. Każda półoś napędowa składa się z dwóch przegubów: zewnętrznego i wewnętrznego, oraz sztywnego wałka. Współcześnie stosowane są dwa rodzaje przegubów: asynchroniczne i synchroniczne. Przeguby asynchroniczne cechują się tym, że przy stałej prędkości obrotowej nadanej przy wejściu, załamaniu przegubu prędkość na wyjściu jest inna.  W przegubach synchronicznych obydwie prędkości, czyli prędkość nadana na wejściu oraz prędkość na wyjściu są identyczne bez względu na to, jak mocno załamany jest przegub. Konstrukcja półosi jest tak przemyślana, żeby służyła jak najdłużej. Są jednak pewne nawyki kierowców, których półosie bardzo nie lubią. 

Pierwszą z nich jest gwałtowne ruszanie oraz przyspieszanie. Duże przeciążenia obciążają przeguby zewnętrzne i znacznie skracają ich żywotność. Najbardziej negatywny wpływ ma gwałtowne ruszanie na podjeździe, ze skręconymi kołami. Wówczas przegub jest załamany i w tej pozycji bardziej narażony na przeciążenia i awarie. Należy więc zwracać uwagę na to, aby unikać tego typu zachowań na drodze. 

Brud – wróg półosi numer jeden

Półosie, a zwłaszcza przeguby zewnętrzne przenoszące moment na koła, są bardzo wrażliwe na brud. Pracują one w otoczeniu specjalnego smaru i są osłonięte gumową osłoną, która chroni je przed czynnikami zewnętrznymi. Z czasem jednak guma osłon starzeje się, sztywnieje i wykazuje tendencje do pęknięć. Wówczas smar wycieka, a do wnętrza osłony może dostawać się brud i drobinki piasku, które mają destrukcyjny wpływ na stan przegubów. Dlatego też zaleca się sprawdzanie stanu osłon przegubów przy każdej możliwej okazji. Jeżeli na ich zewnętrznej części zauważalne są ślady smaru, należy niezwłocznie udać się do mechanika i rozwiązać problem, zanim uszkodzi się cały przegub.

Najnowsze wpisy

Ubezpieczenie na życie w dobie-pandemii

Ubezpieczenie na życie w dobie pandemii

Pandemia choroby COVID-19 wywoływanej nowym rodzajem koronawirusa SARS-CoV-2 trwa już miesiące, a nadchodzący sezon grypowy wzmaga obawy i ...
Półoś napędowa jak jeździć żeby przetrwała dłużej

Półoś napędowa jak jeździć żeby przetrwała dłużej

Półoś napędowa odgrywa jedną z kluczowych ról w układzie napędowym. Jej rolą jest przeniesienie momentu obrotowego z dyferencjału ...
Korekta lakieru czy warto robić to samemu

Korekta lakieru czy warto robić to samemu

Piasek, drobne kamyczki, myjnia automatyczna czy przypadkowe otarcie o żywopłot – te i wiele innych czynników powodują, że ...