Płyn do spryskiwaczy zimowy – wszystko, co warto wiedzieć

plyn-do-spryskiwaczy-zimowy-wszystko-co-warto-wiedziec

Płyn do spryskiwaczy zimowy przeznaczony jest do stosowania w trakcie późnej jesieni, zimy i wczesnej wiosny. Dobry płyn do spryskiwaczy zimowy – jaki wybrać?

Już w listopadzie warto pomyśleć o zimowym płynie do spryskiwaczy. To niewielki wydatek. Płyn ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo jazdy, bo dzięki niemu kierowca ma dobrą widoczność. A poza tym pozwala na uniknięcie awarii. Po co płacić za nowy zbiorniczek płynu do spryskiwaczy czy nowe przewody, które mogą zostać rozsadzone po zamarznięciu płynu letniego?

Płyn do spryskiwaczy zimowy – jaki wybrać? Dobry, bo zapewnia widoczność i chroni przed zamarzaniem

W sklepach można znaleźć dwa rodzaje płynów do spryskiwaczy: zimowy i letni. Kiedy stosować zimowy płyn do spryskiwaczy? Najlepiej wymieniać go tak samo, jak opony zimowe. Kiedy średnia dobowa temperatura spada poniżej 7 st. Celsjusza, kiedy pojawiają się pierwsze informacje o zbliżających się nocnych przymrozkach, warto jak najszybciej zastosować zimowy płyn do spryskiwaczy.
Dlaczego? Jeśli tego nie zrobimy, letni płyn zamarznie. Może doprowadzić do rozerwania zbiornika płynu do spryskiwaczy. Zbiorniczek ten jest wykonany z tworzywa sztucznego i znajduje się przy jednym z przednich kół, od strony maski. Zamarznięty letni płyn do spryskiwaczy może spowodować uszkodzenie elektrycznej pompki i rozerwania przewodów z tworzywa sztucznego, którymi pompka tłoczy płyn do spryskiwaczy.
Nie da się też jeździć w trakcie chłodnych dni z letnim płynem do spryskiwaczy. W trakcie jazdy może nie zamarznie, albowiem komora silnika jest ogrzewana przez ciepło z jednostki napędowej. Ale płyn będzie zamarzać na powierzchni szyby, całkowicie utrudniając widoczność kierowcy.

Przeczytaj również: Za co kierowca może dostać mandat w trakcie zimy?

Czy zimowy płyn do spryskiwaczy można używać latem?

Jeśli w zbiorniczku auta zostanie większa ilość zimowego płynu do spryskiwaczy, można go bez problemu używać także latem. Będzie jedynie czuć woń alkoholu w powietrzu.

Płyn do spryskiwaczy zimowy – cena

Najtańsze zimowe płyny do spryskiwaczy można kupić w cenie ok. 9 – 10 zł za opakowanie 5 litrów. Takie płyny są dostępne w większości supermarketów i w Internecie (często prosto od producentów). Markowe płyny, dostępne w sklepach motoryzacyjnych i na stacjach benzynowych, mogą być kilka razy droższe. Jednak reprezentują wyższą jakość.
Najdroższe są płyny sprzedawane w ASO. W tym przypadku 1 l płynu zimowego do spryskiwaczy może kosztować ponad 50 zł. Można też kupić zimowy płyn do spryskiwaczy w formie koncentratu, który należy rozmieszać z wodą, w odpowiednich proporcjach.
Nie występuje za to płyn do spryskiwaczy zimowy w tabletkach (albo płyn do spryskiwaczy w kostce, zimowy). Dlaczego jest dostępny letni płyn do spryskiwaczy w tabletkach, a płyn do spryskiwaczy zimowy w tabletkach już nie? Powodem może być skład. Zimowy płyn musi zawierać alkohol.

Zimowy płyn do spryskiwaczy – jaki wybrać? Najważniejsze, żeby w zbiorniczku zawsze była odpowiednia ilość płynu do spryskiwaczy. Najlepsze płyny mają certyfikaty bezpieczeństwa, są odporne na silny mróz (nawet powyżej minus 20 stopni) i zawierają dużo substancji czynnych, skutecznie czyszczących szyby.

Przeczytaj również: Jak zadbać, żeby zimowe warunki nie zniszczyły karoserii?

Zimowy płyn do spryskiwaczy – skład

Czym różni się zimowy płyn do spryskiwaczy od płynu letniego? Jedynym składnikiem, który je odróżnia, jest zawartość alkoholu. Zazwyczaj do 3 procent. Im wyższa, tym większa odporność płynu na zamarzanie.
Producenci stosują najczęściej metanol albo etanol. Zgodnie z przepisami (od 2019 roku), zawartość szkodliwego metanolu nie może przekroczyć 0,6 % objętości całego płynu. Można tez znaleźć płyn do spryskiwaczy zimowy bez metanolu. Trzeba po prostu sprawdzać etykiety. Jeśli pisze: płyn do spryskiwaczy zimowy z metanolem – lepiej poszukać innego, aby nie wdychać oparów tego szkodliwego alkoholu. Najczęściej płyn do spryskiwaczy na bazie metanolu to najtańszy produkt. Inne alkohole są droższe. Jeśli producent chce oszczędzać i zaoferować tani produkt, musi wybrać metanol.

Co jeszcze znajduje się w płynie do spryskiwaczy? Płyn do spryskiwaczy zimowy – skład:

  • Środki powierzchniowo czynne – to one są odpowiedzialne za rozpuszczanie, zmywanie i usuwanie zanieczyszczeń z powierzchni przedniej i tylnej szyby (a w autach z ksenonami – także z powierzchni przednich kloszy);
  • Dodatki, zwiększające skuteczność czyszczenia – np. nanocząsteczki;
  • Środki, zapobiegające pienieniu się płynu na szybie – płyn ma być łatwo usunięty przez wycieraczki, bez powstawania piany na szybie.
  • Środki konserwujące i przeciwgrzybiczne.
  • Środki, zwiększające poślizg pióra wycieraczki (płyn do spryskiwaczy zimowy z gliceryną), wyciszające jej pracę i przedłużające okres pracy wycieraczek auta.
  • Substancje zapachowe.
  • Wodę zdemineralizowaną albo destylowaną, na dodatek także filtrowaną. Zanieczyszczenia mogą spowodować zapchanie dyszy spryskiwaczy.

Kierowcy często narzekają na to, że płyn do spryskiwaczy śmierdzi. Czuć go po prostu alkoholem, który zapobiega zamarzaniu. Dobre płyny mają tak dobrane kompozycje zapachowe, aby maskować woń alkoholu.
Są też dostępne takie produkty (droższe od tych z alkoholem), jak zimowy płyn do spryskiwaczy bez alkoholu.

Typowy płyn do spryskiwaczy zimowy powinien dać sobie radę nawet w trakcie mrozu. Co się dzieje, jeśli zimowy płyn do spryskiwaczy zamarza na szybie? Powodem problemu może być to, że kierowca kupił zimowy płyn do spryskiwaczy w koncentracie i rozcieńczył go w złych proporcjach. Zamiast proporcji 1:50, zastosował 1:100 albo więcej. Co zrobić w takim przypadku? Najlepiej dokupić koncentrat zimowego płynu do spryskiwaczy i dolać go do zbiorniczka, aby zwiększyć odporność płynu na zamarzanie.

Najnowsze wpisy

Oświetlenie wnętrza samochodu – czy są przepisy, które określają jakie światła trzeba montować wewnątrz pojazdu?

Z jakich elementów składa się typowe oświetlenie wewnętrzne samochodu? Czy oświetlenie wewnętrzne auta można modyfikować? Czy są przepisy, ...

Problemy po wymianie tarcz i klocków hamulcowych

Hamulce piszczą po wymianie tarcz i klocków w Twoim samochodzie? Po wymianie tarcz i klocków słabo hamuje? Sprawdźmy, ...

Czy przy wymianie tarcz hamulcowych trzeba wymienić klocki hamulcowe?

Martwisz się wysokimi kosztami naprawy swojego auta? Zastanawiasz się, czy niezbędna jest równoczesna wymiana tarcz i klocków, czy ...