Jazda na letnich oponach w zimie – czy to dozwolone? Czy to bezpieczne?

jazda-na-letnich-oponach-w-zimie-czy-to-dozwolone-czy-to-bezpieczne

Czy jazda na letnich oponach w zimie jest dozwolona? Czy jest mandat za jazdę zimą na letnich oponach? Jak jeździć na letnich oponach w zimie? Czy w ogóle jest to bezpieczne?

Starsi kierowcy często mówią – za czasów PRL nikt nie myślał o zimowych oponach. Nikt nie zastanawiał się na tym, czy można jeździć zimą na oponach letnich. Wszyscy jeździli, bo innych opon nie było.
To jednak mało przekonujący argument. Dlaczego? Chociażby dlatego, że w porównaniu do czasów PRL, współczesne samochody mają zdecydowanie większą moc silników. I co ważne – jest ich co najmniej czterdzieści razy więcej, niż za czasów PRL. A do tego – pogoda jest bardziej zdradliwa.

Czy jazda zimą na letnich oponach jest możliwa dzięki złagodzeniu klimatu?

Naszym zdaniem – nie. Dlaczego? Współczesne zimy są o wiele łagodniejsze od tych, które występowały 20 i 30 lat temu. Ale czy są bardziej bezpieczne?
Zdecydowanie nie. Współczesne zimy są nieco cieplejsze. Nie ma tak wielu mroźnych dni jak w trakcie poprzednich zim. Trzeba pamiętać o tym, że w trakcie silnych mrozów (więcej niż minus 10 st. Celsjusza) powietrze jest bardzo suche. Przez to drogi też są suche, pomimo tego, że ich powierzchnia jest wymrożona.
Czym charakteryzują się współczesne zimy? Zmienną pogodą. Są przede wszystkim mokre. Jest w nich dużo mokrego śniegu, albo deszczu. Mokre nawierzchnie dróg są śliskie. Temperatura w trakcie współczesnych zim oscyluje wokół zera. A to kilka stopni powyżej zera, a to kilka poniżej. Kiedy spada poniżej zera, wszyscy, co mokre na nawierzchni drogi, natychmiast zamarza. Pojawia się tzw. szklanka, czyli lodowisko.
Kiedy temperatura podwyższa się nieco, wszystko (lód i śnieg) się topi. Na drogach jest dalej niebezpiecznie, bo są one pokryte pośniegowym błotem.
Trudno zatem mówić o bezpieczeństwie, jeśli kierowcy cały czas grozi to, co najgorsze, czyli poślizg.

Przeczytaj również: Jak jeździć samochodem zimą

Letnie opony w zimie i zaawansowane systemy bezpieczeństwa

Ktoś może powiedzieć – współczesne samochody są wyposażone w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, które chronią przed poślizgiem.
Warto pamiętać, że ABS, ASR i ESP nie zadziałają we właściwy sposób, jeśli samochód będzie miał nieodpowiednie opony. Nieodpowiednie – czyli ze zbyt niskim bieżnikiem, albo niedostosowane do danego sezonu. Czyli np. opony letnie podczas zimy.

Czym różnią się opony letnie od zimowych?

Jakie są podstawowe różnice pomiędzy oponami letnimi a zimowymi?

  • Mieszanka gumowa, z której produkowane są opony letnie i zimowe, jest wzbogacana różnymi dodatkami. Dzięki nim opony letnie są zawsze twarde. Z kolei opony zimowe zachowują elastyczność w temperaturach poniżej 7 st. Celsjusza.
  • Kształt bieżnika. Bieżnik opon letnich dostosowany jest do usuwania wody sprzed czoła opony i do zapewnienia jak najlepszej styczności z nawierzchnią. Stosuje się tutaj klocki bieżnika o łagodnych kształtach, żebra, zwiększające sterowalność i wzdłużne rowki.

Bieżnik opony zimowych jest dostosowany do usuwania wody i śniegu sprzed czoła opony, przez co ma zazwyczaj szersze rowki. Klocki bieżnika mają bardziej kanciaste i ostre krawędzie. Wyznacznikiem opon zimowych są lamelki – małe nacięcia, które zwiększają przyczepność na lodzie i na śniegu.
Prosta analogia – obuwie letnie i obuwie zimowe. Obuwie letnie ma mały bieżnik, najczęściej wykonany z twardego tworzywa. Jak się chodzi w takim obuwiu w trakcie zimy? Jest bardzo niebezpiecznie, niemal w każdej chwili można się poślizgnąć i przewrócić. Obuwie zimowe ma wyższy bieżnik, wykonany z miękkiej gumy. Dzięki temu zapewnia przyczepność do chodnika, a człowiek może spokojnie spacerować po śniegu.
Podobnie jest w przypadku opon. Miękkie opony zimowe kleją się do zimnej i mokrej nawierzchni drogi, a odpowiednio ukształtowany bieżnik zapewnia lepszą przyczepność.

Jazda na letnich oponach w zimie – mandat jest realny?

Co grozi za jazdę na letnich oponach zimą w Polsce? Nic. Nie ma w naszym kraju prawa, które zmusza kierowcę do montażu zimowych opon.
Ale są kraje w Europie i na świecie, gdzie jest prawny obowiązek montażu opon zimowych albo opon całorocznych z homologacją zimową. Czyli ze znaczkiem 3PMSF na ściance bocznej. Rodzaj zamontowanych opon może zostać sprawdzony w trakcie kontroli drogowej. A jeśli kierowca nie będzie miał opon zimowych – otrzyma wysoki mandat. I co oczywiste, jego podróż się zakończy. Z pewnością nie dojedzie do wymarzonego kurortu.

Przeczytaj również: Grzechy kierowców podczas zimowej jazdy

Jak jeździć zimą na letnich oponach?

Jazda w zimie na letnich oponach jest bardzo niebezpieczna, ale nie jest niemożliwa. Kierowca musi pamiętać o bardzo dużych ograniczeniach, jakie powodują opony letnie, zamontowane na kołach. Jazda w zimę na letnich oponach powinna być przede wszystkim bardzo spokojna i ostrożna. Kierowca musi unikać gwałtownych manewrów. Szczególną uwagę należy zwracać podczas pokonywania łuków i zakrętów – tutaj również liczy się spokój.
Kierowca musi hamować z bardzo dużym wyprzedzeniem, aby w razie problemów z utratą przyczepności mieć margines kilkunastu metrów do zatrzymania pojazdu.
Przede wszystkim – należy unikać jazdy z większą prędkością. Droga hamowania na śliskich zimowych nawierzchniach, w przypadku jazdy na letnich oponach, niebezpiecznie się wydłuża. Nawet o kilkadziesiąt metrów, w stosunku do aut wyposażonych w opony zimowe.

Nie zastanawiaj się, jak jeździć na oponach letnich zimą. Po prostu – wymień opony

Nie ryzykuj. Nie musisz wydawać wiele, aby zapewnić bezpieczeństwo sobie, swoim pasażerom i innym użytkownikom dróg. Nie musisz kupować drogich opon – do każdego samochodu można kupić opony zimowe z segmentu budżetowego. Będziesz jeździć spokojnie i cieszyć się bezpieczeństwem.
Jest też inne, bardzo ciekawe rozwiązanie. To opony całoroczne, z homologacją zimową.
Nie musisz płacić za wymiany, w ich przypadku zaoszczędzisz jeszcze więcej.

Jeśli zdecydujesz się na zakup opon zimowych albo całorocznych – odwiedź IRMAR, warsztat samochodowy w stolicy Małopolski. To najlepsza wulkanizacja w Krakowie – zamontujemy opony zimowe albo letnie w Twoim aucie!

 

Najnowsze wpisy

Renowacja felg stalowych – jak to zrobić?

Felgi stalowe to nadal bardzo popularne rozwiązanie, choć mają one ogromną konkurencję ze strony felg aluminiowych. Felgi stalowe ...

Co to jest sworzeń wahacza i gdzie się znajduje w samochodzie?

Sworzeń wahacza to ważna część układu zawieszenia. Znajdziesz go w każdym samochodzie osobowym, na przedniej osi. Uszkodzony sworzeń ...

Sworzeń wahacza – objawy awarii w samochodzie osobowym

Jakie są objawy uszkodzonego sworznia wahacza w samochodzie osobowym? Jak rozpoznać luz na sworzniu wahacza (objawy awarii)? Jak ...