Jaki olej do silnika diesla?

jaki-olej-do-silnika-diesla

Aby uchronić silnik wysokoprężny przed przyspieszonym zużyciem i drogimi awariami, trzeba stosować w nim odpowiedni olej do diesla. Jak szybko i właściwie dobrać olej do silnika diesla?
Jaki olej do silnika diesla z dużym przebiegiem, turbosprężarką i filtrem cząstek stałych? Wszystkiego dowiesz się z naszego artykułu!

Największą zaletą silników diesla jest niskie zużycie paliwa. Niestety, diesle są narażone na drogie awarie osprzętu. Dlatego warto stosować odpowiedni olej silnikowy do diesla (wysokiej jakości, odpowiednio dobrany), aby unikać przyspieszonego zużycia jednostki napędowej.
Olej niskiej jakości, o niewłaściwej specyfikacji przyspiesza zużycie układu korbowo – tłokowego, turbosprężarki i filtra cząstek stałych. Taki olej może powodować awarie panewek, problemy z łańcuchem rozrządu i jego napinaczem, szereg problemów z układem zmiennych faz rozrządu.

Oleje do silników diesla – jaką pełnią rolę?

Olej do silników diesla to podstawowy płyn eksploatacyjny, mający bezpośredni wpływ na właściwą pracę i trwałość silnika oraz jego osprzętu. Olej silnikowy, stosowany w wysokoprężnych jednostkach napędowych, przede wszystkim smaruje układ korbowo tłokowy oraz układ rozrządu. Zmniejsza opory i tarcie, pozostawia ochronny film, który zapobiega zatarciu.
Olej zawiera szereg dodatków antykorozyjnych, a także mających na celu rozpuszczanie laków i nagarów. Olej zbiera zanieczyszczenia z całego silnika i pozostawia je w filtrze.
To nie koniec zadań. Niemal każdy współczesny diesel jest turbodoładowany. Zatem olej musi jeszcze smarować turbinę.  Wiele silników diesla wykorzystuje łańcuch rozrządu. W takim przypadku olej smaruje łańcuch i jego elementy dodatkowe (ślizgi itd.) a także dba o odpowiednie napięcie łańcucha, poprzez napinacz hydrauliczny. Każdy współczesny diesel ma układ zmiennych faz rozrządu. Jego działanie jest zależne od odpowiedniego ciśnienia oleju. Ponadto olej dba o chłodzenie i wyciszenie silnika. Sporo zadań, jak na jeden płyn eksploatacyjny. Dlatego wszystkie zaniedbania, dotyczące niewłaściwego doboru oleju, zbyt niskiego poziomu oleju w silniku i zbyt długich okresów wymian mają fatalny wpływ na silnik oraz na turbosprężarkę.

Jaki olej do diesla? Jak szybko i wygodnie go dobrać?

Producent silnika już na etapie projektowania samochodu bierze pod uwagę określoną specyfikację oleju silnikowego. Nie bez powodu mówi się, że olej silnikowy jest płynną częścią silnika diesla.
Dlatego, aby utrzymać jednostkę napędową w odpowiednim stanie technicznym, należy zawsze stosować olej silnikowy o specyfikacji, określonej przez producenta auta.

Stosuje się kilka oznaczeń: wg. norm SAE, API, ACEA, producenta auta oraz dodatkowe.

Jak to wszystko uprościć, aby kierowca mógł łatwo zapamiętać, jak dobrać olej do swojego diesla?

  • Należy brać pod uwagę dwa najważniejsze oznaczenia: według normy SAE oraz producenta auta, określające, że dany olej spełnia wymagania producenta samochodu.
  • Przykładowe oznaczenie według normy SAE to: 5W30, 5W40, 0W20.
  • Przykładowe oznaczenie producenta auta: BMW LL-04, GM Dexos 2, MB 229.51 (Mercedes Benz), VW 504.00, Porsche C30 itd.
  • Jeśli na opakowaniu oleju znajduje się informacja, że dany olej spełnia wymagania producenta auta (np. FORD WSS M2C913-C) i jest zgodny z zalecaną przez producenta lepkością wg. normy SAE – np. 5W40 – można taki olej stosować bez obaw.
  • Wymagania producentów samochodów spełniają nie tylko oleje znanych i wielkich producentów. Spełnia je też wielu producentów małych (w tym polskich), a ich oleje są o wiele tańsze od markowych.

Przeczytaj również: Jak jeździć dieslem, aby uniknąć awarii silnika?

Jak szybko i wygodnie dobrać olej do swojego diesla?

Wszystkie informacje o specyfikacji oleju znajdują się zawsze w instrukcji i książce serwisowej auta. Ale można je także znaleźć szybko i bez problemu w inny sposób.

  • Producenci olejów silnikowych mają wyszukiwarki olejów na swoich stronach. Wystarczy z niej skorzystać i wybrać markę pojazdu, model, pojemność silnika (czasami także inne dodatkowe informacje), aby dobrać do diesla olej o idealnej specyfikacji. Można się także dowiedzieć, jaka ilość oleju będzie potrzebna do wymiany (np. 3,5l) co pozwoli wybrać odpowiednie opakowanie.
  • W najlepszych sklepach motoryzacyjnych (online i stacjonarnych) sprzedawcy korzystają z katalogów referencji, które pozwalają na idealne dobieranie olejów oraz części. W tym przypadku najlepiej podać nr VIN auta. Ale można też dobrać olej jak w przypadku wyszukiwarek olejów, na stronach producentów.

Jaki olej do silnika diesla z dpf?

Każdy współczesny diesel jest wyposażony w filtr cząstek stałych DPF/FAP. Jedynie starsze auta nie mają filtrów cząstek stałych.

  • Do diesli z filtrami cząstek stałych DPF/FAP stosuje się oleje niskopopiołowe. Mają one oznaczenie LOW SAPS.
  • Należy stosować olej o specyfikacji określonej przez producenta samochodu (np. 5W40) z oznaczeniem LOW SAPS.

Jaki olej do diesla bez DPF? Olej o specyfikacji ustalonej przez producenta auta, ale bez konieczności stosowania olejów LOW SAPS. Oczywiście, nic się nie stanie, jeśli do silnika zostanie wlany olej LOW SAPS.

Jaki olej do starego diesla?

Czy do starego silnika, z dużym przebiegiem, trzeba stosować inny olej niż zalecany przez producenta i zastosowany przez niego na pierwszy montaż?
Często na forach internetowych padają pytania – jaki olej do starego diesla? Jaki olej do silnika diesla z dużym przebiegiem, np. 300 czy 400 tys. kilometrów?
Odpowiedź jest prosta.
Olej do starego diesla powinien mieć taką samą specyfikację, jak olej zastosowany na pierwszy montaż. Jeśli producent auta zaleca stosowanie oleju 5W30, to taki olej należy stosować przez cały okres eksploatacji diesla. Bez względu na to, czy auto ma 100, 200, czy 400 tys. km przebiegu.  Nie wolno wierzyć w żadne bzdury o zmianach lepkości oleju wraz ze starzeniem się silnika.  Nie ma czegoś takiego, jak olej do diesla z dużym przebiegiem.

Wymień olej w dieslu w naszym krakowskim warsztacie!

IRMAR to profesjonalny serwis samochodowy, w którym można przeprowadzić wiele prac serwisowych i naprawczych. Nasz warsztat może pochwalić się profesjonalnym wyposażeniem i doświadczonym personelem. Wymiana oleju w Krakowie – zapraszamy do IRMAR!

Najnowsze wpisy

Co zrobić żeby szyby w samochodzie nie zamarzały od środka?

Dlaczego szyby w samochodzie zamarzają od środka? Głównym powodem jest woda (wilgoć, para wodna), która dostaje się do ...

Oświetlenie wnętrza samochodu – czy są przepisy, które określają jakie światła trzeba montować wewnątrz pojazdu?

Z jakich elementów składa się typowe oświetlenie wewnętrzne samochodu? Czy oświetlenie wewnętrzne auta można modyfikować? Czy są przepisy, ...

Problemy po wymianie tarcz i klocków hamulcowych

Hamulce piszczą po wymianie tarcz i klocków w Twoim samochodzie? Po wymianie tarcz i klocków słabo hamuje? Sprawdźmy, ...