Jak sprawdzić szczelność układu chłodzenia pod kątem wycieków i uszkodzenia uszczelki pod głowicą?

jak-sprawdzic-szczelnosc-ukladu-chlodzenia-pod-katem-wyciekow-i-uszkodzenia-uszczelki-pod-glowica

Wycieki płynu chłodniczego z układu chłodzenia są skrajnie niebezpieczne dla silnika samochodu. Im mniej płynu w układzie, tym mniejsza efektywność pracy układu chłodzenia. Czym to grozi? Przegrzaniem silnika, przyspieszonym zużyciem silnika i zatarciem silnika. Jak sprawdzić szczelność chłodnicy i całego układu chłodzenia w aucie?

Ubywanie płynu chłodniczego to bardzo groźna awaria i pod żadnym pozorem nie wolno jej lekceważyć. Są trzy główne powody ubywania płynu chłodniczego w samochodzie.
To:

  • Nieszczelności w układzie chłodzenia – przytłaczająca większość przypadków;
  • Uszkodzona nagrzewnica;
  • Wypalona uszczelka pod głowicą silnika.

Test szczelności układu chłodzenia – jak sprawdzić, gdzie są wycieki?

Jak wspomnieliśmy na początku, w zdecydowanej większości przypadków ubywanie płynu chłodzącego jest powodowane przez nieszczelności w układzie chłodzenia.
Jak sprawdzić szczelność układu chłodzenia w samochodzie?

  • Czasami wystarczy obserwować układ podczas pracy. Jednak należy bardzo uważać, bo wszystko jest bardzo gorące. Duże ryzyko poparzenia! Kiedy płyn chłodniczy osiągnie odpowiednie ciśnienie, może być widoczne miejsce, gdzie płyn wytryskuje z chłodnicy.
  • Mokre miejsca mocowania węży do króćców są dowodem na to, że nieszczelność jest właśnie w tym miejscu. Powodem najczęściej jest opaska, która może być za słabo dokręcona.
  • Podobnie pompa układu chłodzenia – jeśli jest mokra, oznacza to, że uszkodzeniu uległy jej uszczelnienia. Pompa (oraz napęd rozrządu) nadają się do wymiany.
  • Sprawdzanie szczelności układu chłodzenia powinno też obejmować organoleptyczne sprawdzenie obudowy termostatu i przyłączy węży układu chłodzenia w tym miejscu.
  • Dobrym rozwiązaniem jest tester szczelności układu chłodzenia. Zestaw do sprawdzania szczelności układu chłodzenia trzeba zastosować na zimnym silniku. Dzięki temu jest to bezpieczne i nie ma zagrożenia, że dojdzie do poparzenia. W skład zestawu wchodzi specjalna pompka do sprawdzania szczelności układu chłodzenia. Pompkę tą umieszcza się nad zbiorniczkiem wyrównawczym.

Po wykonaniu kilku ustawień, ciśnienie płynu chłodniczego mocno wzrasta. Przyrząd do sprawdzania szczelności układu chłodzenia jest wyposażony w manometr. Ale ważniejsze jest coś innego. Duże ciśnienie w układzie sprawia, że płyn zaczyna wyciekać w miejscu uszkodzenia. Należy dokładnie obejrzeć cały układ, w poszukiwaniu mokrego miejsca. Jeśli miejscem wycieku jest chłodnica, po prostu trzeba ją wymienić na nową.

Przeczytaj również: Problemy z przegrzewającym się silnikiem

Sprawdzanie szczelności układu chłodzenia przy podejrzeniu uszkodzenia nagrzewnicy

Nagrzewnica to element układu ogrzewania kabiny. Jeśli kierowca uruchamia ogrzewanie kabiny, elektryczny silniczek krokowy otwiera kanał i płyn chłodniczy zaczyna przepływać przez nagrzewnicę. Strumień powietrza, generowany przez wentylator elektryczny, jest kierowany przez nagrzewnicę. Jeśli płyn jest gorący, powietrze ulega nagrzaniu. I do kabiny jest kierowane ciepłe powietrze.

Nagrzewnica może korodować i wtedy pojawiają się w niej wycieki. To ona może być powodem ubywania płynu chłodniczego. Jak to sprawdzić? Jeśli po włączeniu ogrzewania w kabinie czuć woń płynu chłodniczego, a przednia szyba od wewnętrznej strony jest ciągle tłusta – można podejrzewać, że źródło wycieku jest w nagrzewnicy. Niestety, dojście do tej części jest utrudnione.

Sprawdzenie szczelności układu chłodzenia przy podejrzeniu uszkodzenia uszczelki pod głowicą

Jeśli poszukiwanie nieszczelności nic nie dało, można podejrzewać najgorsze. Czyli uszkodzenie uszczelki pod głowicą. Zwłaszcza wtedy, gdy silnik auta traci moc, a auto stale dymi na biało. Dodatkowy objaw to bąble i woń spalin w zbiorniczku płynu chłodniczego.

W takich przypadkach stosuje się pomiar ciśnienia sprężania (za pomocą odpowiedniego przyrządu, montowanego w miejsce świec zapłonowych albo wtryskiwaczy w dieslach) i specjalny płyn do sprawdzania szczelności układu chłodzenia. Płyn reakcyjny zawiera w swoim składzie barwnik do sprawdzania szczelności układu chłodzenia.

Jak to działa? Należy odkręcić korek chłodnicy, następnie umieścić w nim korek z zamontowaną w nim pipetą ze szkła. Do jej wnętrza wlewa się preparat do sprawdzania szczelności układu chłodzenia (płyn reakcyjny). Następnie należy włączyć silnik. Jeśli w układzie chłodzenia są spaliny (na skutek uszkodzenia uszczelki pod głowicą), płyn reakcyjny zmieni swój kolor. A jeśli zmieni swój kolor – kierowca już wie, że powodem wycieków płynu chłodzenia jest uszkodzona uszczelka pod głowicą silnika. Tester co2 do badania szczelności układu chłodzenia jest skuteczny i niedrogi. Trzeba jedynie uważać, aby się nie poparzyć, bo układ chłodzenia i silnik będą gorące.

Wycieki płynu chłodniczego? Odwiedź warsztat IRMAR w Krakowie

Jeśli chcesz wiedzieć, dlaczego Twoje auto traci płyn chłodniczy – odwiedź warsztat IRMAR w Krakowie. Nasi mechanicy zastosują najlepsze metody sprawdzania szczelności układu chłodzenia. Szybko znajdziemy miejsce uszkodzenia i naprawimy je. Nie ryzykuj. Jazda z uszkodzonym układem chłodzenia może doprowadzić nawet do zatarcia jednostki napędowej.
Nasz warsztat zajmuje się także wymianą płynów eksploatacyjnych, w tym wymianą płynu chłodniczego.

Najnowsze wpisy

Oświetlenie wnętrza samochodu – czy są przepisy, które określają jakie światła trzeba montować wewnątrz pojazdu?

Z jakich elementów składa się typowe oświetlenie wewnętrzne samochodu? Czy oświetlenie wewnętrzne auta można modyfikować? Czy są przepisy, ...

Problemy po wymianie tarcz i klocków hamulcowych

Hamulce piszczą po wymianie tarcz i klocków w Twoim samochodzie? Po wymianie tarcz i klocków słabo hamuje? Sprawdźmy, ...

Czy przy wymianie tarcz hamulcowych trzeba wymienić klocki hamulcowe?

Martwisz się wysokimi kosztami naprawy swojego auta? Zastanawiasz się, czy niezbędna jest równoczesna wymiana tarcz i klocków, czy ...