Jak jeździć samochodem z automatyczną skrzynią biegów?

jak-jezdzic-samochodem-z-automatyczna-skrzynia-biegow

Automatyczna skrzynia biegów (hydrauliczna albo bezstopniowa CVT) to rozwiązanie komfortowe, które znacząco upraszcza jazdę samochodem. Automat docenisz przede wszystkim podczas jazdy w mieście. Jak powinna wyglądać prawidłowa jazda z automatyczną skrzynią biegów, aby nie powodować uszkodzeń?

Koszt usunięcia awarii automatycznej skrzyni biegów jest zazwyczaj bardzo wysoki. Automatyczne skrzynie biegów psują się ze względu na zużycie eksploatacyjne (po długich przebiegach) albo ze względu na błędy konstrukcyjne. Jednak najczęstszą przyczyną ich uszkodzenia są błędy powodowane przez kierowców w trakcie eksploatacji pojazdu, jak również brak serwisowania (zaniechanie regularnej wymiany oleju przekładniowego wraz z filtrem automatycznej skrzyni biegów).
W niniejszym artykule skupimy się na uszkodzeniach, które są powodowane przez samego kierowcę. Jak jechać autem z automatyczną skrzynią biegów, aby nie zepsuć skrzyni?

Jazda autem z automatyczną skrzynią biegów

Musisz zdać sobie sprawę z tego, że jeden błąd w trakcie jazdy autem z automatem może doprowadzić do bardzo kosztownego uszkodzenia.
Najczęstszy błąd to wrzucenie wstecznego biegu podczas jazdy do przodu.

Drugi błąd dotyczy gwałtownego ruszania podczas wyjeżdżania ze śliskiego miejsca. Np. pokrytego błotem albo śniegiem. Jeśli koła buksują, a Ty nie pomożesz im złapać przyczepności (np. poprzez wyłączenie ASR albo podsypanie piasku pod opony), doprowadzisz do przegrzania oleju przekładniowego we wnętrzu skrzyni. Na desce rozdzielczej pojawi się kontrolka ostrzegawcza. Po jej zapaleniu trzeba jak najszybciej wymienić olej na nowy.

Trzeci problem dotyczy nadmiernego przeciążania auta poprzez ciągnięcie ciężkich przyczep. Auta z automatami „nie lubią” tego typu obciążeń. Powodują one przyspieszone zużycie skrzyni i przegrzewanie oleju przekładniowego.

Przeczytaj również: Automatyczna skrzynia biegów – jak o nią dbać?

Jazda automatem – zasady

Jazda autem z automatyczną skrzynią biegów wymaga zastosowania się do ważnych zasad, dotyczących operowania drążkiem zmiany biegów. Co oznaczają poszczególne położenia drążka zmiany biegów w aucie z automatyczną skrzynią biegów? To podstawa, której musisz się nauczyć. Jeśli to opanujesz, nie będziesz generować błędów podczas jazdy autem z automatyczną skrzynią biegów. A co za tym idzie – nie będzie awarii.

P – Parkowanie
Korzystaj z tego ustawienia tylko wtedy, gdy zamierzasz wyłączyć silnik i zatrzymać się na dłuższy czas. Najlepiej po całkowitym zatrzymaniu się i zaciągnięciu hamulca ręcznego albo uruchomieniu przycisku elektrycznego hamulca postojowego.
Położenie P blokuje skrzynię, aby unieruchomić pojazd.

R – Jazda do tyłu
Załącz to przełożenie, jeśli chcesz cofać, albo jeśli chcesz wyjechać tyłem z miejsca parkingowego.
Nigdy nie włączaj trybu R podczas jazdy do przodu, z załączonym trybem D.
Zatrzymaj auto, wciśnij hamulec. Kiedy samochód się w pełni zatrzyma, przemieść dźwignię w położenie R.

D – Jazda do przodu
Używaj go do jazdy do przodu. Jeśli chcesz ruszyć z miejsca, z pozycji parkingowej, zdecydowanym ruchem przemieść drążek z pozycji P do D.

N – Położenie neutralne
Stosuj je podczas holowania auta. Wpierw jednak sprawdź w instrukcji swojego samochodu, czy w Twoim przypadku holowanie jest możliwe, czy też trzeba wziąć auto na lawetę.
Nie stosuj położenia N podczas zatrzymywania się na światłach na skrzyżowaniu, przed przejazdem kolejowym itd.

Co robić, kiedy zatrzymujesz się na chwilę, przed przejazdem kolejowym, przed skrzyżowaniem, albo na światłach na skrzyżowaniu? W takim przypadku nie stosuj położenia P, pozostaw auto w położeniu D (do jazdy).

Dodatkowe tryby jazdy w automatycznej skrzyni biegów

Twoja skrzynia biegów może mieć również dodatkowe tryby. Np.
1, 2 – ogranicza on liczbę dostępnych biegów do 1 lub 2 (w zależności od tego, co wybierzesz). Po co są takie ustawienia? Są one przydatne np. podczas ruszania na śliskiej drodze i jazdy w terenie.
S – tryb jazdy sportowej. Dzięki niemu zmiany biegów będą następować o wiele szybciej. A Ty będziesz mógł cieszyć się bardziej dynamiczną jazdą i lepszym wyprzedzaniem.

A jeśli przydarzą Ci się problemy z automatyczną skrzynią biegów – odwiedź warsztat Irmar w Krakowie. Nasi specjaliści zajmą się automatem w Twoim samochodzie i naprawią go zgodnie z regułami sztuki.
Jazda samochodem z automatem naprawdę nie jest trudna. Wystarczy, że zapamiętasz zastosowanie poszczególnych położeń drążka zmiany biegów. Jazda samochodem ze skrzynią automatyczną to przyjemność, zwłaszcza podczas jazdy po mieście.  Profesjonalna regeneracja skrzyni biegów w Krakowie – tylko w Irmar!

 

Najnowsze wpisy

Renowacja felg stalowych – jak to zrobić?

Felgi stalowe to nadal bardzo popularne rozwiązanie, choć mają one ogromną konkurencję ze strony felg aluminiowych. Felgi stalowe ...

Co to jest sworzeń wahacza i gdzie się znajduje w samochodzie?

Sworzeń wahacza to ważna część układu zawieszenia. Znajdziesz go w każdym samochodzie osobowym, na przedniej osi. Uszkodzony sworzeń ...

Sworzeń wahacza – objawy awarii w samochodzie osobowym

Jakie są objawy uszkodzonego sworznia wahacza w samochodzie osobowym? Jak rozpoznać luz na sworzniu wahacza (objawy awarii)? Jak ...