Automatyczna skrzynia biegów – co robić, żeby służyła dłużej?

Automatyczna skrzynia biegów co robić żeby służyła dłużej

Automatyczna skrzynia biegów to rozwiązanie, które znacząco ułatwia prowadzenie auta. Równocześnie, automatyczna skrzynia biegów jest droga w naprawie i wymaga odpowiedniego serwisowania, znacznie droższego niż w przypadku skrzyń manualnych. Odpowiednia obsługa i serwisowanie sprawiają, że automatyczna skrzynia biegów może służyć długo i bezawaryjnie. Jak kierowca może dbać o automat w swoim samochodzie?

Jaka jest podstawowa różnica pomiędzy automatyczną skrzynią biegów a ręczną skrzynią biegów? W przypadku automatu sterownik dobiera automatycznie odpowiedni bieg do warunków jazdy. Jednak nie oznacza to, że kierowca nie musi nic robić. Kierowca musi nauczyć się odpowiedniej obsługi skrzyni biegów za pomocą drążka. Nowoczesne automatyczne skrzynie biegów mają standardowo sześć biegów. Jednak można spotkać także automaty, w których producent zastosował nawet osiem lub dziesięć przełożeń. W przypadku skrzyń CVT (tzw. bezstopniowych), liczba przełożeń jest nieograniczona. Duża ilość przełożeń sprawia, że sterownik jest w stanie odpowiednio dobrać przełożenie w ułamkach sekund. A to sprawia, że np. auto zużywa optymalne ilości paliwa.

Jak wygląda automatyczna skrzynia biegów? Jak rozpoznać, że w aucie jest automat? Pojazd nie ma sprzęgła, tylko hamulec i gaz. Dźwignia zmiany biegów znajduje się w standardowym miejscu, w tunelu środkowym (w starszych autach mogła znajdować się przy kierownicy). Zamiast standardowych biegów, z numerami, przy dźwigni zmiany biegów znajdują się oznaczenia literowe. Nie ma się co oszukiwać, najczęstszym powodem awarii automatycznych skrzyń biegów są błędy ze strony kierowcy i złe serwisowanie.

Jak działa automatyczna skrzynia biegów?

Jak działa automatyczna skrzynia biegów? Zasada działania jest nieco inna, niż w przypadku skrzyni manualnej.

  • Automatyczna skrzynia biegów składa się z trzech zasadniczych podzespołów: sterownika elektronicznego, sprzęgła oraz układu przełożeń.
  • Sterownik elektroniczny zbiera dane z szeregu czujników, aby móc dobrać odpowiednie przełożenie.
  • Sprzęgło hydrokinetyczne sterowane ciśnieniem oleju przekładniowego dba o połączenie skrzyni z silnikiem, po zmianie biegu.
  • System przełożeń wybiera odpowiedni bieg.

Automatyczna skrzynia biegów: rodzaje. Obecnie najpopularniejsze są skrzynie standardowe (jednospręgłowe, ze sprzęgłem hydrokinetycznym), automatyczne skrzynie sprzęgłowe DSG a także skrzynie bezstopniowe CVT. W dwóch pierwszych przypadkach system przełożeń działa, wykorzystując blokowanie odpowiednich kół zębatych. W skrzyni bezstopniowej CVT stosuje się pas transmisyjny. Bezstopniowe skrzynie biegów znalazły szerokie zastosowanie zwłaszcza w samochodach z napędem hybrydowym. Bez względu na to, jaki rodzaj automatycznej skrzyni biegów znajduje się w aucie, konieczne jest odpowiednie traktowanie i serwisowanie skrzyni. Kiedy kierowca nie popełnia błędów, a skrzynia jest odpowiednio traktowana – ryzyko awarii bardzo maleje. I o to przecież chodzi.

Automatyczna skrzynia biegów – obsługa

Jak jeździć z automatyczną skrzynią biegów, aby nie powodować ryzyka awarii? Jak używać automatycznej skrzyni biegów w bezpieczny sposób? Automatyczna skrzynia biegów – jak jeździć, żeby nie doszło do przedwczesnego uszkodzenia skrzyni? Odpowiadamy!

  • Automatyczna skrzynia biegów niszczy się w przyspieszony sposób, kiedy kierowca jeździ sportowo i agresywnie. Gwałtowne przyspieszane i ruszanie z piskiem opon to zachowania, których automat nie toleruje.
  • Gwałtowne ruszanie z błota, gdy auto się zakopało, może spowodować przegrzanie oleju silnikowego.
  • Jazda z przyczepą (np. kempingową) powoduje przyspieszone zużycie automatycznej skrzyni biegów. Warto sprawdzić w instrukcji auta, czy producent samochodu w ogóle dopuszcza holowanie przyczepy. Może tak być, że holowanie w danym aucie z automatem jest zabronione.
  • Należy pamiętać, aby po przegrzaniu oleju przekładniowego jak najszybciej go wymienić.
  • Przez pierwszych kilka kilometrów, po uruchomieniu auta, nie należy jechać szybko. Olej przekładniowy w skrzyni biegów musi się odpowiednio rozgrzać, aby mógł zostać rozprowadzony po całej skrzyni.
  • Nie zmieniaj trybów jazdy w trakcie jazdy. Zmiana biegów w trakcie jazdy, np. z D na N czy na P może doprowadzić do uszkodzenia zaworów sterujących oraz kół zębatych.
  • Położenie P można stosować tylko wtedy, gdy kierowca ma zamiar wyłączyć silnik i zatrzymać samochód na dłuższy czas. Położenie P blokuje skrzynię, zatem włączenie go podczas jazdy może doprowadzić do uszkodzenia automatu.
  • W trakcie jazdy nie wolno zmieniać przełożeń pomiędzy R i D.

Jak obsługiwać automatyczną skrzynię biegów?

Automatyczna skrzynia biegów wymaga odpowiedniego serwisowania, aby mogła zachować sprawność. Automatyczna skrzynia biegów – serwisowanie. Na czym polega?

  • Wymiana oleju przekładniowego i filtra automatycznej skrzyni biegów;
  • Sprawdzanie poziomu oleju w skrzyni biegów;
  • Reagowanie na kontrolki ostrzegawcze na desce rozdzielczej;
  • Sprawdzanie, czy pod skrzynią (i pod samochodem) nie ma wycieków.

Automatyczna skrzynia biegów – wymiana oleju.

  • Olej przekładniowy w automatycznej skrzyni biegów wymienia się zgodnie z zaleceniami producenta samochodu. Zazwyczaj co 40 albo co 60 tys. km przebiegu. Wraz z olejem należy wymienić filtr automatycznej skrzyni biegów.
  • Zaleca się, aby przeprowadzić dynamiczną wymianę oleju przekładniowego. Wymiana dynamiczna pozwala na usunięcie resztek starego oleju i złogów z wnętrza skrzyni biegów.
  • Jaki olej do automatycznej skrzyni biegów? Należy zajrzeć do instrukcji auta. Producent samochodu określa specyfikację oleju, zgodnie z normą SAE i API.

Automatyczna skrzynia biegów – naprawa

Naprawa automatycznych skrzyń biegów jest niezbędna wtedy, gdy pojawiają się problemy z ich właściwym działaniem. Najczęstsze problemy to szarpanie skrzyni biegów i problemy z załączeniem odpowiedniego biegu, albo niemożność załączenia biegu. Naprawy automatycznych skrzyń biegów, ze względu na stopień komplikacji tych podzespołów, powinno się zlecać tylko wykwalifikowanym warsztatom.

Jeśli pojawiły się problemy z właściwą pracą skrzyni biegów w Twoim aucie – zapraszamy do Irmar!

Najnowsze wpisy

Co zrobić żeby szyby w samochodzie nie zamarzały od środka?

Dlaczego szyby w samochodzie zamarzają od środka? Głównym powodem jest woda (wilgoć, para wodna), która dostaje się do ...

Oświetlenie wnętrza samochodu – czy są przepisy, które określają jakie światła trzeba montować wewnątrz pojazdu?

Z jakich elementów składa się typowe oświetlenie wewnętrzne samochodu? Czy oświetlenie wewnętrzne auta można modyfikować? Czy są przepisy, ...

Problemy po wymianie tarcz i klocków hamulcowych

Hamulce piszczą po wymianie tarcz i klocków w Twoim samochodzie? Po wymianie tarcz i klocków słabo hamuje? Sprawdźmy, ...