Automatyczna skrzynia biegów co robić żeby służyła dłużej

Automatyczna skrzynia biegów co robić żeby służyła dłużej

Automat to wygoda, zwłaszcza jeśli jeździmy po zakorkowanym mieście. Miejska legenda głosi, że skrzynia automatyczna jest świetna, dopóki się nie zepsuje. Jest w tym trochę prawdy, bo naprawa uszkodzonego automatu potrafi być droga. Co więc zrobić, żeby jej uniknąć? 

Olej przede wszystkim 

Olej w samochodzie jest kluczowy. W automatycznej skrzyni biegów odpowiada nie tylko za smarowanie, ale także za jej odpowiednią pracę. Trzeba wiedzieć, że olej który wlewa się do automatu różni się od tego używanego w silniku czy skrzyniach manualnych. Jego parametry i skład są bardzo dokładnie określone przez producenta i należy się bezwzględnie trzymać jego wytycznych. Jedyny olej właściwy do twojego samochodu z automatem to ten, który wskazuje producent. Jeśli nie zaleca on inaczej, powinno się go wymieniać co 40-60 tysięcy kilometrów. Trzeba jednak brać poprawkę na styl jazdy i warunki w których się najczęściej jeździ. Przepracowany olej będzie miał negatywny wpływ na pracę skrzyni co przełoży się na skrócenie jej żywotności. 

Zwlekanie z wymianą oleju w przekładni automatycznej może również prowadzić do jej przegrzewania się. Popularnym rozwiązaniem w europejskich autach jest stosowanie chłodnicy oleju, która w zasadzie stała się standardem w autach z automatyczną przekładnią.

Bądź wyrozumiały dla swojego samochodu

Samochody z automatyczną skrzynią gorzej niż te z manualną znoszą przeciążenia. Holowanie innego pojazdu albo ciągnięcie zapakowanej przyczepki  nie jest zdrowe dla automatu. Jeśli będziemy często doprowadzać przekładnię do przeciążenia, w końcu się ona zbuntuje i będzie nas to słono kosztować. Oczywiście są samochody z automatami, takie jak terenówki, pick-upy i SUVy, dla których przyczepka nie powinna być żadnym wyzwaniem. To prawda, jednak nie zmienia faktu, że automatyczne przekładnie nie lubią przeciążeń. Jeśli wiemy, że będziemy jej mocno eksploatować, warto zastanowić się nad dodatkową chłodnicą oleju. Koszt wraz z montażem powinien zamknąć się w tysiącu zł i znacznie odłoży w czasie naprawę, za którą trzeba by zapłacić nawet kilka tysięcy złotych. 

Uważaj w terenie

Charakterystyczne dla automatów jest to, że znacznie gorzej niż manualne skrzynie znoszą bliskie spotkanie z wodą. Jeśli zdarzy się, że wjedziesz swoim SUVem z automatyczną przekładnią do głębszej kałuży, możesz w ten sposób zalać skrzynię przez jej górne odpowietrzniki. Po takim zdarzeniu, trzeba jak najszybciej wymienić olej, najlepiej dwa razy na krótkiej przestrzeni czasu. W przeciwnym wypadku może się to odbić na żywotności skrzyni szybciej, niż można by przypuszczać. 

Najnowsze wpisy

Dlaczego kierownica chodzi tak ciężko. Objawy awarii pompy wspomagania.

Dlaczego kierownica chodzi tak ciężko. Objawy awarii pompy wspomagania.

Wspomaganie kierownicy jest tak powszechnym rozwiązaniem, że większość kierowców w ogóle nie ma pojęcia jak to jest jeździć ...
Jak walczyć z korozją na karoserii

Jak walczyć z korozją na karoserii

Prędzej czy później każdy posiadacz samochodu zderzy się z problemem, którym jest rdza. Pojawia się ona wręcz nagminnie ...
Jak zmienić ubezpieczyciela samochodu

Jak zmienić ubezpieczyciela samochodu

Ubezpieczenie OC samochodu jest w Polsce obowiązkowe, a zaniedbanie tego obowiązku może spotkać się z bardzo niemiłymi konsekwencjami. ...