Dolewanie oleju silnikowego – jak dobrać odpowiedni?

Dlaczego i co jaki czas należy wymieniać olej silnikowy?

Regularna wymiana oleju silnikowego w samochodzie to bardzo ważna kwestia. Każdy producent w instrukcji obsługi danego auta powinien umieścić informację o najbardziej optymalnej częstotliwości tego zabiegu. Dzięki odpowiedniemu olejowi silnik jest skutecznie chroniony, a to z kolei wydłuża jego bezawaryjne funkcjonowanie. Jednak nie należy sięgać po pierwszy olej, który dostrzeże się na stacji benzynowej. Na co zwrócić uwagę, gdy kupuje się olej samochodowy?

 

Klasa lepkości olejów silnikowych (SAE)

Przy każdym oleju samochodowym znajduje się informacja o jego klasie lepkości. Lepkość określa, jaki jest przepływ oleju przy danej temperaturze. Wyższa lepkość oznacza zatem, że ciecz będzie płynąć wolniej, a więc jest gęstsza. Obecnie w olejach lepkość ustala się według norm Stowarzyszenia Inżynierów Samochodowych (SAE). Kiedyś produkowano oddzielnie oleje zimowe i letnie, dziś przede wszystkim używa się olejów wielosezonowych. Przy tych produktach zapis klasy lepkości to np. 5W30. Co dokładnie mówi ta notacja?

 

Pierwsza liczba to płynność oleju w niskich temperaturach (klasa zimowa). Im jest niższa, tym lepiej – olej pozwoli na efektywną pracę silnika nawet przy wyjątkowo niesprzyjających warunkach temperaturowych. Olej oznaczony jako 5W30 umożliwi uruchomienie silnika przy -30 stopniach Celsjusza. Natomiast druga liczba to płynność oleju w temperatura wysokich (klasa letnia). Im większa, tym olej jest gęstszy. Teoretycznie rzadszy olej jest bardziej energooszczędny, ale nie sprawdzi się w każdym wypadku, np. samochody sportowe wymagają olejów o wyższej lepkości. Informację o tym, jaka lepkość oleju będzie najlepsza dla konkretnego samochodu, należy szukać w dokumentacji auta.

 

Oleje silnikowe i klasyfikacja jakościowa (API, ACEA)

Obecnie w przypadku olejów silnikowych można spotkać się z dwoma rodzajami oznaczeń specyfikacji jakościowych. Jest to albo API (Amerykański Instytut Naftowy) oraz nowsza specyfikacja ACEA (Zrzeszenie Europejskich Producentów Pojazdów). Przy klasyfikacji API używa się oznaczeń literowych – pierwsza litera w symbolu określa rodzaj silnika (np. S to silnik benzynowy), druga jakość oleju (im dalsza litera alfabetu, tym lepszy olej). Jednak częściej korzysta się dziś ze specyfikacji ACEA, dość rozbudowanej.

 

Najważniejsze jednak, aby mieć świadomość, że w tej klasyfikacji dzieli się oleje na: benzynowe (A), do lekkich silników Diesla (B), do silników benzynowych i Diesla z wtórnym obiegiem spalin i o niewielkiej zawartości siarki, fosforu i popiołów siarczanych (C) oraz do mocno obciążonych silników Diesla (E). W oznaczeniach ACEA pojawiają się też cyfry – im wyższe, tym dany olej jest jakościowo lepszy.

 

Najnowsze wpisy

Powłoki ochronne lakieru - czy ta inwestycja się opłaca?

Powłoki ochronne lakieru – czy ta inwestycja się opłaca?

Dla jednych samochód to narzędzie, które ma przede wszystkim jeździć. Inni życzą sobie, żeby do tego wyglądał czysto ...
Filtry samochodowe - gwarancja zdrowia Twojego i samochodu

Filtry samochodowe – gwarancja zdrowia Twojego i samochodu

Filtry samochodowe pełnią w samochodzie szereg funkcji, które wpływają nie tylko na „zdrowie” pojazdu, ale także zdrowie jego ...
Geometria kół, czyli detal, którego nie chcesz zaniedbać

Geometria kół, czyli detal, którego nie chcesz zaniedbać

Geometria kół, czyli najprościej mówiąc ich pozycja neutralna względem siebie i osi pojazdu, jest kluczowa dla zachowania nie ...