Czy opłaca się inwestować w instalację LPG? Jeśli tak, to którą generację wybrać?

5bed3913e42ea_o,size,969x565,q,71,h,925a83

Samochody z instalacją LPG są coraz częściej spotykane w Polsce, ponieważ jest to najpopularniejszy sposób na ograniczenie kosztów paliwa. Szacuje się, że po polskich drogach jeżdżą 3 miliony samochodów wyposażonych w taką instalację. Czy jazda na gaz się opłaca? Na to pytanie odpowiedź znajdziesz poniżej!

Ile kosztuje montaż instalacji gazowej?

Cena montażu jest uzależniona od pojemności silnika i marki instalacji. Wiele zależy też od generacji, których jest 5. Pierwsze trzy są już rzadko używane, aktualnie najczęściej spotykamy się z 4 i 5. Różnią się one stanem gazu (w generacji 4 jest on lotny, a w 5 ciekły) oraz ceną. Warto wspomnieć, że w generacji 5 nie występuje zjawisko spadku mocy auta ani zwiększonego spalania. Niestety, za ten luksus trzeba zapłacić. Ceny generacji 5 zaczynają się od 4000 zł, a generacja 4 w najtańszej wersji kosztuje dwa razy mniej. Oczywiście, kwoty mogą znacznie odbiegać od średnich w zależności od marki instalacji, na którą się zdecydujemy.

Dodatkowe koszty

Gdy decydujemy się na montaż instalacji LPG musimy liczyć się z dodatkowymi kosztami. Przede wszystkim, auta z gazem płacą droższe OC. Ubezpieczyciele zakładają, że z takim systemem jeżdżą osoby, które pokonują rocznie dużą ilość kilometrów. To niesie za sobą większe ryzyko wypadku, a co za tym idzie droższe ubezpieczenie.

Dodatkowe koszty to także homologacja butli i wymiana na nową (odbywa się to co 10 lat). Kolejny minus to przegląd techniczny: za samochód z LPG zamiast tradycyjnych 99 zł zapłacimy 162 zł. Na przeglądzie nasza instalacja zostanie sprawdzona pobieżnie, zazwyczaj diagnosta sprawdzi homologację zbiornika i sposób instalacji. Aby dokładnie zbadać cały system należy regularnie odwiedzać warsztat specjalizujący się w obsłudze LPG.

Co ile trzeba wykonywać tego typu przeglądy? Zależne jest to od rodzaju gazu. Jeśli jest on w fazie lotnej, to co 10-15 tysięcy km, a w fazie ciekłej – 50 tysięcy km. Cena usługi to zazwyczaj 100-150 zł, zakładając tylko wymianę filtrów i diagnostykę bez poważniejszych usterek.

Wady i zalety LPG

Plusy instalacji gazowej:

  • cena autogazu,
  • płynniejsza praca silnika, bardzo przydatna w mieście i w korkach,
  • dwie możliwości zasilania pojazdu (benzyna, lpg),
  • mała ingerencja w układ samochodu.

Minusy instalacji gazowej:

  • spory wydatek przy montażu,
  • trzeba wygospodarować miejsce na butlę z gazem,
  • droższe ubezpieczenie,
  • kosztowne przeglądy,
  • uszkodzenia pompy/wtryskiwaczy.

Podsumowanie, warto czy nie warto?

Zgodnie z powszechnym przekonaniem, instalacja gazowa przyniesie spore oszczędności. Musimy jednak wziąć pod uwagę, jaki samochód chcemy zagazować i ile kilometrów robimy rocznie. Pamiętajmy, że im więcej kilometrów, tym większa oszczędność. Sprawdzając opłacalność LPG możemy posłużyć się kalkulatorami opłacalności dostępnymi za darmo w internecie.

Podsumowując, trzeba wziąć pod uwagę plusy i minusy i podjąć decyzję zgodną z naszymi potrzebami.

Najnowsze wpisy

Czy opłaca się inwestować w instalację LPG? Jeśli tak, to którą generację wybrać?

Samochody z instalacją LPG są coraz częściej spotykane w Polsce, ponieważ jest to najpopularniejszy sposób na ograniczenie kosztów ...

Diesel czy benzyna? Najkorzystniejszy wybór dla naszych potrzeb

Wybór odpowiedniego rodzaju silnika w naszym nowym samochodzie jest niezwykle istotny, gdyż jednostka napędowa ma ogromny wpływ na ...

Recykling, czy utylizacja zużytych opon? Gdzie mogą trafić opony, które zostawimy w serwisie

Zakup nowych opon wiąże się z koniecznością pozbycia się dotychczas używanych. Można je zutylizować, pozostawić w serwisie samochodowym ...