Czy opłaca się inwestować w instalację LPG? Jeśli tak, to którą generację wybrać?

5bed3913e42ea_o,size,969x565,q,71,h,925a83

Samochody z instalacją LPG są coraz częściej spotykane w Polsce, ponieważ jest to najpopularniejszy sposób na ograniczenie kosztów paliwa. Szacuje się, że po polskich drogach jeżdżą 3 miliony samochodów wyposażonych w taką instalację. Czy jazda na gaz się opłaca? Na to pytanie odpowiedź znajdziesz poniżej!

Ile kosztuje montaż instalacji gazowej?

Cena montażu jest uzależniona od pojemności silnika i marki instalacji. Wiele zależy też od generacji, których jest 5. Pierwsze trzy są już rzadko używane, aktualnie najczęściej spotykamy się z 4 i 5. Różnią się one stanem gazu (w generacji 4 jest on lotny, a w 5 ciekły) oraz ceną. Warto wspomnieć, że w generacji 5 nie występuje zjawisko spadku mocy auta ani zwiększonego spalania. Niestety, za ten luksus trzeba zapłacić. Ceny generacji 5 zaczynają się od 4000 zł, a generacja 4 w najtańszej wersji kosztuje dwa razy mniej. Oczywiście, kwoty mogą znacznie odbiegać od średnich w zależności od marki instalacji, na którą się zdecydujemy.

Dodatkowe koszty

Gdy decydujemy się na montaż instalacji LPG musimy liczyć się z dodatkowymi kosztami. Przede wszystkim, auta z gazem płacą droższe OC. Ubezpieczyciele zakładają, że z takim systemem jeżdżą osoby, które pokonują rocznie dużą ilość kilometrów. To niesie za sobą większe ryzyko wypadku, a co za tym idzie droższe ubezpieczenie.

Dodatkowe koszty to także homologacja butli i wymiana na nową (odbywa się to co 10 lat). Kolejny minus to przegląd techniczny: za samochód z LPG zamiast tradycyjnych 99 zł zapłacimy 162 zł. Na przeglądzie nasza instalacja zostanie sprawdzona pobieżnie, zazwyczaj diagnosta sprawdzi homologację zbiornika i sposób instalacji. Aby dokładnie zbadać cały system należy regularnie odwiedzać warsztat specjalizujący się w obsłudze LPG.

Co ile trzeba wykonywać tego typu przeglądy? Zależne jest to od rodzaju gazu. Jeśli jest on w fazie lotnej, to co 10-15 tysięcy km, a w fazie ciekłej – 50 tysięcy km. Cena usługi to zazwyczaj 100-150 zł, zakładając tylko wymianę filtrów i diagnostykę bez poważniejszych usterek.

Wady i zalety LPG

Plusy instalacji gazowej:

  • cena autogazu,
  • płynniejsza praca silnika, bardzo przydatna w mieście i w korkach,
  • dwie możliwości zasilania pojazdu (benzyna, lpg),
  • mała ingerencja w układ samochodu.

Minusy instalacji gazowej:

  • spory wydatek przy montażu,
  • trzeba wygospodarować miejsce na butlę z gazem,
  • droższe ubezpieczenie,
  • kosztowne przeglądy,
  • uszkodzenia pompy/wtryskiwaczy.

Podsumowanie, warto czy nie warto?

Zgodnie z powszechnym przekonaniem, instalacja gazowa przyniesie spore oszczędności. Musimy jednak wziąć pod uwagę, jaki samochód chcemy zagazować i ile kilometrów robimy rocznie. Pamiętajmy, że im więcej kilometrów, tym większa oszczędność. Sprawdzając opłacalność LPG możemy posłużyć się kalkulatorami opłacalności dostępnymi za darmo w internecie.

Podsumowując, trzeba wziąć pod uwagę plusy i minusy i podjąć decyzję zgodną z naszymi potrzebami.

Najnowsze wpisy

Ubezpieczenie assistance – dlaczego warto je mieć?

Ubezpieczenie assistance w Polsce jest coraz bardziej popularną opcją ochrony. Według danych statystycznych ponad 2,6 milionów obywateli korzysta ...

Na czym polega bieżnikowanie opon? Czym się różni bieżnikowanie na zimno i na gorąco?

Każdy z nas wie, jak drogi potrafi być zestaw nowych opon wyprodukowanych przez renomowaną firmę. Z tego powodu ...

Do czego służy pasek klinowy? Dlaczego trzeba jak najszybciej reagować na jego uszkodzenia?

Pasek klinowy jest niepozornym, lecz niezbędnym elementem silnika. Napędza on wiele podzespołów, takich jak np. pompa wspomagania układu ...