Czy opłaca się inwestować w instalację LPG? Jeśli tak, to którą generację wybrać?

5bed3913e42ea_o,size,969x565,q,71,h,925a83

Posiadacze aut z silnikami benzynowymi mogą znacząco obniżyć koszty eksploatacji samochodu. Wystarczy zamontować w nim instalację gazową LPG. Trzeba jedynie pamiętać o tym, że kluczowy dla właściwego działania instalacji LPG jest dobór instalacji gazowej i stan silnika. Jaką instalację gazową wybrać? Instalacja LPG 1 generacji, czy instalacja LPG 5 generacji? Czym różnią się od siebie poszczególne instalacje gazowe?

Litr gazu LPG kosztuje mniej niż połowa litra benzyny. Trzeba pamiętać o tym, że samochód zużywa o ok. 30 procent gazu więcej, niż paliwa. Poza tym benzyna i tak będzie potrzebna. Dlaczego? Bo silnik trzeba uruchomić na benzynie i rozgrzać go do temperatury roboczej. Dopiero później można przejść na gaz LPG.

Instalacja LPG 6 generacji i jej nowsze wersje, stosowane w silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa, wymaga stałego, choć niewielkiego zużycia paliwa. Jest to niezbędne, albowiem paliwo chłodzi wtryskiwacze benzyny przed przegrzaniem.

Oczywiście, poza wyborem instalacji, niezwykle ważny jest także wybór odpowiedniego warsztatu. Instalacja LPG powinna być zamontowana przez najwyższej klasy specjalistów. Niezależnie od rodzaju silnika.

Generacje LPG – dlaczego wybór odpowiedniej generacji jest tak ważny?

Odpowiedni wybór generacji LPG ma wpływ na działanie instalacji i jej współpracę z jednostką napędową. Poszczególne generacje instalacji LPG mają inną budowę i działają w nieco inny sposób.

Nadal można kupić takie zestawy, jak instalacja LPG 2 generacji czy LPG 1 generacji. Będą one sprzedawane w atrakcyjnej cenie. Mogą na przykład pochodzić z demontażu. Czy jednak będą działać dobrze? Mogą sprawiać problemy techniczne (np. wypalanie gniazd zaworowych). Mogą też nie działać w idealny sposób. Poza tym ich montaż w niektórych silnikach może być w ogóle niemożliwy.

Przeczytaj również: Jak często wymieniać rozrząd w samochodzie?

Czy stan silnika ma wpływ na poprawnie działanie LPG?

Wszystkie generacje instalacji gazowych LPG wymagają sprawnego silnika. Zakładanie instalacji gazowej do jednostki napędowej z problemami będzie potęgować te problemy.
Spalanie gazu LPG odbywa się w innych temperaturach niż benzyny. Do tego cały proces zachodzi bardziej gwałtownie.
Jednostka napędowa musi być sprawna i szczelna. Musi być sprawny układ zapłonowy (wszystkie elementy: od cewek do świec, dodatkowo trzeba zastosować specjalne świece do LPG, każda generacja LPG tego wymaga). Sprawne muszą być także wszystkie czujniki, które są odpowiedzialne za dobór mieszanki paliwowo – powietrznej. Ich ilość zależna jest od rodzaju silnika. Można tu zaliczyć między innymi przepływomierz powietrza, czujnik temperatury powietrza, sondy lambda, czujnik ciśnienia powietrza doładowanego, czujnik temperatury płynu chłodzącego – i wiele innych.

Generacje instalacji LPG – czym się różnią? Jaką wybrać?

Instalacja gazowa 1 generacji – najprostsza i najtańsza.

  • Jest najtańsza w zakupie i najtańsza w montażu.
  • Równocześnie jest najmniej precyzyjna i najmniej ekonomiczna, zużywa najwięcej gazu.
  • Nie ma sterownika elektronicznego.
  • Przeznaczona do samochodów z gaźnikiem, ale… stosowana także w nowszych (z wtryskiem MPI), z których usunięto katalizator.
  • Ciekły LPG jest kierowany przez wielozawór do reduktora. Dalej, poprzez regulator o stałej wartości trafia do miksera. Po zmieszaniu z powietrzem, mieszanka gazowo powietrzna trafia do kolektora dolotowego i dalej, do cylindrów.

Instalacja gazowa 2 generacji

  • LPG 2 generacji przeznaczone jest do stosowania w autach z jednopunktowym i wielopunktowym wtryskiem pośrednim MPI, które są wyposażone w katalizator oraz sondę lambda.
  • II generacja LPG ma sterownik elektroniczny, który zarządza proporcjami doboru mieszanki gazowo – powietrznej, w zależności od warunków. Dokonuje tego na bazie odczytów z czujników silnika.
  • Mieszanka paliwowo – gazowa trafia do kolektora dolotowego, skąd jest podawana do cylindrów przez zawory dolotowe.

Instalacja gazowa 3 generacji – dla silników z wtryskiem MPI

  • Instalacja LPG 3 generacji zwana jest instalacją o ciągłym zasilaniu w fazie lotnej.
  • 3 generacja LPG została opracowana z myślą o najpopularniejszych silnikach wolnossących, z wielopunktowym wtryskiem paliwa MPI.
  • LPG III generacji wykorzystuje rozwiązanie, w którym gaz jest wtryskiwany do kolektora dolotowego, za pomocą silnika krokowego.
  • Instalacja przypomina działaniem wtrysk jednopunktowy w silnikach benzynowych. Przez to nie jest zbytnio precyzyjna.

LPG 4 generacji

  • 4 generacja LPG stanowi rozwinięcie instalacji 3 generacji.
  • Instalacja LPG IV generacji zapewnia taką samą dynamikę na gazie, jak na benzynie.
  • LPG IV generacji przeznaczony jest to aut z silnikami MPI, systemem EOBD lub OBD2 (czyli produkowanych mniej więcej od 2000 roku).
  • Cały proces jest sterowany elektronicznie.
  • Gaz jest dostarczany do kolektora dolotowego za pomocą wtryskiwaczy gazu. Na każdy cylinder silnika przypada jeden wtryskiwacz gazu, który kieruje gaz do kanału kolektora dolotowego każdego cylindra.
  • Układ jest precyzyjny i oszczędny.

Instalacja gazowa 5 generacji

  • Instalacja LPG 5 generacji wtryskuje gaz w fazie ciekłej.
  • 5 generacja LPG dalej wykorzystuje wtryskiwacze gazu (po jednym na cylinder), które wtryskują gaz w fazie ciekłej bezpośrednio na zawory dolotowe.
  • Wtryskiwacze gazowe są sterowane przez te same sygnały ze sterownika silnika, które są wykorzystywane do sterowania wtryskiwaczami benzynowymi. Dzięki temu 5 generacja LPG jest oszczędna i mało problemowa.

LPG 6 generacji

  • instalacja LPG VI generacji przeznaczona jest do silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa.
  • 6 generacja LPG może być stosowana w małolitrażowych silnikach z turbodoładowaniem.
  • W tej instalacji stosuje się wtryskiwacze gazu, które trzeba zamontować dokładnie tak samo, jak wtryskiwacze benzyny – wewnątrz cylindrów. Wymaga to wiercenia i gwintowania głowicy silnika.
  • Instalacja LPG 6 generacji dostarcza gaz bezpośrednio do komór spalania. Równocześnie, przez cały czas pracują wtryskiwacze benzyny. Zużywają minimalną ilość paliwa, ale jest to niezbędne, albowiem paliwo je chłodzi podczas pracy.
  • Instalacje LPG 6 generacji są w pełni sterowane elektronicznie przez swój własny sterownik, dobierany do konkretnego modelu samochodu.
  • VI generacja LPG jest najdroższa, zarówno w zakupie, jak i w instalacji.

Zleć montaż instalacji LPG w IRMAR w Krakowie

Chcesz zamontować instalację gazową w samochodzie? Nasi mechanicy sprawdzą, czy silnik jest sprawny. Doradzimy, czy w Twoim aucie sprawdzi się instalacja piątej generacji, czy LPG VI generacji. Zainstalujemy i wyregulujemy. Bardzo szybko poczujesz ogromne oszczędności przy codziennej eksploatacji samochodu!

Najnowsze wpisy

Renowacja felg stalowych – jak to zrobić?

Felgi stalowe to nadal bardzo popularne rozwiązanie, choć mają one ogromną konkurencję ze strony felg aluminiowych. Felgi stalowe ...

Co to jest sworzeń wahacza i gdzie się znajduje w samochodzie?

Sworzeń wahacza to ważna część układu zawieszenia. Znajdziesz go w każdym samochodzie osobowym, na przedniej osi. Uszkodzony sworzeń ...

Sworzeń wahacza – objawy awarii w samochodzie osobowym

Jakie są objawy uszkodzonego sworznia wahacza w samochodzie osobowym? Jak rozpoznać luz na sworzniu wahacza (objawy awarii)? Jak ...