Autodetailing – jakie uszkodzenia nadają się do regeneracji?

Auto detailing – jakie uszkodzenia nadają się do regeneracji

Autodetailing pozwala na przywrócenie lakierowi samochodowemu pełnego blasku. Odpowiednio przeprowadzony car detailing sprawia, że samochód wygląda tak samo, albo lepiej, niż w chwili wyjazdu z salonu samochodowego. Trzeba jednak pamiętać, że autodetailing usuwa tylko powierzchowne uszkodzenia lakieru. Czasami samochodowi nie jest potrzeby car detailing, tylko naprawa blacharsko lakiernicza… Dlatego w niniejszym poradniku wyjaśnimy, jakie uszkodzenia można regenerować, stosując car detailing.

Autodetailing – co spowodowało, że stał się tak popularny?

Car detailing, albo jak kto woli, detailing samochodowy, stał się niezwykle popularny w ostatnich latach. Dlaczego? Na rynku pojawiło się mnóstwo świetnych kosmetyków dla amatorów, a także specjalistycznych środków (pady, pasty) i maszyn (polerki itd.) dla specjalistów, do prac przy samochodzie. Amatorzy mogą znaleźć w sieci specjalistyczne poradniki, typu „auto detailing – jak zacząć”, „auto detailing – co to jest” i „car detailing jak zacząć”. Każdy znajdzie informacje, odpowiadające na pytanie „car detailing – co to?”.  Na rynku działa też wiele profesjonalnych firm pod szyldem kosmetyka samochodowa i car detailing.

Równocześnie jakość lakierów we współczesnych samochodach nie jest zadowalająca. Dzieje się tak z kilku powodów.
Pierwszy powód – na mocy przepisów, ze składu lakierów wyeliminowane zostały składniki groźne dla zdrowia, takie jak ołów. Równocześnie, te składniki miały bardzo duży wpływ na trwałość lakierów.
Drugi powód – producenci samochodów oszczędzają na lakierach, przez co powłoki lakiernicze są coraz cieńsze.
Trzeci powód – w naszej strefie geograficznej, w ciągu roku występują bardzo duże wahania temperatur. Mamy bardzo zimne zimny i bardzo upalne lata. Lakier raz jest mrożony, raz jest smażony. A przez cały rok narażony na negatywne działanie wody, kurzu, pyłów, ptasich odchodów i owadów.
Czwarty powód – bez winy nie są także użytkownicy aut. Samo niewłaściwe mycie auta jest przyczyną powstawania hologramów na lakierze. Powstają one przez to, że osoba myjąca auto nie stosuje metody dwóch wiader. Cóż, nawet zwykła kosmetyka samochodowa powinna być realizowana przy użyciu odpowiednich zasad.

Jakie uszkodzenia można usunąć z karoserii, stosując car detailing?

Czy auto detailing jest w stanie usunąć wszystkie uszkodzenia z lakieru i przywrócić mu blask, bez względu na stan lakieru? Nie. Musimy coś wyjaśnić.

Warstwa lakiernicza we współczesnym samochodzie (dotyczy to aut, mających do dwudziestu kilku lat) składa się z trzech zasadniczych części.
Pierwsza warstwa – nałożona bezpośrednio na karoserię samochodu. To warstwa podkładu, który pełni dwie role. Pierwsza to ochrona karoserii przed korozją. Druga – to zapewnienie idealnie równej warstwy do położenia lakieru. Ta warstwa ma grubość ok. 35 – 40 μm.
Druga warstwa – to lakier bazowy. Lakier bazowy zawiera pigmenty i to on nadaje samochodowi kolor. Jeśli samochód ma nałożony lakier metalik, to lakier bazowy zawiera dodatki, takie jak opiłki metalu. Ta warstwa ma grubość ok. 10 – 25 μm.
Trzecia warstwa – to lakier bezbarwny. Pełni on dwie funkcje. Pierwsza – ochrona lakieru bazowego (kolorowego) przed uszkodzeniami. Druga – nadanie lakierowi bazowemu połysku. Grubość tej warstwy wynosi średnio 35-40 μm.

Jakie uszkodzenia można usunąć, stosując auto detailing? Wszystkie, które dotyczą trzeciej warstwy, a zatem lakieru bezbarwnego.
• Można go spolerować i usunąć zewnętrzną, zwietrzałą warstwę, aby lakier odzyskał piękny blask.
• Można spolerować nieco mocniej, aby usunąć hologramy (rysy od mycia brudną gąbką albo korzystania z myjni) i niewielkie rysy.

W przypadku głębokich rys, sięgających warstwy kolorowej i podkładu, można jedynie zastosować metody, które pozwolą na zamaskowanie takiego uszkodzenia. Czyli np. takie spolerowanie krawędzi rysy, żeby była mniej widoczna w promieniach słońca. Bardzo głębokie rysy, dochodzące do podłoża (warstwa pod lakierem podkładowym) wymagają naprawy.

Warstwy lakieru są niezwykle cienkie. To wszystko sprawia, że praca z nimi musi być wykonana przez specjalistę. Trzeba odpowiednio dobrać pasty polerskie i pady polerskie, a także właściwie prowadzić polerkę. Istnieje wiele zagrożeń, jak np. możliwość zbyt głębokiego starcia lakieru bezbarwnego, albo przegrzanie go. Dlatego profesjonalny car detailing powinien być wykonywany przez specjalistów.

Po zakończonym odświeżeniu lakieru, warto go zabezpieczyć. Niezbędna jest regularna kosmetyka samochodowa (czyli mycie i woskowanie). Albo trwałe zabezpieczenie odświeżonego lakieru, poprzez nałożenie powłoki ceramicznej, albo folii bezbarwnej (czyli popularny car wrapping).

Przeczytaj również: Rodzaje myjni samochodowych – wady i zalety

Jakich uszkodzeń nie uda się usunąć, stosując car detailing?

Usuwanie wgnieceń po gradobiciu, usuwanie śladów korozji (pęcherzy itd.), usuwanie bardzo dużych rys na szybach, usuwanie wgnieceń, naprawa błędów lakierniczych (zwłaszcza po malowaniu amatorskim) – to są uszkodzenia, które nadają się do napraw blacharsko – lakierniczych. Nie uda się ich usunąć, stosując auto detailing.

Można zamaskować uszkodzenia, stosując np. car wrapping z użyciem folii w kolorze nadwozia. Jednak są to tylko połowiczne rozwiązania.

Przeczytaj również: Jak dbać o karoserię przy ostrym słońcu? Ono również niszczy lakier auta

Jeśli chcesz utrzymać oczyszczony lakier w odpowiednim stanie – zapraszamy do Irmar

Irmar to nowoczesny, świetnie wyposażony warsztat mechaniczny w Krakowie. Poza naprawami mechanicznymi, w Irmar możesz skorzystać z nowoczesnej myjni parowej. To rozwiązanie bezdotykowe, zatem nie powstaną jakiekolwiek nowe hologramy na lakierze bezbarwnym. Poza tym myjnia parowa zużywa zaledwie 2 litry wody na jedno mycie auta. Mycie bezdotykowe to tylko jedna z usług. Możesz też zamówić profesjonalne woskowanie, które na długi czas ochroni lakier samochodu.

Sprawdź naszą ofertę: bezdotykowa, ekologiczna myjnia parowa w Krakowie

Najnowsze wpisy

Oświetlenie wnętrza samochodu – czy są przepisy, które określają jakie światła trzeba montować wewnątrz pojazdu?

Z jakich elementów składa się typowe oświetlenie wewnętrzne samochodu? Czy oświetlenie wewnętrzne auta można modyfikować? Czy są przepisy, ...

Problemy po wymianie tarcz i klocków hamulcowych

Hamulce piszczą po wymianie tarcz i klocków w Twoim samochodzie? Po wymianie tarcz i klocków słabo hamuje? Sprawdźmy, ...

Czy przy wymianie tarcz hamulcowych trzeba wymienić klocki hamulcowe?

Martwisz się wysokimi kosztami naprawy swojego auta? Zastanawiasz się, czy niezbędna jest równoczesna wymiana tarcz i klocków, czy ...