fbpx

IRMAR

Rodzaje płynów w samochodzie

Podobnie jak człowiek, samochód potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania odpowiednich płynów. Ich brak może skutecznie uprzykrzyć życie kierowcom, doprowadzając w ostatecznym rozrachunku nawet do poważnych awarii pojazdu. Wśród wielu użytkowników dróg krąży dość dziwna opinia, iż jedynym płynem, o którym należy regularnie pamiętać jest benzyna. Tak naprawdę każda ciecz znajdująca się w naszym aucie ma wpływ na jego działanie. Dlatego systematyczna kontrola stanu wszystkich płynów w pojeździe jest taka ważna.

Najważniejszą oczywiście cieczą w samochodzie jest ta, którą wlewamy prosto do baku. Raczej ciężko jest przypuszczać, że ktoś nie pamięta o codziennym sprawdzaniu ilości benzyny w zbiorniku, a nawet jeśli, to sytuacja w której kierowca zagapi się i zapomni zatankować, a jego auto zatrzyma się gdzieś w szczerym polu, zdarza się to niezwykle rzadko. W istocie pusty bak stanowi mniejsze zagrożenie dla naszego pojazdu, niż brak innych płynów. Drugą najważniejszą (lub najbardziej znaną, bowiem wszystkie są tak samo ważne) cieczą, o której kierowcy czasem sobie przypominają jest olej silnikowy. Odpowiada on za zmniejszenie tarcia wśród elementów silnika. Obecnie olej silnikowy powinno wymieniać się co 15-30 tysięcy przejechanych kilometrów, co mniej więcej odpowiada 12 miesiącom regularnej jazdy. Zużyty olej zmienia barwę na czarną i może doprowadzić do zniszczenia jednostki napędowej – poprzez dostanie się do niego paliwa. Należy co jakiś czas kontrolować jego stan, aby w porę móc dokonać wymiany i zapobiec poważniejszym awariom, skutkującym wizytą w serwisie samochodowym.

Kolejną cieczą, która „płynie w żyłach” pojazdu, a o którą trzeba stosownie zadbać jest płyn chłodniczy. Jego wymiany według zaleceń dobrych mechaników samochodowych powinno dokonywać się nie rzadziej niż co pięć lat. Zbyt niska ilość cieczy w chłodnicy skutkuje procesem korozji układu chłodzenia, co ostatecznie może doprowadzić nawet do… pęknięcia silnika w samochodzie. Nie zaleca się mieszania płynu chłodniczego różnych firm. Bezpieczne jest natomiast łączenie ze sobą różnych cieczy jednej marki.

Minimum raz na dwa lata powinno się wymieniać za to płyn hamulcowy. Związane to jest z ciągłym obniżaniem się temperatury wrzenia płynu – standardowo wynosi ona ok. 250 stopni Celsjusza, natomiast po kilkuletniej eksploatacji wartość ta spada nawet do 120 stopni. Nadający się do wymiany płyn hamulcowy zmienia barwę z ciemnożółtej na szarą. Zaniedbanie tej czynności może zakończyć się całkowitym „unieruchomieniem” układu hamulcowego w aucie.

Oczywiście istnieje jeszcze kilka innych cieczy, decydujących o odpowiednim funkcjonowaniu samochodu. Należą do nich m.in. płyn wspomagania, olej do skrzyni biegów, olej do automatów, itd. Pojazdy wyposażone we wspomaganie kierownicy wykorzystują pierwszy z tych płynów. Jego niedobór powoduje z reguły opory przy skręcaniu kierownicą, możliwe jest także zatarcie pompy wspomagania. Jeśli chodzi o olej do skrzyni biegów, tutaj nie ma podanego terminu, który obliguje nas do jego wymiany. Wskazane jest tylko regularne doglądanie cieczy, można jednak profilaktycznie zastąpić stary olej nowym mniej więcej po pięciu latach intensywnej eksploatacji samochodu. Z kolei w przypadku oleju do skrzyni automatycznej, wymiana konieczna jest już po 40-120 tysiącach przejechanych kilometrów – w zależności od modelu auta. Zlekceważenie tej czynności poskutkuje poważnymi uszkodzeniami, a koszt ich naprawy może wynieść nawet dziesięć tysięcy złotych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*