fbpx

IRMAR

LPG – czy warto instalować w samochodzie?

LPG – czy warto instalować w samochodzie?

 

W dobie wszechobecnego kryzysu i nieustannych wydatków, niemal każdy próbuje zminimalizować koszty życia, oszczędzając przy tym na czym tylko się da. Jednym ze sposobów zwiększenia naszego budżetu jest zamontowanie instalacji LPG w samochodzie (lub kupno samochodu z gotową instalacją). Dzięki takiemu zabiegowi można zaoszczędzić nawet około 45 % w stosunku do „zwykłego” paliwa, jednak metoda ta ma niemal tyle samo zwolenników, co przeciwników. W Polsce LPG zaczęło być modne w latach 90. ubiegłego wieku, a od tamtej pory wokół niego pojawiło się mnóstwo pytań i wątpliwości. Zanim kierowca podejmie ostateczną decyzję dotyczącą montażu gazu w swoim pojeździe, powinien dowiedzieć się o tym nieco więcej.

LPG (skrót od ang. Liquefied Petroleum Gas), czyli mieszanka propanu i butanu przez wielu uważany jest za niebezpieczny. Z tego względu samochody wyposażone w tego typu instalację nie mogą np. parkować na niektórych parkingach i w garażach podziemnych. Przyjęło się również, że instalacja gazowa psuje i niszczy silnik w aucie, a także spowalnia jazdę (zmniejszenie mocy silnika). Takie sytuacje mogły zdarzać się w przeszłości. Teraz jednak – za sprawą nowoczesnej technologii, LPG ani nie powoduje widocznego zmniejszenia mocy, ani nie wywołuje poważniejszych usterek. Oczywiście, ważny jest tutaj odpowiedni montaż – najlepiej przeprowadzony przez wykwalifikowany serwis samochodowy. Istotna jest również jakość tankowanego przez nas gazu. Warto zaopatrywać się w niego w sprawdzonych punktach lub stacjach benzynowych. Dzięki temu, będziemy mieli pewność, że mamy do czynienia z paliwem sprawdzonym i wysokiej klasy.

Choć wielu kierowców zakłada, że LPG nadaje się tylko do starszych pojazdów, tak naprawdę, dzięki wspomnianej nowoczesnej technologii, montażu gazu można dokonać niemal w każdym samochodzie – także w nowych modelach. Instalacje gazowe mogą być również zamontowane w samochodach z silnikiem diesla i ze względu na duże zużycie paliwa opłaca się to robić np. w przypadku samochodów ciężarowych, czy autobusów.

Samochód wyposażony w instalację gazową przyniesie jego właścicielowi spory zysk. Dzięki stosunkowo niskim cenom paliwa, po przejechaniu ok. 20 tysięcy kilometrów zwraca się już koszt montażu LPG, natomiast 160-200 tysięcy kilometrów na liczniku to oszczędność pozwalająca nawet na zakup nowego pojazdu.

Oczywiście instalacja LPG nie jest pozbawiona wad. W przypadku starszych modeli samochodów usterki najczęściej dotyczą uszkodzonych parowników i zaworów w butlach gazowych oraz popękanych gumowych węży, co w efekcie może doprowadzić do częstszych wizyt w warsztacie samochodowym. Jeśli chodzi o samochody nowsze – a co za tym idzie, nowszą instalację – tutaj dosyć często, bo nawet co 10 tysięcy km, musimy wymieniać  wtryskiwacze gazu. Dodatkowo, aby określić, co jest przyczyną poważnej awarii, w tym celu trzeba użyć specjalnego diagnostycznego komputera. Największym problemem instalacji LPG jest jednak to, że nie nadaje się ona do wszystkich samochodów. Wiele silników nie potrafi przystosować się do jazdy „na gazie”. Wydaje się natomiast, że pojazdami, które najlepiej znoszą trudy instalacji gazowej, są te wyposażone w napędy Volkswagena, natomiast nie ma reguły.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*