Zapach oleju w samochodzie – skąd się bierze?

zapach-oleju-w-samochodzie-skad-sie-bierze

Jeśli czujesz dziwny, bardzo nieprzyjemny zapach i śmierdzi olejem w aucie (w kabinie), zapach oleju silnikowego wyczuwalny jest z nawiewów albo z rury wydechowej – nasz artykuł jest dla Ciebie.

Jaki jest zapach oleju silnikowego, nalewanego bezpośrednio z butelki w trakcie wymiany oleju albo dolewki? W zasadzie – neutralny. Olej silnikowy praktycznie nie ma zapachu. Zupełnie inny jest zapach spalonego oleju silnikowego. Ten jest bardzo niemiły. Co może powodować, że czuć olej w aucie albo w jego najbliższym otoczeniu? Sprawdźmy wszystkie możliwe przypadki!

Zapach oleju w samochodzie – czy to normalne?

Kierowca i jego pasażerowie nie powinni czuć woni oleju w samochodzie ani w jego otoczeniu. Dlaczego?
Olej silnikowy to płyn eksploatacyjny, wykorzystywany przez układ smarowania silnika samochodu. Układ ten powinien być w stu procentach szczelny. Nie powinna z niego wyciekać żadna kropla oleju.
W każdym samochodzie minimalne ilości oleju silnikowego są zużywane w cylindrach. Niewielka ilości oleju (od kilkudziesięciu do kilkuset mililitrów na 1000 kilometrów przebiegu) trafia do komór spalania, jest spalana po kontakcie z gorącym denkiem tłoka. Spalanie niewielkich ilości oleju silnikowego jest normalne (w nowoczesnych silnikach turbodoładowanych producenci dopuszczają nawet zużycie do 1 litra na 1000 kilometrów) i nie powoduje powstawania niemiłych zapachów.

Zapach spalonego oleju w aucie – skąd się bierze?

Olej musi skądś wyciekać i stykać się z gorącymi elementami samochodu, przez co ulega rozgrzaniu, spaleniu i skoksowaniu. To może powodować wyjątkowo niemiłą woń spalonego oleju.
Niewłaściwa eksploatacja turbosprężarki może spowodować, że olej silnikowy będzie ulegać skoksowaniu. Dzieje się tak wtedy, gdy kierowca po szybkiej jeździe od razu wyłącza silnika auta po zatrzymaniu się, zamiast schłodzić turbinę podczas 30 sekundowej pracy silnika na wolnym biegu.

Olej może być też spalany w komorach spalania (w cylindrach) w znacznie większym stopniu, niż dopuszczalny. Od tego zaczniemy.

Przeczytaj również: Jaki olej do silnika benzynowego?

Zapach spalonego oleju w spalinach – skąd się bierze?

Kierowcy, narzekający, że śmierdzi olejem z wydechu, określają często ten smród jako „kwaśny”. Dodatkowo, kiedy czuć zapach oleju z wydechu, spaliny mają najczęściej niebieskie zabarwienie.

Co się dzieje?

  • Powód pierwszy: w nowszych samochodach. Uszkodzona turbosprężarka przepuszcza olej silnikowy, kierowany do jej smarowania. Olej trafia do układu dolotowego, a następnie, wraz ze skompresowanym powietrzem, do komór spalania. Po drodze zanieczyszcza intercooler. Skoro turbosprężarka przepuszcza olej, to oznacza, że trzeba poddać ją regeneracji i wymienić w niej uszczelnienia. To prawda. Ale czasami problem leży gdzie indziej. Potrzebna jest diagnostyka, która pozwoli sprawdzić, dlaczego turbina przepuszcza olej.
  • Powód drugi: w starszych samochodach. Zapach spalonego oleju z rury wydechowej może być spowodowany przez zużyte pierścienie tłokowe. Nie są one w stanie zgarniać oleju ze ścianek cylindrów i kierować go z powrotem do miski olejowej. Olej spływa do komór spalania.
    Obydwie awarie są niebezpieczne. Mogą doprowadzić do takiego ubytku oleju silnikowego, który spowoduje przyspieszone zużycie silnika. A nawet może doprowadzić do zatarcia. Spalanie oleju silnikowego powoduje powstawanie dużych ilości sadzy, która w przyspieszonym tempie zapycha filtr cząstek stałych.

Przeczytaj również: Olej silnikowy – co warto wiedzieć?

Zapach oleju z nawiewu

Zapach oleju z nawiewu, przy włączonym ogrzewaniu albo wentylacji, zapach oleju z nawiewu na postoju, czy też zapach oleju z klimatyzacji, która pracuje – co może być powodem?

  • Oczywiście, wyciek oleju silnikowego, który styka się z gorącym elementem samochodu i ulega spaleniu, skoksowaniu itd. Najczęściej olej wycieka gdzieś na silnik lub elementy jego osprzętu.
  • Zapach spalonego oleju w kabinie może być spowodowany przez uszkodzone uszczelki silnika: uszczelkę pod pokrywą zaworów, albo uszczelkę pod głowicą. Silnik auta może być ustawiony pod skosem. Przez to olej silnikowy będzie wyciekać z tylnej strony jednostki napędowej. Po zetknięciu się z gorącym blokiem silnika, olej będzie ulegać spalaniu. Zapach spalonego oleju w samochodzie pojawi się dlatego, że dym ze spalonego oleju dotrze w okolice podszybia. A stamtąd zostanie zassany przez układ wentylacji.
  • Olej silnikowy może wyciekać na rozgrzany kolektor wydechowy. Tutaj się spali. Woń trafi do kabiny w taki sam sposób, jak w poprzednim akapicie. Kolektor wydechowy zawsze znajduje się przy grodzi, w której zamontowane jest podszybie z otworami układu wentylacji kabiny pojazdu.
  • To, że śmierdzi olejem w samochodzie, może być spowodowane też przez inne nieszczelności, na skutek których olej wycieka na silnik. Na przykład poprzez nieszczelną uszczelkę bagnetu. Sytuacja jak w poprzednim akapicie.
  • Zapach oleju w kabinie samochodu może być też spowodowany przez nieostrożność kierowcy. W trakcie dolewania oleju może on polać olejem silnikowym blok silnika. Oleju może nie być widać, albowiem spłynie pod górną osłonę silnika, z tworzywa. Olej ten ulegnie spaleniu na rozgrzanym bloku silnika. Dopóki się nie spali do końca, albo dopóki blok silnika nie zostanie umyty, dziwny zapach oleju silnikowego w kabinie będzie się utrzymywać.
  • Groźna awaria simmeringow wału korbowego i wałka rozrządu może powodować rozbryzgiwanie oleju silnikowego po całej komorze silnika. Olej będzie parować na bloku silnika, generując niemiłą woń. To nie wszystko, bo zabrudzony olejem pasek rozrządu i pasek osprzętu (pasek wieloklinowy) trzeba będzie wymienić na nowy. W przeciwnym razie może dojść do jego pęknięcia.

Jeśli czuć olej w samochodzie – nie czekaj, odwiedź warsztat Irmar w Krakowie!

Układ smarowania silnika musi być w pełni szczelny. W przeciwnym razie ryzykujesz uszkodzenie silnika i osprzętu. Jeśli w Twoim aucie śmierdzi olejem z nawiewu, albo czuć olej wydechu – odwiedź nasz warsztat. Przeprowadzimy dokładną analizę i sprawdzimy, co jest przyczyną problemu.

Najnowsze wpisy

Co zrobić żeby szyby w samochodzie nie zamarzały od środka?

Dlaczego szyby w samochodzie zamarzają od środka? Głównym powodem jest woda (wilgoć, para wodna), która dostaje się do ...

Oświetlenie wnętrza samochodu – czy są przepisy, które określają jakie światła trzeba montować wewnątrz pojazdu?

Z jakich elementów składa się typowe oświetlenie wewnętrzne samochodu? Czy oświetlenie wewnętrzne auta można modyfikować? Czy są przepisy, ...

Problemy po wymianie tarcz i klocków hamulcowych

Hamulce piszczą po wymianie tarcz i klocków w Twoim samochodzie? Po wymianie tarcz i klocków słabo hamuje? Sprawdźmy, ...