Wyższe spalanie w silnikach diesla – zajmij się tym jak najszybciej

Wyższe spalanie w silnikach Diesla – zajmij się nim jak najszybciej

Jak zmniejszyć spalanie diesla, który nagle zaczął zużywać więcej paliwa? Dlaczego diesel dużo pali i co mogło spowodować nagły wzrost zużycia paliwa w samochodzie z silnikiem wysokoprężnym? Sprawdźmy!

Kiedy diesel dużo pali? Kiedy jego standardowe zużycie paliwa wzrasta o 20, 30 albo 50 procent. W wielu przypadkach to, że diesel dużo pali, to jeden problem. Mogą mu towarzyszyć kolejne – na przykład brak mocy. A wtedy korzystanie z samochodu może być bardzo utrudnione. Albo wręcz – niemożliwe.

Zwiększone spalanie diesla – przyczyny typowe dla silników wysokoprężnych

Aby móc precyzyjnie określić powód wysokiego spalania, niezbędna jest profesjonalna diagnostyka auta. Wysokie spalanie diesla może być spowodowane przez wiele czynników – awarię określonego podzespołu, awarię czujnika, niewłaściwe serwisowanie pojazdu itd.

Postaramy się wymienić wszystkie najważniejsze przyczyny, które powodują zwiększone spalanie w diesla.

  • Zapchany filtr powietrza – przyczyna prozaiczna, spowodowana zaniechaniem terminowej wymiany filtra albo stosowaniem się do zasad serwisu long – life (wymiana filtra co 30 albo co 60 tys. kilometrów). Zapchany (zabrudzony) filtr powietrza utrudnia zasysanie powietrza przez układ dolotowy. Przez to mieszanka paliwowo – powietrzna nie może powstawać we właściwy sposób. Diesel zużywa więcej oleju napędowego.

Przeczytaj również: Daj samochodowi oddychać.

  • Zużyte albo uszkodzone (np. zerwane podczas niefachowej wymiany) świece żarowe. Kiedy jedna lub dwie nie działają (powodem awarii może być też uszkodzony sterownik), to komory spalania w silniku diesla nie mogą być odpowiednio podgrzane. Komory spalania powinny być też dogrzewane przez świece żarowe w trakcie jazdy (w razie potrzeby). Zbyt niska temperatura we wnętrzu cylindrów może powodować problemy z odpalaniem silnika i większe zużycie paliwa.
  • Zużyte wtryskiwacze paliwa (wtryskiwacze Common Rail) są jednym z najczęstszych powodów zwiększonego zużycia paliwa w dieslu. Wtryskiwacze zużywają się, mogą się zapchać zanieczyszczeniami. Jednak najczęstszy objaw ich awarii to przelewanie paliwa (często określa się to popularnie mianem „lejących wtrysków”). A przelewanie paliwa jest jednym z powodów zwiększonego spalania diesla.
  • Diesel dużo pali? Przyczyną może być awaria innego, typowego podzespołu, w jaki wyposażone są wszystkie współczesne diesle, czyli turbosprężarki. Turbina odpowiada za dostarczanie sprężonego powietrza do cylindrów. Zużyta turbina może być powodem zwiększonego zużycia paliwa. Poza tym powoduje ona, że silnik traci moc.
  • Współczesny samochód (nie tylko) z silnikiem diesla jest wyposażony w szereg czujników. Niektóre z nich są odpowiedzialne za prawidłowy dobór mieszanki paliwowo – powietrznej. Dane pomiarowe z nich są przesyłane do komputera, sterującego pracą jednostki napędowej. Jeśli jakiś czujnik ulegnie awarii (na skutek różnych czynników: zwarcia wewnątrz, uszkodzenia przewodu, uszkodzenia mechanicznego itd.), dobór mieszanki paliwowo – powietrznej zostaje zaburzony. Silnik jest wprowadzany w tryb awaryjny, a zamiast precyzyjnych danych, podstawiane są dane zastępcze. To powoduje zwiększone zużycie paliwa.
    W przypadku awarii sondy lambdy, tzw. korekcyjnej, zużycie paliwa może wzrosnąć nawet o 50 procent.
  • Zapchany filtr cząstek stałych również powoduje zwiększone zużycie paliwa w dieslu. Dlaczego? Sterownik stale uruchamia dotrysk paliwa, aby wymusić usunięcie sadzy, zapychającej filtr DPF.
  • Przyczyną wysokiego spalania w dieslu może być też brak płynu AdBlue (w samochodach z systemem SCR). Jeśli kierowca nie uzupełni poziomu płynu AdBlue, sterownik silnika zmniejsza moc silnika i wprowadza silnik w tryb awaryjny. A to znów zwiększa zużycie paliwa.
  • …podobna sytuacja ma miejsce w przypadku braku płynu katalitycznego (który zmniejsza temperaturę samozapłony sadzy w filtrach cząstek stałych), stosowanego w samochodach z filtrami cząstek stałych FAP (tak zwanymi mokrymi).

Zwiększone spalanie diesla może być też spowodowane przez inne czynniki, albo kombinację kilku czynników.
Przykład: awaria czujnika temperatury płynu chłodzącego– ona również powoduje zwiększone zużycie paliwa (nie tylko w dieslu).

Wysokie spalanie diesla – przyczyny niezależne od silnika

W poprzednim akapicie wymieniliśmy problemy, które są powodowane przez silnik i jego osprzęt. Ale w przypadku samochodu z silnikiem wysokoprężnym powody wysokiego spalania mogą być też inne. Jakie? Wymienimy kilka przykładów:

  • Powód prozaiczny, ale niestety częsty – zbyt niskie ciśnienie w oponach auta;
  • Zwiększone opory toczenia, spowodowane przez zatarte łożyska piast, albo zablokowane tłoczki hamulcowe w zaciskach;
  • Zwiększone opory powietrza na skutek zamontowania dużego bagażnika dachowego, albo bagażnika na rowery;
  • Korzystanie z klimatyzacji na pełnej mocy może zwiększyć spalanie nawet o 1,5 l / 100 kilometrów. W przypadku niesprawnej klimatyzacji chłodzenie jest nikłe, a pobór paliwa duży.

Przeczytaj również: Najczęstsze przyczyny awarii klimatyzacji w samochodzie.

Twój diesel dużo pali? Przyczynę poznasz w naszym warsztacie!

Znalezienie przyczyny wysokiego spalania w samochodzie (nie tylko) z silnikiem diesla wymaga posiadania odpowiedniego sprzętu do diagnostyki, a także świetnie wyszkolonego personelu.
Dlatego – jeśli mieszkasz w Krakowie albo okolicach, a Twój diesel zaczął dużo palić – odwiedź nasz serwis.

Nasi specjaliści przeprowadzą dokładną diagnostykę auta, znajdą powód wysokiego spalania i usuną go.

Najnowsze wpisy

Renowacja felg stalowych – jak to zrobić?

Felgi stalowe to nadal bardzo popularne rozwiązanie, choć mają one ogromną konkurencję ze strony felg aluminiowych. Felgi stalowe ...

Co to jest sworzeń wahacza i gdzie się znajduje w samochodzie?

Sworzeń wahacza to ważna część układu zawieszenia. Znajdziesz go w każdym samochodzie osobowym, na przedniej osi. Uszkodzony sworzeń ...

Sworzeń wahacza – objawy awarii w samochodzie osobowym

Jakie są objawy uszkodzonego sworznia wahacza w samochodzie osobowym? Jak rozpoznać luz na sworzniu wahacza (objawy awarii)? Jak ...