Uwaga! Zima!

Zaczęło się. Wystarczyło kilka godzin by małopolskie drogie po raz pierwszy w tym roku pokryła zimowa pierzyna. A to oznacza, że na dobre nastał najtrudniejszy okres dla kierowców, czyli najprawdziwsza zima…

O wymianie opon czy zaopatrzeniu się w niezbędne akcesoria pisaliśmy już wielokrotnie. O czym jeszcze warto pamiętać wyjeżdżając w trasę w zimie? Schody zaczynają się już na początku. Podczas ruszania napotkamy pierwsze problemy, dlatego już tą podstawową czynność trzeba wykonywać rozsądnie. Nie można na siłę wciskać gazu, gdyż może to spowodować, że samochód zakopie się w śniegu. Jeśli auto utknie w aucie możemy spróbować je rozbujać, czasami może pomóc podłożenie czegoś pod koła.

Gdy już zdołamy odjechać należy przede wszystkim zwracać uwagę na to, żeby utrzymywać odpowiedni dystans od innych pojazdów, żeby w razie zagrożenia po prostu nie wjechać komuś w tył auta z powodu wydłużonej drogi hamowania. Może to banał, ale niestety wielu uczestników ruchu drogowego o tym zapomina. Utrzymując odległość dajemy sobie szansę na delikatne hamowanie pojazdu. Należy pamiętać, żeby auta wyposażonego w ABS nie hamować pulsacyjnie, gdyż wtedy tylko wydłużymy drogę hamowania. Uważajmy na odcinki jezdni przy przejazdach kolejowych czy skrzyżowaniach, gdyż mogą być szczególnie wyślizgane.

Wjeżdżając w zakręt nie przesadzajmy z dodawaniem gazu ani redukcją biegów gdyż grozi to poślizgiem. Podobnie jak dodawanie gazu przy wyjściu z zakrętu, gdy samochód ma napęd na tył. Bardzo łatwo wpaść w poślizg omijając przeszkodę na śliskiej drodze. Gwałtowny ruch powoduje utratę kontroli nad pojazdem.

W zimie zaufanie powinno być jeszcze bardziej ograniczone. Na drodze jest coraz więcej samochodów, nowych kierowców przybywa, a co za tym idzie częściej możemy spotkać się kierowcami niedoświadczonymi. I przeciwnie: wielu starych kierowców uważa, że pozjadali wszystkie rozumy i zima niczym ich nie zaskoczy, co jest niestety mylne. Dlatego pamiętajmy, żeby np. prędkość wytracać nim napotkamy poważną przeszkodę – starajmy się je przewidywać.

Warunki na drodze trzeba weryfikować na bieżąco. To, że jezdnia jest czarna nie oznacza wcale, że możemy jechać szybciej. Przeciwnie, może to świadczyć o pojawieniu się czarnego lodu na drodze., który jest niewidoczny i tym bardziej niebezpieczny.

 

Zima to bardzo ważny test dla każdego kierowcy. Życzymy Wam, byście go zdali bezbłędnie!

Najnowsze wpisy

Renowacja felg stalowych – jak to zrobić?

Felgi stalowe to nadal bardzo popularne rozwiązanie, choć mają one ogromną konkurencję ze strony felg aluminiowych. Felgi stalowe ...

Co to jest sworzeń wahacza i gdzie się znajduje w samochodzie?

Sworzeń wahacza to ważna część układu zawieszenia. Znajdziesz go w każdym samochodzie osobowym, na przedniej osi. Uszkodzony sworzeń ...

Sworzeń wahacza – objawy awarii w samochodzie osobowym

Jakie są objawy uszkodzonego sworznia wahacza w samochodzie osobowym? Jak rozpoznać luz na sworzniu wahacza (objawy awarii)? Jak ...