Samochód a upał. Jak wysokie temperatury wpływają na nasz pojazd?

Wysokie temperatury są dokuczliwe i szkodliwe nie tylko dla nas. Samochód również je odczuwa, a praca w takich warunkach może być dla niego bardzo dużym obciążeniem. Zwłaszcza, że blacha karoserii, guma opon oraz wnętrze mogą nagrzewać się nawet do ponad 60 stopni Celsjusza! Eksploatując pojazd przy długotrwałych upałach trzeba zwracać uwagę na kilka rzeczy, które szczególnie źle znoszą wysokie temperatury. Silnik, akumulator, hamulce i opony mogą w takich warunkach zawieść i wypada wiedzieć, jak sobie z tym fantem poradzić.

Przegranie silnika

To jeden z najbardziej niebezpiecznych efektów wysokich temperatur. Zwłaszcza, jeśli chodzi o potencjalne szkody dla naszego portfela. Jadąc w korku, często wchodząc na wysokie obroty, przy słońcu i upale, temperatura płynu chłodniczego może przekroczyć 100 stopni, a wtedy nie ma już żartów. Przyczyny tego mogą być różne: wyciek płynu chłodniczego, awaria termostatu czy wentylatora. W takiej sytuacji należy natychmiast zatrzymać pojazd, ale nie gasić silnika. W pierwszej kolejności włączmy ogrzewanie z nawiewem ustawionym na maksa i otwórzmy maskę. Uwaga, może być gorąca, a przy otwieraniu może pojawić się gorąca para! W ciągu kilku-kilkunastu minut temperatura silnika powinna spaść. Wówczas możemy wyłączyć silnik i pozwolić mu chłodzić się dalej. Jednak nie wiemy, jakie szkody już poczyniło przegrzanie, dlatego warto od razu udać się do warsztatu, żeby ocenić potencjalne straty.

Nagła śmierć akumulatora

Dotyczy to zwłaszcza sytuacji, kiedy od dłuższego czasu nie używaliśmy auta. Wiele osób nie wie, że nawet zgaszony pojazd pobiera z akumulatora niewielkie ilości prądu. Wraz ze wzrostem temperatury, wartości te również rosną, przez co możemy się niemiło zaskoczyć, kiedy wsiadając po dłuższym czasie do auta wystawionego na upały rozrusznik nie zakręci. Jeśli spodziewamy się, że auto przez dłuższy czas będzie latem stało, warto zastanowić się, czy po prostu nie wyciągnąć z niego akumulatora.

Upał rozmiękcza opony

Nawet dobrej klasy letnie opony nie są przystosowane do długiej pracy na asfalcie rozgrzanym do ponad 60 stopni. Guma staje się miękka, szybciej się zużywa, ulega odkształceniom, a droga hamowania wydłuża się. Paradoksalnie, piękna, słoneczna, gorąca pogoda nie jest bardzo korzystna do jazdy! Nasza koncentracja jest wtedy osłabiona, a na domiar złego opony mogą nie dawać optymalnej kontroli nad pojazdem. Często sprawdzajmy zwłaszcza ciśnienie w oponach, oraz częściej zwracajmy uwagę na ich stan. Każde niepokojące objawy powinny stanowić sygnał alarmowy, że być może czas zaopatrzyć się w nowe gumy do auta.

Najnowsze wpisy

Skrzypienie z okolic podwozia przyczyny

Skrzypienie z okolic podwozia przyczyny

Skrzypienie z okolic podwozia jest wyraźnym objawem, że trzeba bliżej przyjrzeć się temu, w jakiej kondycji są poszczególne ...
Dlaczego auto ściąga na jedną stronę

Dlaczego auto ściąga na jedną stronę

Kiedy jadąc samochodem co chwilę musimy korygować tor jazdy, powinno zapalić nam się w głowie światełko ostrzegawcze. Samochód ...
Ubezpieczenie dla firm przewożących towary - czy jest potrzebne i do czego?

Ubezpieczenie dla firm przewożących towary – czy jest potrzebne i do czego?

Polska logistyką stoi i wie o tym cała Europa. Ilość firm transportowych i przewozowych w naszym kraju jest ...