Rodzaje zawieszeń samochodowych
Jakie są rodzaje zawieszeń samochodowych? Czym się od się od siebie różnią? Kierowcy powinni znać podstawowe rodzaje zawieszeń pojazdów i wiedzieć, jakie zawieszenie jest stosowane w ich aucie.
Zawieszenie samochodowe składa się z szeregu części, które łączą pojazd z kołami. Zawieszenie mocowane jest do podwozia (w samochodach z nadwoziem samonośnym) albo do ramy (w samochodach dostawczych, typu pickup, terenowych, przyczepach, ciężarowych i autobusach). Zadaniem zawieszenia jest prowadzenie kół pojazdu, zapewnienie właściwej kierowalności i stateczności, a także tłumienie drgań, zapewnienie właściwego prześwitu i kontaktu kół z nawierzchnią drogi.
Rodzaje zawieszenia w samochodach, pojazdach i przyczepach
Zawieszenie zależne (albo zawieszenie sztywne w przyczepach i pojazdach wolnobieżnych) – w tym przypadku koła na jednej osi pojazdu, zamontowane są na sztywno do ramy albo podwozia. Co to oznacza? W trakcie jazdy żaden element, który mocuje zawieszenie, nie porusza się na skutek nierówności. Takie rozwiązanie stosuje się jedynie w wolnobieżnych wózkach, na przykład widłowych, które poruszają się po prostych nawierzchniach. Albo w prostych przyczepach. Bardziej zaawansowane rozwiązanie to zastosowanie mostu. Wtedy ruch jednego koła oddziaływuje na drugie, czyli kiedy jedno koło unosi się do góry, drugie porusza się do dołu. Takie rozwiązanie stosuje się także w przyczepach i w niektórych maszynach rolniczych. Inna wersja tego rozwiązania to zawieszenie stosowane w pojazdach rolniczych typu ciągnik. W tym przypadku przednia i tylna oś są wzajemnie skrętne.
Zawieszenie zależne – wady i zalety: jest tanie i proste w budowie a także mało awaryjne. Jest też niekomfortowe i niebezpieczne, bo nie zapewnia właściwego kontaktu kół z nawierzchnią.
Takiego zawieszenia nie stosuje się w samochodach. Co najwyżej, w prostych przyczepach.
Niezależne zawieszenie – to standard w samochodach osobowych, od wielu lat.
Zawieszenie niezależne – budowa. W tym przypadku nie stosuje się osi, która łączy obydwa koła. Każde koło pojazdu, na przedniej i na tylnej osi jest zawieszone niezależnie. Ruch jednego koła nie wpływa na drugie. Czyli, jeśli jedno koło wjedzie na wypukłą nierówność, które nie opadnie, ani się nie uniesie. Elementy sprężyste zawieszenia zapewniają jak najlepszy kontakt każdego koła z nawierzchnią drogi, bez względu na jej kształt.
Zawieszenie niezależne wady i zalety: największe zalety to wysoki poziom bezpieczeństwa i komfortu. Największe wady to wysoki poziom skomplikowania konstrukcji i wysokie koszty naprawy oraz podatność na uszkodzenia.
Zawieszenie półzależne: rozwiązanie pośrednie pomiędzy zawieszeniem niezależnym i zależnym, stosowane jedynie na tylnej osi samochodów od klasy A (miejskich) do C (kompaktowych). Głównym przedstawicielem tego rozwiązania jest belka skrętna stosowana na tylnej osi. Jej najbardziej awaryjną odmianą jest wersja stosowana w samochodach francuskich. W autach niemieckich i japońskich rozwiązanie to jest bardzo trwałe. Zawieszenie półzależne wady i zalety: wysoka trwałość (za wyjątkiem aut francuskich), niskie koszty naprawy, niezbyt wysoki komfort jazdy, niezbyt wysoki poziom bezpieczeństwa (ze względu na to, że ruch jednego koła w dużym stopniu wpływa na ruch drugiego, ale nie w aż tak dużym stopniu jak w przypadku zawieszenia zależnego).
Czy można sprawdzić rodzaj zawieszenia w dowodzie rejestracyjnym? Nie, nie ma takich informacji w dowodzie.
Powyższe rodzaje zawieszenia dotyczą budowy ogólnej całego układu zawieszenia w aucie. Warto pamiętać, że w samochodzie zawieszenie dzieli się na przednie i tylne. Mają one inną budowę. Dlaczego? Z prostego powodu. Zawieszenie przednie musi pozwolić na skręcanie kół.
Rodzaje zawieszenia samochodu – zawieszenie przednie
Jakie elementy najczęściej stosuje się w budowie zawieszenia przedniego?
- Kolumna mcPhersona (zawieszenie mcphersona) – zblokowany element kompaktowy, składający się z połączonej sprężyny i amortyzatora. Dzięki specjalnej budowie górnej części amortyzatora umożliwiający skręcanie, poprzez obrót całego elementu. Kolumna McPhersona to element zawieszenia aut klasy od A do C, stosowany w samochodach o nadwoziach hatchback, kombi a także SUV i crossover.
- Układ wielowahaczowy – najczęściej z dwoma wahaczami, amortyzatorem i sprężyną. Stosowany w autach od klasy D wzwyż. W samochodach bardziej luksusowych liczba wahaczy może być większa. Taki układ zapewnia większy komfort i lepsze ustawienie koła.
- Dodatkowy element to stabilizatory, zapewniające bezpieczne pokonywanie zakrętów.
Rodzaje zawieszenia samochodu – zawieszenie tylne
Jakie elementy najczęściej stosuje się w budowie zawieszenia tylnego?
- Belka skrętna z wahaczami – element stosowany w autach klasy A, B i C. Element tani i zblokowany, ale nie zapewniający odpowiedniego komfortu. Chyba, że producent zastosuje amortyzatory o miękkim nastawie. W autach francuskich stosowana jest belka skrętna z drążkami skrętnymi.
- Układ wielowahaczowy – stosowany w autach od klasy D wzwyż. Czasami spotykany w samochodach klasy C. W jego skład wchodzą dwa albo więcej wahaczy, prowadzących koło. Dodatkowo stosuje się amortyzator i sprężyny.
Dodatkowe, ważne elementy zawieszenia, stosowane na przedniej i na tylnej osi to:
- Amortyzatory – zapewniają kontakt kół z nawierzchnią drogi. Amortyzują drgania i nierówności. W autach wyższych klas możliwa jest regulacja siły tłumienia: komfort (miękki) lub sport (twardy).
- Sprężyny – amortyzują drgania i nierówności. Dbają o wysokość prześwitu.
- Miechy powietrzne – zastępują sprężyny w zawieszeniu pneumatycznym, zapewniając lepsze amortyzowanie (wysoki komfort jazdy) i możliwość regulacji prześwitu.
- Poduszki gazowo olejowe, stosowane w zawieszeniu hydropneumatycznym (słynęły z niego auta Citroena), zastępujące sprężyny.
- Miechy powietrzne stosowane tylko na tylnej osi (tzw. nivomat) aut typu kombi.
Każde zawieszenie samochodowe się zużywa – i ma to wpływ na bezpieczeństwo jazdy
Stan zawieszenia samochodowego jest kontrolowany w trakcie corocznego przeglądu samochodu w Stacji Kontroli Pojazdów. Ale kierowca sam powinien również reagować na uszkodzenia. Wszelakiego typu stuki, głuche stuki, hałasy, pogorszone prowadzenie, przechylenie auta, nurkowanie podczas skręcania, podatność na boczne porywy wiatru powinny skierować kierowcę do warsztatu. Uszkodzone zawieszenie może być powodem wydłużonej drogi hamowania, nieodpowiedniej reakcji auta po wykonaniu ostrego manewru, utraty komfortu a nawet oderwania się koła podczas jazdy. Czy taka sytuacja jest nierealna? Nie. Wystarczy, że dojdzie do wybicia sworznia wahacza w zawieszeniu typu McPherson. Wtedy nie ma co trzymać koła. Najbardziej podatne na uszkodzenia są elementy metalowo gumowe i przeguby metalowo gumowe, łączące poszczególne części zawieszenia auta.
Profesjonalna naprawa zawieszenia w Krakowie – zapraszamy do IRMAR
Zawieszenie w Twoim aucie stuka, hałasuje, albo straciło komfort? Miechy powietrzne straciły szczelność? Uszkodzona belka w samochodzie powoduje stukanie? Odwiedź IRMAR. Nasi specjaliści przeprowadzą skrupulatną diagnostykę, wymienią uszkodzone części i ustawią geometrię zawieszenia. Przywrócimy pełną sprawność Twojego pojazdu.
Naprawa zawieszenia i geometria kół 3D w Krakowie – zapraszamy do IRMAR!