Problemy z rozrusznikiem – objawy awarii i sposób naprawy

problemy-z-rozrusznikiem-objawy-awarii-i-sposob-naprawy

Problemy z rozrusznikiem najczęściej pojawiają się w samochodach z większymi przebiegami. Ale nie jest to regułą, bo problemy z rozrusznikiem mogą pojawić się też w młodszych autach.
Jak rozpoznać zepsuty rozrusznik? Objawy awarii tego podzespołu są bardzo charakterystyczne.

Jak wspomnieliśmy na początku, problem z rozrusznikiem najczęściej dotyczy starszych aut, z przebiegami powyżej 200 tys. km. Ale nie zawsze.
Zepsuty rozrusznik może być przyczyną awarii młodych wiekiem samochodów, z całkiem niewielkimi przebiegami. Kiedy tak się dzieje? Kiedy auto jest bardzo intensywnie eksploatowane na krótkich trasach. Czyli np. w samochodach dostawców, autach przedstawicieli handlowych i handlowców, a także taksówkarzy, w których silnik jest uruchamiany kilkadziesiąt razy dziennie. Rozrusznik po prostu się zużywa.
Awaria rozrusznika może być też spowodowana typowym błędem eksploatacyjnym – wciskaniem gazu podczas uruchamiania silnika.

Przeczytaj również: Coś stuka w aucie, ale nie wiadomo co? Czas na diagnostykę

Podstawowe informacje o rozruszniku

Rozrusznik silnika to silnik elektryczny, którego zadaniem jest uruchomienie silnika. Zapewne wiele osób pamięta z filmów, ze w starych samochodach do tego celu stosowano korby.
Jak działa rozrusznik? Po przekręceniu kluczyka albo naciśnięciu przycisku Start, prąd z akumulatora zaczyna płynąć do rozrusznika, elektrycznej pompy paliwa i świec żarowych w dieslu oraz układu zapłonowego w benzyniaki.
Rozrusznik pobiera bardzo dużo prądu z akumulatora i kręci wałem korbowym.

Rozrusznik to nic innego, jak silnik elektryczny prądu stałego. W chwili uruchamiania silnika łączy się on z zębatką na kole zamachowym silnika za pośrednictwem elementu pośredniczącego. To bendiks. Po uruchomieniu silnika, bendiks rozłącza się. Jest on sterowany elektromagnetycznie.

Zepsuty rozrusznik w samochodzie najpierw utrudnia, a potem całkowicie uniemożliwia uruchomienie auta. Do tego jeszcze rozładowuje akumulator.

Awaria rozrusznika – objawy

Kierowcy często sami całkowicie niszczą rozrusznik. Kiedy silnik nie chce się uruchomić, męczą rozrusznik kolejny raz. I kolejny. I tak doprowadzają do jego spalenia (bezpowrotnego uszkodzenia). Rozrusznik może pracować najwyżej 15 sekund. Następnie musi ostygnąć, aby nie ulec przegrzaniu.

Objawy zepsutego rozrusznika są następujące:

  • przy próbie uruchomienia silnika rozrusznik w ogóle nie działa;
  • rozrusznik nie jest w stanie uruchomić silnika, bo kręci za wolno;
  • rozrusznik w ogóle nie jest w stanie przekręcić wałem korbowym;
  • rozrusznik szarpie i hałasuje podczas pracy;
  • rozrusznik pracuje przez cały czas – nie może się rozłączyć (bendiks źle działa);
  • rozrusznik pracuje, ale w ogóle nie obraca wałem – nie może się połączyć z kołem zamachowym na wale korbowym (nie działa bendiks)

Co się jeszcze dzieje, jeśli auto ma problemy z rozrusznikiem? Objawy typowe i częste to na przykład charakterystyczne trzaski, słyszane podczas próby uruchomienia silnika.

Jeśli rozrusznik wcale nie działa, powód może być prozaiczny. Może być to awaria przekaźnika rozrusznika. Objawy tej awarii to całkowity brak reakcji rozrusznika przy próbie uruchomienia silnika.

Przeczytaj również: Czym jest immobiliser i co zrobić, jeśli się zepsuje?

Naprawa rozrusznika

Naprawa rozrusznika polega na jego wymianie na nowy. Można wymienić także sam uszkodzony bendisk. Są też firmy, które regenerują rozruszniki.

W Irmar usuniemy problem z rozrusznikiem! Objawy awarii? Odwiedź nasz warsztat!

Jedna z najgorszych awarii to zepsuty rozrusznik w samochodzie. Objawy są charakterystyczne i bardzo uciążliwe dla kierowcy. Na szczęście jesteśmy my.
Odwiedź nasz warsztat. Zdiagnozujemy przyczyny awarii. Naprawimy Twoje auto! Wymienimy rozrusznik na nowy!

Najnowsze wpisy

Jak działa układ chłodzenia w samochodzie?

Czy wiesz, jak działa układ chłodzenia silnika Twojego auta? Czy wiesz, jakie elementy układu chłodzenia są stosowane przez ...

Co zrobić żeby szyby w samochodzie nie zamarzały od środka?

Dlaczego szyby w samochodzie zamarzają od środka? Głównym powodem jest woda (wilgoć, para wodna), która dostaje się do ...

Oświetlenie wnętrza samochodu – czy są przepisy, które określają jakie światła trzeba montować wewnątrz pojazdu?

Z jakich elementów składa się typowe oświetlenie wewnętrzne samochodu? Czy oświetlenie wewnętrzne auta można modyfikować? Czy są przepisy, ...