Jazda zimowa – czy bezpieczniejszy jest napęd na przód czy napęd na tył?

auta-z-przednim-i-tylny-napedem-jak-zachowuja-sie-na-sniegu

To odwieczny spór pomiędzy kierowcami – czy lepszy jest napęd na przód czy tył? Przybiera on na wadze zwłaszcza w trakcie zimy, gdy kierowca musi mierzyć się z niekorzystnymi warunkami na drodze. Jak bezpiecznie jeździć zimą autem mającym napęd na przód? Jak bezpiecznie jeździć zimą autem wyposażonym w napęd na tył? Samochody z tylnym napędem stanowią mniejszość na polskich i europejskich drogach. Najbardziej znani producenci takich aut to Mercedes, BMW, Lexus i Audi. Ale nie tylko, bo na przykład napęd na tył ma wiele aut elektrycznych. Poza tym samochody terenowe i pickupy, gdy kierowca nie korzysta z napędu 4×4, przekazują napęd na tylną oś.

Napęd na przód i napęd na tył – każda konstrukcja jest inna i ma swoją specyfikę

W przypadku samochodu z napędem na przód, silnik jest zamontowany z przodu, razem ze skrzynią biegów. Najczęściej poprzecznie do kierunku jazdy (rozrząd znajduje się po jednej stronie auta, a skrzynia biegów po drugiej). Dzięki temu silnik razem ze skrzynią biegów mieszczą się pod niewielką maską. Jest też więcej miejsca w kabinie auta. Jednak układ napędowy jest dość mocno obciążony i skomplikowany, czego przykładem mogą być osie napędowe, wyposażone w dwa przeguby i mające różną długość. W przypadku samochodów z napędem na tył, silnik jest również zamontowany z przodu, ale najczęściej wzdłużnie, zgodnie z kierunkiem jazdy, tak samo, jak skrzynia biegów. To sprawia, że auto jest bardzo dobrze wyważone i ma odpowiednio ustawiony środek ciężkości. W autach z tylnym napędem najczęściej przednia maska jest dość długa. Napęd jest przekazywany na tylną oś za pomocą długiego wału napędowego. Przez to auta osobowe z napędem na tył mają wysoki tunel środkowy w kabinie, który zabiera dużo miejsca. W pickupach i autach terenowych wał napędowy znajduje się pod autem, które jest wysokie. Wał i tylny most napędowy wymagają odpowiedniego serwisu (wymiana oleju itd), co podwyższa koszty eksploatacji pojazdu. W autach elektrycznych napęd przekazywany jest na tył z silnika, zamontowanego z tyłu pojazdu. Bateria, rozłożona na podłodze auta, zapewnia świetne wyważenie pojazdu. W prasie motoryzacyjnej są dziesiątki artykułów typu „napęd na tył wady i zalety” albo „napęd na przód wady i zalety” i porównania pomiędzy obydwoma rodzajami napędu. Każdy autor ma swoje subiektywne odczucia i naszym zdaniem, nie można jednoznacznie stwierdzić, że ten napęd jest lepszy, a ten gorszy. To musi wybrać kierowca. Chcemy skoncentrować się na tym, jak jeździć bezpiecznie zimą autem z napędem na tył i napędem na przód.

Przeczytaj również: Samochód po zimie – co w nim sprawdzić?

Napęd na przód i napęd na tył zimą – który jest bezpieczniejszy?

Zdecydowanie bezpieczniejszy w trakcie zimy jest napęd na przód. Dlaczego?

  • Silnik i skrzynia biegów mocno obciążają przód auta. Dzięki temu przednie koła napędzane są mocno „dociskane” do podłoża. To sprawia, że trudniej tracą przyczepność. Jest też mniejsze zagrożenie tym, że auto wpadnie w poślizg nadsterowny (czyli taki, w którym „ucieka” tył pojazdu). Przez to samochody z napędem na przód są bezpieczniejsze w trakcie zimy.
  • Samochód z napędem na tył może tracić przyczepność osi napędzanej na śliskiej drodze albo na drodze pokrytej śniegiem. Dlatego kierowca musi szczególnie ostrożnie naciskać pedał gazu. Zresztą, tak samo trzeba zachowywać się zimą w aucie z przednim napędem.

Auta z tylnym napędem łatwo wpadają w poślizg nadsterowny na śliskiej nawierzchni (a zatem na zimowej, albo na przykład, na pokrytej deszczem). Tył auta ucieka i samochód może uderzyć bokiem o drzewo, słup itd. Zdarzyło się to wiele razy, np. podczas wypadków aut BMW, często pokazywanych w mediach, do których doprowadzała niefrasobliwość i brak doświadczenia młodych kierowców.

Mała ciekawostka. Niektóre auta z tylnym napędem mają problemy z utratą przyczepności tylnych kół do nawierzchni nie tylko w trakcie zimy. Przykładem mogą być pickupy. Specjalnie dla nich produkowano zbiorniki z wodą, montowane na tylnej ładowni. Po co? Ich zadaniem było dociskanie tylnej osi do podłoża, aby zapewnić lepszą przyczepność.

Napęd na tył – jak jeździć zimą?

Spokojnie, bez gwałtownego przyspieszania i hamowania. I oczywiście, należy odpowiednio przygotować auto do zimy.

Aktywne systemy bezpieczeństwa nie wesprą Cię – jeśli nie masz odpowiednich opon

…i sprawnego układu hamulcowego. Współczesne auta, przednio i tylno napędowe, są wyposażone w szereg aktywnych systemów bezpieczeństwa, które chronią przed wpadnięciem w poślizg podsterowny i nadsterowny (system ESP), poślizg kół napędzanych (system ASR) czy też poślizg podczas hamowania, spowodowany zablokowaniem się kół (system ABS). Jednak żaden z nich nie zadziała, jeśli Twój samochód nie będzie miał odpowiednich opon i sprawnego układu hamulcowego. Żaden aktywny system bezpieczeństwa nie zadziała z odpowiednia siłą, jeśli Twoje auto będzie miało zużyte amortyzatory, przez co koła będą tracić kontakt z nawierzchnią drogi.

I przede wszystkim – żaden aktywny system bezpieczeństwa nie uratuje Cię, jeśli jeździsz nieostrożnie i agresywnie. Dodatkowo, napęd na tył zimą spotęguje zagrożenie wpadnięciem w poślizg.

Przeczytaj również: ABS, ESP, ASR – co to jest?

Przygotuj odpowiednio auto do zimy z Irmar

Bez względu na to, czy masz auto z tylnym napędem, czy auto z napędem na przód:

  • W Irmar zmienimy Twoje opony na zimowe i ustawimy geometrię zawieszenia, żeby opony służyły długo;
  • Wymienimy klocki i tarcze hamulcowe, a także płyn hamulcowy;
  • Sprawdzimy i w razie potrzeby naprawimy zawieszenie Twojego auta.

Zima może być bezpieczna, jeśli będziesz jeździć ostrożnie i odpowiednio przygotujesz pojazd do jazdy.

Najnowsze wpisy

Oświetlenie wnętrza samochodu – czy są przepisy, które określają jakie światła trzeba montować wewnątrz pojazdu?

Z jakich elementów składa się typowe oświetlenie wewnętrzne samochodu? Czy oświetlenie wewnętrzne auta można modyfikować? Czy są przepisy, ...

Problemy po wymianie tarcz i klocków hamulcowych

Hamulce piszczą po wymianie tarcz i klocków w Twoim samochodzie? Po wymianie tarcz i klocków słabo hamuje? Sprawdźmy, ...

Czy przy wymianie tarcz hamulcowych trzeba wymienić klocki hamulcowe?

Martwisz się wysokimi kosztami naprawy swojego auta? Zastanawiasz się, czy niezbędna jest równoczesna wymiana tarcz i klocków, czy ...