Koło dwumasowe – jak wydłużyć jego życie?

otwierające-5

Koło zamachowe dwumasowe to odpowiednik koła zamachowego sztywnego, powstały ze względu na rosnącą pojemność i moc silników, szczególnie wysokoprężnych. Zadaniem koła zamachowego, zarówno jedno, jak i dwumasowego, jest wytłumienie drgań powstających podczas pracy silnika w celu ochrony skrzyni biegów i synchronizatorów.

W jakich samochodach jest montowane koło dwumasowe?

We wszystkich nowoczesnych dieslach i w wielu autach z silnikami benzynowymi, z manualną skrzynią biegów lub automatyczną skrzynią biegów DSG. W zwykłych automatach rolę dwumasy pełni konwerter momentu obrotowego.

Dbanie o dwumasę

Istnieje kilka sposobów, na jakie można zabezpieczyć nasze koło przed uszkodzeniami. Bierne sposoby to przede wszystkim dbanie o sprawny silnik. Należy wyeliminować wszelkie objawy nierównej pracy oraz ewentualne drgania, gdyż będą one przenoszone na koło dwumasowe i je osłabią. Warto też zwrócić uwagę na wysoką sprawność elementów amortyzujących, czyli poduszek zawieszenia silnika, a także skrzyni biegów. Uszkodzone poduszki przenoszą drgania na dwumasę, znacznie skracając jej żywotność, a nawet uszkadzając.

Poza tymi wskazówkami, trzeba pamiętać także o właściwej technice jazdy, czyli:

  • unikamy częstego wykorzystywania najwyższych osiągów swojego auta, ponieważ każdy taki przypadek powoduje konieczność znoszenia przez dwumasę najwyższych obciążeń;
  • absolutnie nie wykonujemy tzw. strzałów ze sprzęgła, czyli nie puszczamy gwałtownie naciśniętego pedału sprzęgła z jednoczesnym wciśnięciem do oporu pedału gazu. Tego typu zachowania doprowadzają do sytuacji, w których koło dwumasowe wygląda tak, jak po kilkudziesięciu tysiącach przebiegu podczas normalnej jazdy.
  • po załączeniu biegu pierwszego staramy się ruszać łagodnie, bez podkręcania obrotów silnika. Najlepiej wykonywać ten manewr na wartościach średnich;
  • podczas jazdy w trasie na niskich obrotach i najwyższych biegach, podczas gwałtownych przyspieszeń, np. przy wyprzedzaniu, redukujemy bieg. Dzięki temu zapewnimy autu płynność jazdy;
  • unikajmy tzw. hamowania silnikiem przy zbyt dużych, albo zbyt niskich jego obrotach. Zawsze warto zastosować do obrotów odpowiednie przełożenie, czyli używać z rozmysłem w takich sytuacjach skrzyni biegów;

Stosując się do powyższych zasad możemy liczyć na sprawne koło dwumasowe nawet do 300 tys. km przebiegu!

Najnowsze wpisy

Stabilizacja toru jazdy – wszystko, co musisz widzieć o systemie Electronic Stability Program

Stabilizacja toru jazdy – wszystko, co musisz widzieć o systemie Electronic Stability Program

Electronic Stability Program, czyli ESP, to zaawansowany system wspomagania jazdy, który pomaga kierowcy w momencie, kiedy cały pojazd ...
ABS, ESP, ASR – co to znaczy i dlaczego jest ważne?

ABS, ESP, ASR – co to znaczy i dlaczego jest ważne?

Elektronika w motoryzacji to dzisiaj chleb powszedni. Nowe samochody naszpikowane są systemami wspomagającymi kierowcę w trakcie jazdy, a ...
Ubezpieczenie pomostowe przy kredycie hipotecznym – kiedy na nie uważać?

Ubezpieczenie pomostowe przy kredycie hipotecznym – kiedy na nie uważać?

Kredyt hipoteczny to zobowiązanie na długie lata, często nawet na aż 3 dekady! Wysokość takiego kredytu zazwyczaj liczona ...