Kierowcy kontra gololedź

Zima to multum nieprzyjemnych niespodzianek dla kierowców. Zamarznięte szyby, padnięte akumulatory, zaśnieżone maski i ziąb w kabinie to codzienność, z którą musimy się zmagać chcąc podróżować naszymi czterema kołkami. A może być jeszcze gorzej. Na szczęście nie codziennie, ale co jakiś czas na naszych drogach występuje gołoledź. Jedna z największych atmosferycznych zmór kierowców. Zimę mamy w tym roku dość srogą, więc nie wykluczone, że jeszcze do wiosny

 

Dodatnia temperatura w ciągu dnia oraz opady deszczu połączone z wieczornymi przymrozkami mogą sprawić, że będziemy mierzyć się z gołoledzią o poranku. Powstaje gdy opady deszczu lub mgły stykają się z powierzchnią, której temperatura spadnie poniżej 0.  Jednym z jej przekleństw jest to, że na pierwszy rzut oka może być nie widoczna. Kierowca dostrzega czarny asfalt, nie zdając sobie sprawy, że ma do czynienia z niebezpieczną szklanką. Według statystyk podczas gołoledzi mamy do czynienia z czterokrotnym wzrostem kolizji i wypadków na drogach. Czarny, płaski lód to wielkie niebezpieczeństwo dla każdego pojazdu.

Jak się nie dać gołoledzi i starać się uniknąć losu słynnego filmiku z YouTube zatytułowanego “Ale urwał!”? Ameryki nie odkryjemy. Zmniejszyć prędkość! (o tym niestety wielu kierowców widząc czarny asfalt zapomina). Jeżeli nie mamy na wyposażeniu ABS-u warto hamować pulsacyjnie. I oczywiście zaniechać gwałtownych ruchów podczas jazdy. Pamiętajmy, że gdy nasz pojazd wpada w poślizg staje się po prostu pędzącą, nieokiełznaną, ogromną bryłą, stanowiącą zagrożenie dla innych uczestników ruchu drogowego i otoczenia. Jeżeli już zdarzy nam się wpaść w poślizg to absolutnie nie hamujmy, tylko starajmy się wyjść z opresji kontrą kierownicy. I oczywiście zdjąć nogę z gazu. Teoretycznie łatwiejsze zadanie mają kierowcy samochodów, które wyposażone są w system ABS. Jednak ci także powinni zachować czujność. Decyzje o wyjechaniu w trasę też powinniśmy podjąć rozważnie, realnie oceniając nasze możliwości i umiejętności. Może czasem warto dołączyć do walki ze smogiem i zostawić auto na parkingu?

 

 

 

Najnowsze wpisy

Ubezpieczenie assistance – dlaczego warto je mieć?

Ubezpieczenie assistance w Polsce jest coraz bardziej popularną opcją ochrony. Według danych statystycznych ponad 2,6 milionów obywateli korzysta ...

Na czym polega bieżnikowanie opon? Czym się różni bieżnikowanie na zimno i na gorąco?

Każdy z nas wie, jak drogi potrafi być zestaw nowych opon wyprodukowanych przez renomowaną firmę. Z tego powodu ...

Do czego służy pasek klinowy? Dlaczego trzeba jak najszybciej reagować na jego uszkodzenia?

Pasek klinowy jest niepozornym, lecz niezbędnym elementem silnika. Napędza on wiele podzespołów, takich jak np. pompa wspomagania układu ...