Jak jeździć oszczędnie każdym rodzajem samochodu?

droga asfaltowa na tle zielonych drzew

Ekonomiczna jazda samochodem jest możliwa. Jednak zależy ona od wielu czynników.
Jazda ekonomiczna samochodem wymaga także utrzymania pojazdu w odpowiednim stanie technicznym. Co wpływa na zwiększone zużycie paliwa? Jak jeździć ekonomicznie dieslem? Jak jeździć ekonomicznie na benzynie?

Wysokie ceny przy dystrybutorach spowodowały, że wielu kierowców zadaje sobie pytania: jak ekonomicznie jeździć dieslem? Jak jeździć oszczędnie na benzynie? Jak oszczędnie jeździć automatem? A także, na czym polega ekonomiczna jazda samochodem.
Wyjaśnimy wszystko w naszym artykule. Rozprawimy się też z kilkoma mitami.

Eko jazda – czy to się opłaca?

Nowoczesne samochody stale zachęcają kierowców do eko – jazdy. Nawet na ich deskach rozdzielczych wyświetlają się pochwały, gdy kierowcy udało się zaoszczędzić nieco paliwa.
Jak jeździć oszczędnie dieslem z zasadami ekojazdy? Jak jeździć oszczędnie benzyniakiem z zasadami ekojazdy?

Ekojazda ma kilka podstawowych zasad. To między innymi:

  • Jazda na najwyższym możliwym biegu przy równoczesnej, niskiej prędkości obrotowej.
  • Hamowanie silnikiem.
  • Przewidywanie sytuacji na drodze.

Jazda ekonomiczna samochodem, zgodna z zasadami ekojazdy przyniesie pewne, niewielkie oszczędności paliwa. Jednak… Jest całe mnóstwo minusów.

  • Ciągła jazda na wysokich biegach przy niskich prędkościach obrotowych powoduje, że układ korbowo – tłokowy silnika poddawany jest bardzo dużym przeciążeniom. Mogą one powodować przyspieszone zużycie tych bardzo drogich elementów.
  • Mocne rozpędzanie samochodu i jak najczęstsze toczenie się.
  • Hamowanie silnikiem powoduje przyspieszone zużycie sprzęgła oraz drogiego dwumasowego koła zamachowego. Eko jazda dieslem się nie opłaca. Konieczność zapłaty kilku tysięcy złotych za uszkodzone dwumasowe koło zamachowe sprawia, że jest to nieopłacalne.

Podsumowując: oszczędna jazda dieslem czy benzyniakiem, zgodnie z zasadami eko jazdy może być nieopłacalna.

Przeczytaj również: Dlaczego auto ściąga na jedną stronę? Może to być objaw, który też zwiększa spalanie

Mit – czy jazda na luzie jest ekonomiczna?

Na czym polega jazda na luzie? Kierowcy zastanawiający się, jak oszczędnie jeździć, czasami wracają do pomysłów rodem z PRL. Jednym z nich jest jazda na luzie. Czyli?
Podczas zjazdu ze wzniesienia, kierowca wyłącza silnik. Samochód porusza się bez napędu. Dzięki temu w ogóle nie zużywa paliwa.

Jaki to ma skutek? Czy można poradzić komuś, kto pyta, jak ekonomicznie jeździć samochodem benzynowym, żeby jeździł na luzie?
Oczywiście, że nie. To bardzo niebezpieczne. Kiedy kierowca wyłącza silnik, przestaje pracować wspomaganie kierownicy. Nie działa alternator, zatem nie ma prądu dla szeregu systemów, w tym aktywnych systemów bezpieczeństwa. Pracujący silnik spowalnia auto i pozwala zachować nad nim kontrolę.
Nigdy w życiu nie należy jeździć na luzie.
Auto zjeżdżające ze wzniesienia zużywa bardzo mało paliwa.

Jak jeździć oszczędnie samochodem, żeby oszczędzać paliwo?

Kierowca może jeździć tak, żeby auto było ekonomiczne, bez potrzeby stosowania się do zasad eko jazdy. Na czym polega oszczędna jazda?

  • Oszczędna jazda to spokojna, płynna jazda. Bez niepotrzebnego hamowania i dodawania gazu.
  • Kierowca powinien wybierać takie trasy (np. z pomocą nawigacji GPS), które pomagają mu docierać do punktu w jak najszybszym czasie. Czasami opłaca się nadłożyć drogi, żeby ominąć korki.
  • Najbardziej ekonomiczna prędkość na trasie poza miastem to 70 – 90 km/h.
  • Jaka jest ekonomiczna prędkość na autostradzie? Trudno powiedzieć. Po przekroczeniu 100 km/h, auto zaczyna zużywać więcej paliwa. Dlatego ekonomiczna jazda autem po autostradzie polega głównie na tym, że szybciej docieramy do celu. A nie na niskim zużyciu paliwa.
  • Kierowca powinien przewidywać zmiany świateł, tak, aby unikać niepotrzebnego hamowania. Wystarczy np. zwolnić i dotoczyć się do skrzyżowania, gdy zapali się zielone światło.
  • Ekonomiczna zmiana biegów też jest ważna. Na czym ona polega? Należy po prostu wsłuchać się w silnik. Jeśli nie szarpie i nie wyje, ani się nie dusi – oznacza to, że odpowiednio zmieniamy biegi.

Jak jeździć ekonomiczne benzyną i dieslem? Tylko sprawne auto może być oszczędne

Tylko sprawny technicznie pojazd może generować niskie koszty podczas jazdy.
Co wpływa na wysokie zużycie paliwa?

  • Oszczędna jazda benzyniakiem i dieslem nie jest możliwa, jeśli auto ma zbyt niskie ciśnienie w oponach. Także źle ustawiona geometria zawieszenia generuje dodatkowe opory.
  • Ekonomiczna jazda samochodem benzynowym i dieslem nie jest możliwa, jeśli w aucie jest zapchany filtr powietrza. Trzeba go wymieniać. Dzięki niemu auto oddycha i mało pali.
  • Jak oszczędnie jeździć dieslem i benzyniakiem? Nie da się, jeśli w aucie są uszkodzone czujniki, odpowiedzialne za dobór mieszanki paliwowo – powietrznej. To między innymi przepływomierz powietrza, czujnik masowy powietrza, czujnik temperatury i zwłaszcza, sonda lambda. Ta ostatnia może zwiększyć spalanie nawet o 50 procent.
  • Oszczędna jazda na benzynie może być możliwa, jeśli kierowca będzie stosować środki do czyszczenia układu wtryskowego. Podobnie w dieslach.
  • Jak wspomnieliśmy wcześniej, auto musi być sprawne, aby mogła być możliwa ekonomiczna jazda. Diesel na przykład nie będzie oszczędny, jeśli będzie miał uszkodzone wtryskiwacze, tak zwane lejące wtryski. Poza większym spalaniem, będą one powodować wiele problemów technicznych, na przykład z filtrem DPF.
  • Auto zużywa najmniej paliwa, kiedy jego silnik jest rozgrzany do temperatury roboczej. Jazda na krótkich trasach powoduje najwyższe zużycie paliwa.
  • Klimatyzacja jest odpowiedzialna za zużycie od 1 do 1,5 l paliwa na 100 km.
  • Tak samo jak duże zużycie energii w aucie. A zatem włączanie wszelakiego typu odbiorników, od audio do nawigacji poprzez ogrzewanie, obciążanie instalacji auta ładowarką do telefonu – to wszystko zwiększa zużycie paliwa.
  • Dodatkowe elementy, powodujące większe opory powietrza, takie jak bagażniki dachowe – to także zwiększa spalanie. Jak oszczędnie jeździć benzyną lub dieslem> Bez bagażnika dachowego i na rowery.

Przeczytaj również: Uszkodzona klimatyzacja może być odpowiedzialna za zwiększone spalanie

Jak jeździć oszczędnie na gazie?

Samochód z LPG już sam w sobie jest oszczędny. Jednak można też zmniejszać jego zużycie paliwa.  Jak oszczędnie jeździć na gazie? Regularnie wymieniać filtry (powietrza, fazy ciekłej i fazy lotnej), stosować odpowiednie świece do LPG, w razie potrzeby wykonywać odpowiednie regulacje.  Jak jeździć ekonomicznie na LPG? Warto tankować dobrej jakości gaz. Dzięki temu auto ma moc.

Jak oszczędnie jeździć hybrydą?

Jak jeździć ekonomicznie hybrydą po mieście? Jak najczęściej w trybie elektrycznym. Dodatkowo, w przypadku hybryd PHEV należy jak najczęściej korzystać z ładowania baterii z gniazdka 230V, albo z ładowarki ściennej.
Ekonomiczna jazda hybrydą poza miastem (w tym ekonomiczna jazda po autostradzie) nie różni się niczym, od jazdy innymi autami. Opisaliśmy to wcześniej.

Ekonomiczna jazda automatem

Oszczędna jazda automatem (samochodem z automatyczną skrzynią biegów) jest możliwa wtedy, gdy kierowca jeździ płynnie, bez agresywnego przyspieszania i hamowania.
Jak jeździć oszczędnie automatem? Nie będzie to możliwe, jeśli w automacie jest stary olej przekładniowy. Tylko odpowiednia ilość właściwie dobranego oleju sprawia, że automat działa płynnie i przez to, zużywa najmniej paliwa.

Chcesz jeździć ekonomicznie samochodem? Odwiedź IRMAR

Pamiętaj, że ekonomiczna jazda samochodem nie jest możliwa, jeśli auto ma nieodpowiednie opony, złe ciśnienie w oponach, źle ustawioną geometrię zawieszenia, stare filtry, problemy techniczne, uszkodzone czujniki.  Nie wystarczy sama technika jazdy. Auto musi być w pełni sprawne.
Odwiedź warsztat IRMAR w Krakowie. Nasi specjaliści przeprowadzą kompleksową diagnostykę Twojego auta. Sprawdzimy, co wymaga naprawy, wymiany i regulacji.
Twój samochód będzie generował niskie koszty, a Ty będziesz oszczędzać!

Najnowsze wpisy

Co zrobić żeby szyby w samochodzie nie zamarzały od środka?

Dlaczego szyby w samochodzie zamarzają od środka? Głównym powodem jest woda (wilgoć, para wodna), która dostaje się do ...

Oświetlenie wnętrza samochodu – czy są przepisy, które określają jakie światła trzeba montować wewnątrz pojazdu?

Z jakich elementów składa się typowe oświetlenie wewnętrzne samochodu? Czy oświetlenie wewnętrzne auta można modyfikować? Czy są przepisy, ...

Problemy po wymianie tarcz i klocków hamulcowych

Hamulce piszczą po wymianie tarcz i klocków w Twoim samochodzie? Po wymianie tarcz i klocków słabo hamuje? Sprawdźmy, ...