Geometria kół i zbieżność kół – ustawienie konieczne szczególnie w zimie

felga_aluminiowa.1200

Każde auto powinno mieć odpowiednio ustawioną zbieżność kół. Objawy złej zbieżności kół są charakterystyczne, powodują niebezpieczne zachowania auta, zmniejszają komfort prowadzenia i bardzo niszczą opony. Na czym polega geometria kół? Dlaczego jest tak ważna w trakcie sezonu zimowego? Odpowiemy na wszystkie pytania!

Dlaczego geometria kół jest tak ważna, szczególnie w okresie zimowym? Dlatego, że ma ona wpływ na przyczepność kół. Jeśli jest zła geometria kół (objawy są łatwe do zauważenia przez kierowcę) istnieje większe zagrożenie wpadnięciem w poślizg.

Zła zbieżność – objawy

Niewłaściwa zbieżność – rozbieżność kół powoduje szereg objawów, które są łatwe do zauważenia przez kierowcę.

  • Podstawowy objaw złej zbieżności kół to ściąganie samochodu podczas jazdy. Kierowca musi stale korygować tor jazdy, bo po puszczeniu kierownicy auto od razu ściąga. To powoduje stałe obciążenie kierowcy i… równocześnie układu wspomagania kierownicy. Co oczywiście, przyspiesza jego zużycie.
  • Jeśli w aucie jest zła geometria kół – objawy awarii mogą być czasami źle interpretowane. Dlaczego? Bo jednym z nich jest zwiększone zużycie paliwa. Dlaczego zła geometria kół powoduje zwiększone zużycie paliwa? Bo wzrastają opory toczenia na skutek złego ustawienia kół.
  • Kolejny, bardzo charakterystyczny objaw złej geometrii to przyspieszone i nierównomiernie zużycie opon.
  • Kierowca może także wyczuć luzy na kierownicy oraz spowolnioną reakcję samochodu na ruchy kierownicą.
  • Innym, bardzo charakterystycznym objawem złej geometrii kół, jest piszczenie opon na zakrętach.
  • I to, co najbardziej niebezpieczne. Czyli zagrożenie wpadnięciem w poślizg, albo nieprzewidywalnym zachowaniem auta podczas wykonywania gwałtownych manewrów (np. omijania przeszkody na drodze).

Warto pamiętać o tym, że zła geometria kół może być wynikiem wypadku, jaki samochód przeszedł w przeszłości. W przypadku poważnych uszkodzeń (przemieszczenia miejsc mocowania zawieszenia) geometria kół może być niemożliwa do skorygowania.

Przeczytaj również: Dobrze ustawiona geometria sprawia, że ESP działa we właściwy sposób. Czym jest ESP?

Geometria kół – na czym polega?

Geometria kół zwana jest też czasami zbieżnością kół. W większości samochodów regulacje przeprowadza się jedynie na przedniej osi. Jakie parametry są ustawiane w trakcie regulacji geometrii kół?

  • Zbieżność kół – czyli ustawienie względem siebie kół na jednej osi.
  • Kąt nachylenia koła – na zewnątrz od pojazdu lub do wewnątrz pojazdu.

Jak sprawdzić zbieżność kół w samochodzie? Po zaistnieniu wymienionych wcześniej objawów awarii, warto odwiedzić profesjonalny warsztat, w którym wykorzystuje się urządzenia do geometrii kół 3d. To profesjonalny sprzęt pomiarowy, który pozwala wykryć wszelakiego typu anomalie.

Zbieżność kół – na czym polega? Mechanik reguluje śruby mocujące wahacze oraz zmienia długość drążków kierowniczych i drążków zbieżności, zgodnie z danymi fabrycznymi (zbieżność kół w mm), pozyskiwanymi z systemów elektronicznych, albo z książek z danymi.

Regulacja geometrii zawieszenia trwa do 30 minut. O czym warto pamiętać? Nie uda się wyregulować zbieżności kół, jeśli samochód ma mocno zużyte zawieszenie. Uniemożliwiają to luzy w zawieszeniu, przede wszystkim w wahaczach. Poza tym jest to bardzo niebezpieczna awaria.

Zła geometria – objawy awarii to nie jedyny powód, by odwiedzić warsztat

Geometrię kół należy regulować nie tylko wtedy, gdy dochodzi do awarii. Trzeba także o niej pamiętać, gdy montuje się nowe opony. W przypadku opon wielosezonowych warto raz w roku pojechać do warsztatu, aby skontrolować stan geometrii zawieszenia.

Zła zbieżność kół – przyczyny

Przyczyny złej zbieżności kół są następujące:

  • eksploatacja samochodu na drogach gorszej jakości;
  • wjazd w głęboką dziurę;
  • podjeżdżanie pod krawężniki;
  • uszkodzenia powypadkowe.

Przeczytaj również: Po wymianie opon zawsze sprawdź geometrię zawieszenia!

Ustaw zbieżność kół w profesjonalnym warsztacie w Krakowie

Jeśli chcesz ustawić zbieżność kół w swoim aucie – zapraszamy do IRMAR. Nasz krakowski warsztat dysponuje profesjonalnym sprzętem do pomiaru i ustawiania zbieżności kół.

Jesteśmy w stanie wykryć także awarie zawieszenia w Twoim aucie – zapraszamy!

Pamiętaj także o tym, że zła zbieżność może być wynikiem powypadkowej przeszłości auta. Jeśli kupujesz samochód używany – nie ryzykuj i sprawdź go w IRMAR!

Najnowsze wpisy

Oświetlenie wnętrza samochodu – czy są przepisy, które określają jakie światła trzeba montować wewnątrz pojazdu?

Z jakich elementów składa się typowe oświetlenie wewnętrzne samochodu? Czy oświetlenie wewnętrzne auta można modyfikować? Czy są przepisy, ...

Problemy po wymianie tarcz i klocków hamulcowych

Hamulce piszczą po wymianie tarcz i klocków w Twoim samochodzie? Po wymianie tarcz i klocków słabo hamuje? Sprawdźmy, ...

Czy przy wymianie tarcz hamulcowych trzeba wymienić klocki hamulcowe?

Martwisz się wysokimi kosztami naprawy swojego auta? Zastanawiasz się, czy niezbędna jest równoczesna wymiana tarcz i klocków, czy ...