Do czego służy pasek klinowy? Dlaczego trzeba jak najszybciej reagować na jego uszkodzenia?

garett-mizunaka-xFjti9rYILo-unsplash

Pasek klinowy jest niepozornym, lecz niezbędnym elementem silnika. Napędza on wiele podzespołów, takich jak np. pompa wspomagania układu kierowniczego, sprężarka klimatyzacji czy też alternator. Z tego względu bardzo ważne jest utrzymanie go w jak najlepszym stanie. Najtańsze paski klinowe powinny być wymieniane po przejechaniu ok. 30 tysięcy kilometrów. Jednak ze względu na budowę, trzeba to zrobić w okresie maksymalnie 4 lat.

Objawy uszkodzenia paska klinowego

Zużycie będzie przede wszystkim słyszalne. Spodziewać się można metalicznego szumu, stukania o pokrywę silnika czy licznych pisków, szczególnie w momencie zdjęcia nogi z gazu. Odgłosy takie są sygnałem, by niezwłocznie udać się do mechanika i wymienić zużyty element, ponieważ całkowite przerwanie tej części może być tragiczne w skutkach.

Zerwanie paska klinowego

W takim przypadku możliwości są dwie:

  1. Jeśli pasek nie napędza pompy cieczy chłodzącej, możliwe jest kontynuowanie podróży. Należy jednak pamiętać, że samochód jest wtedy uzależniony od energii zgromadzonej w akumulatorze. Brak ładowania oznacza, że należy wyłączyć absolutnie wszystkie zbędne urządzenia, które nie są wymagane do jazdy. Zaliczyć do nich można oświetlenie kabiny, nawiewy, radio czy też światła długie (pobierają znacznie więcej prądu od standardowych). Należy pamiętać, że na zgromadzonej w akumulatorze energii będzie można przejechać nie więcej niż 100 km (zależnie od modelu samochodu), dlatego najlepszym rozwiązaniem jest powrót do domu (jeśli znajduje się niedaleko) bądź udanie się bezpośrednio do najbliższego mechanika.
  2. W sytuacji, kiedy pasek napędza pompę cieczy chłodzącej, należy niezwłocznie wyłączyć silnik, ponieważ dalsza jego praca może doprowadzić do przegrzania, a tym samym – często nieodwracalnego uszkodzenia niektórych podzespołów. Dodatkowo tak skrajny wzrost temperatury może nawet doprowadzić do pożaru.

Należy pamiętać, by po zerwaniu paska zatrzymać się i usunąć go z komory silnika – w przeciwnym wypadku możliwe jest pojawienie się dodatkowych uszkodzeń.

Wymiana

Założenie nowego elementu trwa z reguły maksymalnie kilka godzin. Nie wymaga demontażu dużej części silnika, tym samym wymiana ta może zostać przeprowadzona nawet w słabiej wyposażonych warsztatach samochodowych. Mimo, że nie jest to bardzo kosztowna cześć, nie warto na niej oszczędzać. Pasek klinowy renomowanej marki wytrzyma znacznie dłużej, a tym samym zmniejszy się prawdopodobieństwo niespodziewanej awarii w trakcie jazdy.

Najnowsze wpisy

Ubezpieczenie assistance – dlaczego warto je mieć?

Ubezpieczenie assistance w Polsce jest coraz bardziej popularną opcją ochrony. Według danych statystycznych ponad 2,6 milionów obywateli korzysta ...

Na czym polega bieżnikowanie opon? Czym się różni bieżnikowanie na zimno i na gorąco?

Każdy z nas wie, jak drogi potrafi być zestaw nowych opon wyprodukowanych przez renomowaną firmę. Z tego powodu ...

Do czego służy pasek klinowy? Dlaczego trzeba jak najszybciej reagować na jego uszkodzenia?

Pasek klinowy jest niepozornym, lecz niezbędnym elementem silnika. Napędza on wiele podzespołów, takich jak np. pompa wspomagania układu ...