Do czego służy pasek klinowy? Dlaczego trzeba jak najszybciej reagować na jego uszkodzenia?

Do czego służy pasek klinowy? Dlaczego trzeba jak najszybciej reagować na jego uszkodzenia?

Pasek klinowy (inne nazwy to pasek wielorowkowy albo pasek osprzętu) jest ważnym elementem wyposażenia każdego samochodu. Dzięki niemu może działać samochodowa instalacja elektryczna (stąd nazwa pasek od alternatora). Bez prądu samochód nie zadziała… Pasek wieloklinowy zapewnia także działanie klimatyzacji. W starszych autach z kolei mógł napędzać pompę wspomagania układu kierowniczego. O istnieniu paska kierowcy przypominają sobie zazwyczaj dopiero wtedy, gdy pasek klinowy piszczy po uruchomieniu silnika.

Obecnie w autach stosuje się albo wspomaganie elektryczne, albo elektrohydrauliczne, w którym pompa wspomagania jest napędzana przez silnik elektryczny. Zatem jeden element do napędzania odszedł. Ale nie zmniejszyła się rola, jaką odgrywa pasek wspomagania podczas pracy silnika samochodu.

Pasek klinowy – do czego służy?

Pasek klinowy w samochodzie przede wszystkim napędza prądnicę samochodową, czyli alternator (stąd nazwa, o której wspomnieliśmy wcześniej – pasek do alternatora). Pasek klinowy łączy przenosi napęd z koła pasowego na wale korbowym na koło pasowe alternatora. Prądnica samochodowa (alternator) rozpoczyna pracę zaraz po uruchomieniu silnika. Zadaniem alternatora jest wytworzenie energii elektrycznej dla wszystkich odbiorników w samochodzie. A zatem dla sterowników (w tym sterownika silnika), elektrycznej pompy paliwa w baku, układu zapłonowego w benzyniakach, świec żarowych w dieslach, układu wtryskowego, wszystkich czujników, elementów wykonawczych, oświetlenia zewnętrznego i wewnętrznego, audio, elektronicznych systemów informacyjnych itd.

Sporo tego. A to nie wszystko. Alternator ładuje także akumulator samochodowy. Akumulator ma za zadanie zapewnienie energii, niezbędnej do uruchomienia silnika. A poza tym także do zasilania odbiorników elektrycznych po wyłączeniu silnika (a zatem także i alternatora).

Poza tym, pasek wieloklinowy napędza także sprężarkę klimatyzacji, jeśli układ klimatyzacji jest na wyposażeniu pojazdu. Sprężarka zapewnia sprężanie i obieg czynnika chłodniczego w układzie. Jednak w przeciwieństwie do alternatora, napęd nie jest przekazywany przez cały czas. W sprężarce klimatyzacji znajduje się sprzęgło. Jeśli klimatyzacja jest wyłączona, koło pasowe sprężarki obraca się bez oporu. Dzięki temu nie zwiększa się zużycie paliwa.

Jak wspomnieliśmy na początku, w najstarszych samochodach, pasek wieloklinowy może też napędzać pompę wspomagania układu kierowniczego (pasek pompy wspomagania). W tym przypadku pompa także napędzana jest przez cały czas, aby móc wytwarzać odpowiednie ciśnienie płynu wspomagania.

Jak zbudowany jest pasek wieloklinowy? Podobnie jak pasek rozrządu. Jego kręgosłupem jest kord w tworzywa sztucznego. Na nim nadlana jest mieszanka gumy i dodatkowych składników. Kierowcy zadający sobie pytanie „pasek wielorowkowy – co to?” powinni spojrzeć na to, jak wygląda pasek wieloklinowy. Ma on szereg rowków, stąd nazwa. A po co te rowki? Na kolach pasowych znajdują się z kolei wypustki. Dzięki rowkom pasek wieloklinowy nie spada, a poza tym, lepiej przylega do kół napędzanych urządzeń.

Abu pasek wieloklinowy mógł działać we właściwy sposób, niezbędne są elementy dodatkowe. To dodatkowa rolka prowadząca (czasami mogą być dwie) i przede wszystkim, napinacz. Zadaniem napinacza jest zapewnienie paskowi odpowiedniego docisku do napędzanych elementów.

Przebieg paska może być skomplikowany. Dlatego są specjalne diagramy, które pokazują przebieg paska klinowego w poszczególnych samochodach.

Przeczytaj również: Problemy z rozrusznikiem – objawy awarii

Wymiana paska klinowego – co ile wymieniać prewencyjne?

Czas odpowiedzieć na ważne pytanie, dotyczące naszego bohatera, jakim jest pasek klinowy – co ile wymiana?
Zależy to od jakości paska.

  • Paski renomowanych firm mogą wytrzymać i 60 tys. km przebiegu, co przekłada się na 3 do 5 lat jazdy.
  • Najtańsze paski wieloklinowe, tanie zamienniki powinno się wymieniać co 2 – 3 lata.
  • Jednak najlepiej po prostu obserwować stan paska i sprawdzać go. Jeśli pojawiają się oznaki uszkodzenia paska, takie jak pęknięcia (zwłaszcza wzdłużne), albo hałas (o tym dalej) – należy wymienić pasek.

Pasek klinowy – objawy awarii

Jakie są typowe objawy awarii paska klinowego?

  • Pasek klinowy piszczy na zimnym silniku. Jest to szczególnie dokuczliwe, kiedy kierowcy rano uruchamiają samochody. Pasek od alternatora piszczy przy każdy uruchomieniu auta. Dźwięk jest charakterystyczny i bardzo donośny.
  • Pasek klinowy piszczy na wolnych obrotach, czyli najczęściej po uruchomieniu silnika albo podczas pracy jednostki napędowej na biegu jałowym.
  • Pasek wielorowkowy piszczy po wymianie. Co się dzieje w tym przypadku? Piszczący pasek klinowy po wymianie może oznaczać, że źle go zamontowano. Powodem może być za mocno naciągnięty pasek klinowy. Albo pasek klinowy piszczy po wymianie, kiedy poza samym paskiem, problemy sprawia jego napinacz.
  • Pasek wielorowkowy osprzętu nosi ślady zużycia. Pasek od wspomagania może być (jak wspomnieliśmy wcześniej) popękany, może mieć widoczne ślady uszkodzeń mechanicznych itd.
  • Pasek od alternatora zerwany – do takiego uszkodzenia może dojść na skutek zabrudzenia paska, zerwania paska ze starości albo zablokowania rolki lub koła pasowego na alternatorze.

W sklepach można znaleźć preparat na piszczący pasek wielorowkowy. Takie środki są produkowane przez wiele firm. Jednak trzeba pamiętać, że taki środek może w pewnym stopniu wyciszyć pasek, a nie naprawi go.

Pasek wspomagania kierownicy (pasek osprzętu silnika) – wymiana

Profesjonalny warsztat samochodowy poradzi sobie z wymianą paska wieloklinowego w ciągu 30 minut. Potrzebne są dane dotyczące przebiegu paska, a także sam pasek. W niektórych przypadkach trzeba wymienić także napinacz, ale rzadko. Nowy pasek wieloklinowy kosztuje kilkadziesiąt złotych.

Pasek klinowy w aucie wymienisz bez problemu w warsztacie IRMAR w Krakowie. Nasi mechanicy wymienią pasek na alternatorze (pasek do wspomagania kierownicy) w ciągu pół godziny. Po przeczytaniu naszego artykułu, doskonale wiesz, co to jest pasek klinowy, za co odpowiada i jak ważny jest dla prawidłowej pracy auta. Wielorowkowy pasek dobierzesz bez problemu w każdym sklepie motoryzacyjnym. Wystarczy marka, model auta i dane dotyczące silnika. Czasami potrzebny jest numer VIN.

Zapamiętaj – wymiana paska wielorowkowego w Krakowie – zapraszamy do IRMAR!

Najnowsze wpisy

Wymiana wahacza – wszystko co warto wiedzieć

Wahacz to podstawowa część każdego układu zawieszenia w samochodzie, która jest odpowiedzialna za prowadzenie kół pojazdu. Kiedy potrzebna ...

Co to są tuleje wahacza i ile ich jest w zawieszeniu auta?

Tuleja wahacza (popularnie silent block) to jeden z podstawowych elementów zawieszenia samochodu osobowego. Tuleje stosuje się również w ...

Uszkodzona tuleja wahacza – objawy awarii

Jedną z najczęstszych awarii zawieszenia w samochodzie są wybite tuleje wahacza. Objawy tej awarii powinny być sygnałem ostrzegawczym ...