Dławienie i nierówna praca silnika – jakie mogą być przyczyny?

Dławienie i nierówna praca siilnika – jakie mogą być przyczyny?

Nierówna praca silnika na wolnych obrotach, szarpanie na niskich obrotach, dławienie silnika przy dodawaniu gazu – to problemy, które na początek utrudniają, a potem całkowicie uniemożliwiają korzystanie z samochodu. Co jest przyczyną dławienia silnika i nierównej pracy silnika (falowania obrotów)? Jak ten problem usunąć? Odpowiedź w naszym tekście.

Silnik samochodu powinien pracować równomiernie. Standardowo, zaraz po uruchomieniu silnika obroty są nieco wyższe, aby po kilkudziesięciu sekundach uzyskać niższe wartości. W zależności od silnika może to być 600 albo 800 obr./min. Nierówna praca silnika po odpaleniu benzyniaka albo nierówna praca silnika po odpaleniu diesla oznacza niestety awarię. W naszym tekście postaramy się wymienić wszystkie możliwe przyczyny.

Nierówna praca silnika i przygasanie silnika

Nierówna praca silnika na wolnych obrotach (diesel albo benzyna), nagłe zmiany prędkości obrotowej i przygasanie silnika to objawy poważnej awarii.

Tak samo, jak nierówna praca silnika po rozgrzaniu i szarpanie podczas jazdy. W trakcie jazdy samochodem prędkość obrotowa powinna zmieniać się płynnie, zgodnie z tym, czy kierowca naciska na pedał gazu, czy też hamuje, wykorzystując układ hamulcowy albo hamowanie silnikiem. Dławienie silnika przy dodawaniu gazu (diesel albo benzyna), a także pojawiające się niespodziewanie szarpanie (np. podczas spokojnego toczenia się) uniemożliwia zachowanie właściwej kontroli nad autem. Szarpanie powoduje nerwowość kierowcy, może też pojawić się w najmniej spodziewanym momencie, podczas wyprzedzania. I wtedy jest bardzo niebezpieczne.
Dodatkowo, szarpanie narasta. Aż w końcu jazda samochodem jest niemożliwa.

Przeczytaj również: Chroń swojego diesla przed awariami

Nierówna praca silnika na biegu jałowym i delikatne szarpanie podczas jazdy

Często pierwsze objawy szarpania i dławienia silnika bywają tak delikatne, że są mylnie interpretowane przez kierowcę. Po uruchomieniu silnika falowanie obrotów (nagłe zmiany prędkości obrotowej silnika) jest niewielkie. Pierwsze szarpnięcia w trakcie jazdy samochodem pojawiają się sporadycznie i są delikatne na tyle, że mogą być nawet mylone z problemami, powodowanymi np. przez opony. Jednak awaria narasta i może mieć różny przebieg. Szarpanie może być coraz silniejsze i coraz częściej występujące. Silnik może przygasać na biegu jałowym. Po dodaniu gazu silnik może się dławić.
I dodatkowo, niemal zawsze, auto traci moc.

Trzeba pamiętać o tym, że tego typu awarie są nie tylko niebezpieczne i uniemożliwiają normalne korzystanie z samochodu. Część z nich powoduje także uszkodzenia innych podzespołów samochodu, w tym podzespołów bardzo drogich (o tym dalej).

Szarpanie na wysokich i szarpanie na niskich obrotach – przyczyna problemu

Przyczyną problemów związanych z szarpaniem i dławieniem silnika jest:

  • W silnikach benzynowych i diesla – awaria jednego lub więcej podzespołów, odpowiedzialnych za tworzenie mieszanki paliwowo – powietrznej;
  • W silnikach benzynowych – awaria jednego lub więcej podzespołów z układu zapłonowego;
  • W silnikach benzynowych i diesla – awaria jednego lub więcej podzespołów, odpowiedzialnych za dostarczanie do silnika powietrza i pomiar ilości oraz temperatury dostarczanego powietrza.
  • W silnikach benzynowych i diesla – awaria jednego lub więcej podzespołów, odpowiedzialnych za dostarczanie paliwa.

Nierówna praca silnika na wolnych obrotach

Nierówna praca silnika na wolnych obrotach pojawia się najczęściej w samochodach z silnikami benzynowymi. Zmiany prędkości obrotowej mogą być skokowe, a silnik może przygasać.
Powodem są awarie elementów układu zapłonowego: przewodów wysokiego napięcia, kopułki aparatu zapłonowego, albo świec zapłonowych.

Nierówna praca silnika na biegu jałowym i na wolnych obrotach może być również spowodowana przez awarię silnika krokowego, sterującego pracą przepustnicy na wolnych obrotach, na biegu jałowym.

Szarpanie i dławienie silnika spowodowane przez podzespoły, odpowiedzialne za tworzenie mieszanki paliwowo – powietrznej

Tworzenie mieszanki paliwowo – powietrznej musi być realizowane w bardzo dokładny sposób. Sterownik silnika zbiera dane z szeregu czujników, aby właściwie dobrać moment i czas otwarcia wtryskiwaczy. Awaria jednego z czujników burzy ten proces – i pojawia się dławienie oraz szarpanie. Kto może być winien?
Uszkodzony przepływomierz powietrza, czujnik temperatury powietrza albo masowy czujnik powietrza (w zależności od typu silnika) powodują, że silnik szarpie na wolnych obrotach i podczas przyspieszania.

Przeczytaj również: Jak dbać o sprzęgło samochodowe? Zużyte sprzęgło może być również przyczyną specyficznego szarpania.

Szarpanie i dławienie silnika, spowodowane przez awarie układu zapłonowego w silnikach benzynowych

Powodem może być:

  • Zużycie świec zapłonowych;
  • Zużycie cewek zapłonowych to niemal zawsze nierówna praca silnika i brak mocy;
  • Zużycie przewodów zapłonowych, a także elementów mechanicznego rozdzielacza zapłonu (w starszych samochodach) powoduje, że szarpie na wolnych obrotach i przy przyspieszaniu.
  • Wypadanie zapłonu, powodowane przez wymieniowe wyżej awarie, powoduje przedostawanie się niespalonego paliwa do katalizatora samochodowego. Niespalone paliwo będzie powodować przyspieszone zużycie katalizatora. A to bardzo droga część.

Szarpanie i dławienie silnika spowodowane przez podzespoły dostarczające powietrze

Powodem tej awarii mogą być:

  • Szarpanie silnika na wolnych obrotach może powodować uszkodzony silniczek krokowy, element przepustnicy. Poza nim za szarpanie odpowiedzialne są także:
  • Zapchany filtr powietrza;
  • Nieszczelny kolektor dolotowy;
  • Nieszczelności na linii turbosprężarka – intercooler;
  • Zapchany kolektor dolotowy w dieslach;
  • Zawór recyrkulacji spalin EGR, zablokowany w pozycji otwartej;
  • Uszkodzony czujnik pedału gazu, albo czujnik potencjometr przepustnicy;
  • Zablokowana przepustnica.

Szarpanie i dławienie silnika spowodowane problemami z właściwym dostarczaniem paliwa

Powodem tej awarii mogą być:

  • Szarpanie i dławienie silnika przy przyspieszaniu może powodować uszkodzona pompa paliwa, ale także;
  • Niedrożny filtr paliwa;
  • Uszkodzone wtryskiwacze, zwłaszcza wtrysku bezpośredniego;
  • Uszkodzona pompa wtryskowa wysokiego ciśnienia.

To najczęstsze powody, które są przyczyną szarpania i dławienia silnika. Ale to nie wszystkie. Przyczyna może tkwić np. w problemach z paskiem albo łańcuchem rozrządu, albo z układem zmiennych faz rozrządu, powodujących rozsynchronizowanie pracy silnika. Niezbędna jest profesjonalna diagnostyka, aby precyzyjnie ustalić powód awarii.

Twoje auto szarpie albo dławi się – odwiedź IRMAR

Jeśli mieszkasz w Krakowie i okolicach, a Twój samochód szarpie albo zaczyna się dławić – nie czekaj i odwiedź IRMAR. Nasi specjaliści przeprowadzą dokładną, profesjonalną diagnostykę Twojego auta. Precyzyjnie ustalimy powód awarii i wymienimy go. Twój samochód szybko odzyska sprawność.

Najnowsze wpisy

Wymiana wahacza – wszystko co warto wiedzieć

Wahacz to podstawowa część każdego układu zawieszenia w samochodzie, która jest odpowiedzialna za prowadzenie kół pojazdu. Kiedy potrzebna ...

Co to są tuleje wahacza i ile ich jest w zawieszeniu auta?

Tuleja wahacza (popularnie silent block) to jeden z podstawowych elementów zawieszenia samochodu osobowego. Tuleje stosuje się również w ...

Uszkodzona tuleja wahacza – objawy awarii

Jedną z najczęstszych awarii zawieszenia w samochodzie są wybite tuleje wahacza. Objawy tej awarii powinny być sygnałem ostrzegawczym ...