Diesel czy benzyna? Najkorzystniejszy wybór dla naszych potrzeb

67607506_6130797495142_7024335329465204736_n

Wybór odpowiedniego rodzaju silnika w naszym nowym samochodzie jest niezwykle istotny, gdyż jednostka napędowa ma ogromny wpływ na komfort i koszty związane z pokonywaniem kolejnych kilometrów. Wśród fascynatów motoryzacji wyróżnić możemy dwa obozy: pierwszy z nich opowiada się zdecydowanie za dieslem, wychwalając jego niskie spalanie. Fani silników na benzynę mówią natomiast, że nadają się one dla osób, które jeżdżą samochodem okazyjnie i pokonują głównie krótkie trasy. Przyjrzyjmy się nieco bliżej wadom i zaletom i oceńmy sami, który napęd będzie lepiej pasował do naszego stylu jazdy.

Zalety i wady silników diesla

Główną zaletą silników diesla jest niskie spalanie. Używając ich jesteśmy w stanie sporo zaoszczędzić. Szacuje się, że eksploatacja samochodów z takim napędem jest tańsza nawet o 25%! Z tego też powodu świetnie sprawdzają się na długich trasach.

Niestety, silniki te mają także swoje wady. Ze względu na coraz większe komplikowanie konstrukcji oraz rosnące wymagania ekologiczne, nowe diesle stają się bardziej awaryjne. Koszty naprawy takich jednostek są również dużo droższe niż zwykłych silników benzynowych. 

Minusem jest także to, że olej napędowy znacznie podrożał w ciągu ostatnich kilku lat i jeśli ta tendencja się utrzyma, koszt eksploatacji diesla nie będzie już tak atrakcyjny, zwłaszcza, że same samochody również są droższe od tych, które posiadają silniki benzynowe.

Zalety i wady silników benzynowych

Silniki benzynowe wyróżniają się dużo prostszą budową (a co za tym idzie, mniejszymi kosztami naprawy) oraz cichszą pracą. Świetnie sprawdzają się na krótkich trasach, nawet zanim zdążą się jeszcze dostatecznie rozgrzać. Pojazdy z silnikiem benzynowym są także wyraźnie tańsze od tych wyposażonych w diesle. Minusem tego napędu jest przede wszystkim to, że pali więcej paliwa i częściej się psuje. 

Jaki silnik będzie dla nas najlepszy?

Zanim zdecydujemy się na samochód z konkretnym silnikiem, zastanówmy się nad tym jak będziemy go używać.

Jeśli potrzebujemy pojazdu do pokonywania kilkukilometrowych tras na zimnym silniku, zdecydowanie lepszym wyborem będzie benzyna. Diesel nagrzewa się dużo wolniej, a używanie go na krótkich dystansach może powodować uszkodzenia. Sytuacja diametralnie zmienia się w momencie, kiedy każdego dnia pokonujemy trasy o długości co najmniej 30 km. Wtedy dużo lepszym wyborem są samochody z silnikiem diesla, a my dostrzeżemy płynące z ich użytkowania oszczędności.

Wyboru można także dokonać na podstawie szacowanych rocznych przebiegów. Jeśli te wynosić będą maksymalnie 15 tysięcy, to najlepiej będzie wybrać silnik benzynowy. Powyżej tej granicy warto już rozważyć zakup samochodu z dieslem.

Najnowsze wpisy

Ubezpieczenie assistance – dlaczego warto je mieć?

Ubezpieczenie assistance w Polsce jest coraz bardziej popularną opcją ochrony. Według danych statystycznych ponad 2,6 milionów obywateli korzysta ...

Na czym polega bieżnikowanie opon? Czym się różni bieżnikowanie na zimno i na gorąco?

Każdy z nas wie, jak drogi potrafi być zestaw nowych opon wyprodukowanych przez renomowaną firmę. Z tego powodu ...

Do czego służy pasek klinowy? Dlaczego trzeba jak najszybciej reagować na jego uszkodzenia?

Pasek klinowy jest niepozornym, lecz niezbędnym elementem silnika. Napędza on wiele podzespołów, takich jak np. pompa wspomagania układu ...