Co to są tuleje wahacza i ile ich jest w zawieszeniu auta?

co-to-sa-tuleje-wahacza-i-ile-ich-jest-w-zawieszeniu-auta

Tuleja wahacza (popularnie silent block) to jeden z podstawowych elementów zawieszenia samochodu osobowego. Tuleje stosuje się również w samochodach użytkowych i ciężarowych (np. tuleje resorów). Co to jest tuleja w samochodzie i jak jest zbudowana?

Wahacze są podstawową częścią zawieszenia samochodowego. Ich zadaniem jest prowadzenie kół. Wahacze łączą płytę podłogową samochodu (albo ramę, jeśli auto jest zbudowane na ramie) z kołami. Połączenie to nie może być sztywne, albowiem zawieszenie w trakcie pracy musi wykonywać ruchy na linii góra-dół (co jest spowodowane nierównościami drogi oraz działaniem sprężyn, amortyzatorów albo innych elementów sprężystych, jak miechy powietrzne, stosowane w zawieszeniach pneumatycznych).
Równocześnie połączenie wahacza z płytą podłogową (albo ramą) musi też chronić samochód przed drganiami, przenoszonymi z kół.
Rozwiązaniem są tuleje wahacza, popularnie zwane silenblockami.

Przeczytaj również: Rodzaje zawieszeń samochodowych

Co to jest tuleja wahacza w samochodzie?

Tuleje wahacza – co to jest? Tuleja wahacza to element, będący integralną częścią wahacza samochodowego. Jest on wprasowywany w otwór w wahaczu, za pomocą prasy hydraulicznej.

Jaką rolę pełni tuleja wahacza?

  • Zapewnia połączenie pomiędzy płytą podłogową (albo ramą) a wahaczem.
  • Pozwala na względny ruch obrotowy wahacza na skutek możliwego, kontrolowanego odkształcenia gumy.
  • Neutralizuje drgania, generowane przez koła auta podczas jazdy po nierównościach drogi.

Jak jest zbudowana tuleja wahacza?

  • Składa się ona z dwóch tulei metalowych – zewnętrznej (o większym przekroju) i wewnętrznej o mniejszy przekroju), które są połączone trwale za pomocą specjalnej mieszanki gumowej.
  • Wnętrze węższej tulei metalowej jest puste – dzięki niemu możliwy jest montaż wahacza (albo resora w aucie ciężarowym lub użytkowym) do podwozia lub ramy pojazdu.

Ile jest tulei wahacza i czy trzeba je wymieniać?

Ile tulei ma wahacz? Jest to zależne od jego budowy.

  • Wahacz mający kształt litery I ma jedną tuleję i jeden sworzeń wahacza po przeciwnej stronie.
  • Wahacz mający kształt litery Y albo U ma dwie tuleje i jeden sworzeń wahacza po przeciwnej stronie.

Tuleje wahacza zużywają się w trakcie eksploatacji samochodu. Najczęstszym powodem uszkodzenia jest starzenie się i wykruszanie się gumy, co może być też przyspieszone przez częstą jazdę po nierównościach.
W niektórych modelach wahaczy można wymienić tuleje na nowe – potrzebna jest do tego specjalna prasa hydrauliczna. Są też wahacze, gdzie wymiana tulei jest niemożliwa albo nieopłacalna. W takim przypadku musisz zamontować nowy wahacz.

Wymiana tulei wahacza w Krakowie – zapraszamy do Irmar

Jeśli chcesz zlecić naprawę zawieszenia w Twoim samochodzie – odwiedź warsztat samochodowy Irmar. Mamy świetny sprzęt i doświadczony personel. Wymienimy tuleje wahacza, ustawimy geometrię a Ty będziesz się cieszyć sprawnym i bezpiecznym samochodem!
Wymiana tulei wahaczy w Krakowie – tylko w Irmar!

Najnowsze wpisy

Czy można holować samochód elektryczny?

Co zrobić z samochodem elektrycznym po wypadku, kolizji, unieruchomieniu, uszkodzeniu a także po całkowitym rozładowaniu baterii? Czy można ...

Czy można holować auto na drodze szybkiego ruchu?

Czy na drogach szybkiego ruchu można holować samochód? Czy na drodze ekspresowej można holować auto? Czy na autostradzie ...

Jak holować samochód z automatyczną skrzynią biegów?

Na naszych drogach jest coraz więcej samochodów z automatycznymi skrzyniami biegów. To standardowe skrzynie hydrauliczne, skrzynie dwusprzęgłowe DSG ...