Co to są tuleje wahacza i ile ich jest w zawieszeniu auta?
Tuleja wahacza (popularnie silent block) to jeden z podstawowych elementów zawieszenia samochodu osobowego. Tuleje stosuje się również w samochodach użytkowych i ciężarowych (np. tuleje resorów). Co to jest tuleja w samochodzie i jak jest zbudowana?
Wahacze są podstawową częścią zawieszenia samochodowego. Ich zadaniem jest prowadzenie kół. Wahacze łączą płytę podłogową samochodu (albo ramę, jeśli auto jest zbudowane na ramie) z kołami. Połączenie to nie może być sztywne, albowiem zawieszenie w trakcie pracy musi wykonywać ruchy na linii góra-dół (co jest spowodowane nierównościami drogi oraz działaniem sprężyn, amortyzatorów albo innych elementów sprężystych, jak miechy powietrzne, stosowane w zawieszeniach pneumatycznych).
Równocześnie połączenie wahacza z płytą podłogową (albo ramą) musi też chronić samochód przed drganiami, przenoszonymi z kół.
Rozwiązaniem są tuleje wahacza, popularnie zwane silenblockami.
Przeczytaj również: Rodzaje zawieszeń samochodowych
Co to jest tuleja wahacza w samochodzie?
Tuleje wahacza – co to jest? Tuleja wahacza to element, będący integralną częścią wahacza samochodowego. Jest on wprasowywany w otwór w wahaczu, za pomocą prasy hydraulicznej.
Jaką rolę pełni tuleja wahacza?
- Zapewnia połączenie pomiędzy płytą podłogową (albo ramą) a wahaczem.
- Pozwala na względny ruch obrotowy wahacza na skutek możliwego, kontrolowanego odkształcenia gumy.
- Neutralizuje drgania, generowane przez koła auta podczas jazdy po nierównościach drogi.
Jak jest zbudowana tuleja wahacza?
- Składa się ona z dwóch tulei metalowych – zewnętrznej (o większym przekroju) i wewnętrznej o mniejszy przekroju), które są połączone trwale za pomocą specjalnej mieszanki gumowej.
- Wnętrze węższej tulei metalowej jest puste – dzięki niemu możliwy jest montaż wahacza (albo resora w aucie ciężarowym lub użytkowym) do podwozia lub ramy pojazdu.
Ile jest tulei wahacza i czy trzeba je wymieniać?
Ile tulei ma wahacz? Jest to zależne od jego budowy.
- Wahacz mający kształt litery I ma jedną tuleję i jeden sworzeń wahacza po przeciwnej stronie.
- Wahacz mający kształt litery Y albo U ma dwie tuleje i jeden sworzeń wahacza po przeciwnej stronie.
Tuleje wahacza zużywają się w trakcie eksploatacji samochodu. Najczęstszym powodem uszkodzenia jest starzenie się i wykruszanie się gumy, co może być też przyspieszone przez częstą jazdę po nierównościach.
W niektórych modelach wahaczy można wymienić tuleje na nowe – potrzebna jest do tego specjalna prasa hydrauliczna. Są też wahacze, gdzie wymiana tulei jest niemożliwa albo nieopłacalna. W takim przypadku musisz zamontować nowy wahacz.
Wymiana tulei wahacza w Krakowie – zapraszamy do Irmar
Jeśli chcesz zlecić naprawę zawieszenia w Twoim samochodzie – odwiedź warsztat samochodowy Irmar. Mamy świetny sprzęt i doświadczony personel. Wymienimy tuleje wahacza, ustawimy geometrię a Ty będziesz się cieszyć sprawnym i bezpiecznym samochodem!
Wymiana tulei wahaczy w Krakowie – tylko w Irmar!