Co powinniśmy wiedzieć o autoalarmach?

„Przyjedź do Polski, twój samochód już tam jest” – głosiło przed laty złośliwe niemieckie powiedzenie. Choć na dzień dzisiejszy kradzieże aut są raczej rzadkością, większość kierowców – i to nie tylko tych zza naszej zachodniej granicy – mimo to próbuje jak najlepiej zabezpieczyć się przed ewentualnością niespodziewanej utraty pojazdu. Coraz więcej posiadaczy czterech kółek w Polsce decyduje się na instalację autoalarmu w swoich samochodach. Oczywiście żaden alarm nie zagwarantuje nam całkowitego bezpieczeństwa auta, niemniej jednak warto posiadać tego typu zabezpieczenie w swoim pojeździe.

Mimo, że „zawodowi” złodzieje z pewnością poradzą sobie z niemal każdym typem autoalarmu, czas, jaki przeznaczą na próbę włamania się do samochodu może okazać się sprawą kluczową. W przypadku solidnych zabezpieczeń, rabuś może zostać przez kogoś zauważony, lub też zdekoncentruje się upływającym czasem i po prostu zaniecha kradzieży. Dobrze jest więc zainwestować w urządzenie renomowanej firmy – specjaliści polecają tutaj produkty krajowych firm, takich jak m.in. Magicar, Albatros, Alcatraz, Boxer, Centurion, MAT, Predator, Prestige, Proxima, Skorpion, SEO, czy Silikon. Z kolei złym pomysłem może okazać się kupowanie chińskich podróbek. Samego montażu autoalarmu powinien podjąć się wykwalifikowany specjalista – próby samodzielnej instalacji urządzenia przez kierowcę mogą być opłakane w skutkach. Koszt zakupu alarmu samochodowego wraz z instalacją to
w zależności od jego rodzaju i parametrów kwota od kilkuset do kilku tysięcy złotych.

Autoalarmy można w najprostszy sposób podzielić na pilotowe i bezpilotowe. Pierwsze, zgodnie z nazwą są sterowane poprzez pilota. Drugie z kolei odbierają sygnały z poziomu kluczyków. Nowe samochody zazwyczaj wyposażone są w tzw. szeregową magistralę CAN, która w sposób cyfrowy kontroluje wszystkimi urządzeniami pojazdu. Przed instalacją alarmu dobrze jest dowiedzieć się, czy auto posiada tego typu magistralę i czy samo urządzenie alarmowe będzie z nią współpracować. Autoalarm koniecznie musi mieć także odpowiednie atesty danej jednostki certyfikującej – takiej jak np. Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Policji, czy też Przemysłowy Instytut Motoryzacji. W przypadku, kiedy wybierzemy alarm
z atestem honorowanym przez towarzystwo ubezpieczeniowe, w którym mamy wykupioną polisę AC, możemy uzyskać obniżkę składki ubezpieczeniowej.

W celu ochrony pojazdu, możemy również zakupić urządzenia nie będące alarmami,
a które zapewnią mu bezpieczeństwo. Należą do nich blokady uruchomienia silnika, współpracujące z kartą chipową, którą ma przy sobie właściciel. Na rynku możemy obecnie znaleźć także takie alarmy, w których zastosowano nowoczesne metody przesyłania danych. Zaliczymy do nich urządzenia z powiadomieniami radiowymi oraz GSM. Dzięki tego typu technologii w momencie ewentualnej kradzieży auta, specjalny nadajnik zamontowany
w urządzeniu prześle sygnał do odbiornika znajdującego się przy pilocie. Alarmy wyposażone
w GPS dodatkowo współpracują z sieciami komórkowymi i w przypadku ingerencji osób trzecich przy samochodzie, automatycznie wysyłają informację na telefon komórkowy właściciela.

 

Najnowsze wpisy

Od kiedy zimowe paliwo na stacjach?

Zimowe paliwo na stacjach jest ważne dla każdego kierowcy, który ma auto z silnikiem diesla (silnikiem wysokoprężnym). Chroni ...

Czy można holować samochód elektryczny?

Co zrobić z samochodem elektrycznym po wypadku, kolizji, unieruchomieniu, uszkodzeniu a także po całkowitym rozładowaniu baterii? Czy można ...

Czy można holować auto na drodze szybkiego ruchu?

Czy na drogach szybkiego ruchu można holować samochód? Czy na drodze ekspresowej można holować auto? Czy na autostradzie ...