Ciśnienie w oponach – co warto wiedzieć?

Regularna kontrola ciśnienia w oponach jest jedną z najbardziej zaniedbywanych czynności przez kierowców. Wielu z nich uważa, że „procedury” tej wystarczy dokonać co najwyżej raz na pół roku, a jeszcze innym wystarczą takie oględziny raz na rok, a nawet rzadziej. Średnio co drugi kierowca przyznaje prawidłowo, że ciśnienie w oponach powinno się sprawdzać co miesiąc i dodatkowo przed dalszą podróżą. Tymczasem niedopompowane opony mogą poskutkować nie tylko gorszym zachowaniem samochodu w trakcie jazdy, ale także chociażby większym zużyciem paliwa.

Choć opony to jedyny element pojazdu, który ma stały kontakt z podłożem, cały ciężar pojazdu utrzymuje znajdujące się w nich ciśnienie. Ciśnienie to podlega nieustannej zmianie,  poprzez tzw. zjawisko przenikania powietrza przez ścianki opony. Standardowo ciśnienie powietrza w ogumieniu w przypadku samochodu osobowego powinno wynosić mniej więcej 2 – 2,5 bara. Uwzględniając wszystkie czynniki, możemy stwierdzić, że spada ono średnio
o 0,2 bara na miesiąc (zakładając, że auto jest sprawne), dlatego systematyczne oględziny
i ewentualne dopompowanie jest rzeczą tak istotną. Powodem gwałtowniejszej zmiany ciśnienia mogą być z kolei niewielkie uszkodzenia czy to bieżnika, czy też opony. Na zmianę ciśnienia ma też wpływ temperatura – jednak w tym przypadku różnica ta wynosić będzie jedynie ok. 0,1 bara na każde 10 stopni Celsjusza.

Opony są jednym z tych elementów samochodu, które w znacznym stopniu odpowiedzialne są za bezpieczeństwo podróżnych. Odpowiednia wartość (zalecana przez producenta) zawartego w nich ciśnienia otwarcie przekłada się na czynniki takie, jak przede wszystkim komfort i bezpieczeństwo jazdy ale również m.in. przyczepność, hamowanie, czy zużycie paliwa. Na szczęście coraz więcej pojazdów zostaje wyposażonych w specjalne systemy, automatycznie mierzące ciśnienie ogumienia. Zaliczyć do nich możemy przede wszystkim czujniki – do pomiaru bezpośredniego (montowane wewnątrz opony) oraz pośredniego. Pierwsze informują nas o wartości ciśnienia w oponach, jednak tylko wtedy, gdy „wystosujemy” odpowiednie polecenie. Drugie reagują za to na nagły, gwałtowny spadek ciśnienia. Zazwyczaj czujniki są stosunkowo tanie i proste w obsłudze, toteż decyduje się na nie coraz więcej producentów samochodów.

Pomijając fakt, czy pojazd jest wyposażony odpowiednie czujniki, czy też nie, sama czynność sprawdzenia ciśnienia wymaga od nas dogodnych warunków. Przede wszystkim – ze względu na to, że koła nagrzewają się podczas jazdy (a ich ciśnienie wzrasta) – kontrola powinna być wykonana dopiero po zatrzymaniu samochodu, gdy opony są zimne.

Pompując opony w samochodzie, powinniśmy również uważać żeby nie przedobrzyć i ich nie przepompować. Zbyt wysokie ciśnienie może spowodować, że guma będzie nadmiernie sztywna, co z kolei przełoży się m.in. na większe zużycie zawieszenia oraz podatność na różne uszkodzenia.

Najnowsze wpisy

Wymiana wahacza – wszystko co warto wiedzieć

Wahacz to podstawowa część każdego układu zawieszenia w samochodzie, która jest odpowiedzialna za prowadzenie kół pojazdu. Kiedy potrzebna ...

Co to są tuleje wahacza i ile ich jest w zawieszeniu auta?

Tuleja wahacza (popularnie silent block) to jeden z podstawowych elementów zawieszenia samochodu osobowego. Tuleje stosuje się również w ...

Uszkodzona tuleja wahacza – objawy awarii

Jedną z najczęstszych awarii zawieszenia w samochodzie są wybite tuleje wahacza. Objawy tej awarii powinny być sygnałem ostrzegawczym ...