Bieżnik zimowy a letni – jak rozpoznać różnice?

bieznik-zimowy-a-letni-jak-rozpoznac-roznice

Opony sezonowe, zimowe i letnie, różnią się od siebie. Wszystko po to, aby jak najlepiej dostosować je do pracy w określonych warunkach. Czym różni się od siebie materiał, z jakiego zbudowane są opony? Czym różni się bieżnik opony zimowej a letniej?

Większość kierowców w naszym kraju korzysta z opon sezonowych, czyli zimowych i letnich. Są one najlepiej dostosowane do konkretnych pór roku.
Opony zimowe montuje się na koła wtedy, gdy średnia dobowa temperatura spada poniżej 7st. C. Opony letnie odwrotnie, kiedy średnia dobowa temperatura jest wyższa niż 7 st. Celsjusza.
Oczywiście, czasami bardzo trudno dostosować się do zmian pogodowych. Bo czasem w styczniu temperatura przekracza 10 st. C, a w kwietniu są bardzo chłodne dni.
To między innymi dlatego tak popularne stały się opony wielosezonowe (opony całoroczne), łączące w sobie funkcje opon letnich i zimowych. Jednak w ich przypadku wszystko opiera się o kompromis pomiędzy oponami zimowymi a letnimi. Jeśli kierowca oczekuje pełni osiągów i maksymalnego bezpieczeństwa dla siebie, pasażerów i innych użytkowników dróg, powinien stosować opony letnie i opony zimowe.

Opony letnie i zimowe – różnice w budowie i zachowaniu na drodze

Celem producentów opon jest zapewnienie jak najlepszej przyczepności, jak najkrótszej drogi hamowania, jak najlepszej reakcji na ruchy kierownicą, jak najlepszego przenoszenia siły napędowej, a także dobrego amortyzowania nierówności. W przypadku opon klasy premium liczy się również obniżenie hałasu opony podczas jazdy.

Bieżnik opony to część ogumienia samochodowego, która styka się bezpośrednio w nawierzchnią drogi.

Żaden producent opon nie podaje dokładnego składu ani proporcji składników, jakie są używane do produkcji ogumienia. Do produkcji opon stosuje się oleje, sadzę, kauczuk naturalny, kauczuk syntetyczny, krzemionkę i dodatki.
Czym różni się materiał, stosowany do produkcji opon letnich i zimowych?

  • W przypadku opon letnich, materiał musi być twardy. Dzięki temu bieżnik opony nie ściera się podczas jazdy po rozgrzanym asfalcie.
  • W przypadku opon zimowych, materiał musi zachować elastyczność w niskich temperaturach. Dzięki temu opona „klei się” do zimnej nawierzchni, aby zachować jak najlepszą przyczepność.

Opony zimowe i letnie różnią się również oznaczeniami, jakie są zawsze umieszczane na bokach opony. Przykładowo: opona zimowa będzie mieć oznaczenie Winter i znak zimowej gwiazdki.

Bieżnik zimowy a letni – różnice

Poza składem mieszanki, opony zimowe i letnie różnią się kształtem bieżnika (rzeźbą bieżnika). Dlaczego?
Każda z opon musi stawić czoła innym wyzwaniom. Opony letnie muszą przede wszystkim sprawnie usuwać wodę sprzed czoła opony, w trakcie jazdy po deszczu.
Opony zimowe muszą zapewnić przyczepność na śniegu i lodzie, a także na pośniegowym błocie. I tak samo, jak opony letnie, muszą sprawnie usuwać wodę.
Bieżnik opony letniej i zimowej można od siebie odróżnić.

Jak to wygląda w praktyce?
Bieżnik opony zimowej a letniej – różnice.

  • Charakterystycznym wyróżnikiem opon zimowych są lamelki, maleńkie nacięcia o różnym kształcie, zapewniające przyczepność na śniegu. Klocki i żebra w oponach zimowych są mocno poprzecinane przez lamelki.
  • Bieżnik opony zimowej jest bardziej skomplikowany, ma znacznie więcej nacięć i rowków.
  • Klocki w bieżniku opon zimowych mają bardziej ostre krawędzie, w a bieżniku opon letnich bardziej łagodne.
  • W bieżniku opon letnich stosuje się szerokie rowki obwodowe, które mają na celu sprawne usuwanie wody deszczowej.
  • W bieżniku opon zimowych jest bardzo dużo rowków poprzecznych, które mają sprawnie usuwać śnieg i błoto. Ale są też rowki obwodowe.
  • W oponach letnich czasami stosuje się gładkie żebra, poprawiające sterowność i kierowalność, a także mające wpływ na szybką reakcję opon na ruchy kierownicą.

Bieżnik letni a zimowy – jak sprawdzić moje opony?

Zwracaj uwagę na wysokość bieżnika opon – w przypadku opon letnich minimalna wysokość to 1,6 mm, a w przypadku opon zimowych 3 mm. Oczywiście, nie warto czekać, aż opony „zetrą się” do tak niskiego poziomu.  Zwracaj uwagę na uszkodzenia boczne – one dyskwalifikują opony. Pamiętaj o dacie produkcji – nie powinno się jeździć na oponach, które mają więcej niż 10 lat. Data produkcji jest wybita na boku opony w formie czterocyfrowego kodu (kolejny tydzień roku – rok, np. 1021 – dziesiąty tydzień 2021 roku). Dbaj o odpowiednie ciśnienie w oponach.  Pamiętaj też, że źle ustawiona geometria kół a także jazda z uszkodzonym zawieszeniem i zużytymi amortyzatorami znacząco przyspiesza zużycie opon.

Warsztat wulkanizacyjny Irmar w Krakowie zaprasza!

Jeśli chcesz przeprowadzić sezonową wymianę opon w swoim aucie, bez względu na to, czy mają to być opony zimowe czy letnie – Irmar, serwis wulkanizacji w Krakowie serdecznie zaprasza.
Jeśli chcesz sprawdzić stan opon, rotować opony, albo sprawdzić stan zawieszenia w samochodzie – zapraszamy do Irmar!
Jeśli chcesz skorygować ustawienia geometrii – profesjonalne ustawianie geometrii 3D w Krakowie czeka na Ciebie! Dzięki niej Twoje opony zimowe będą służyć znacznie dłużej.

Najnowsze wpisy

Czy jest mandat za brak płynu do spryskiwaczy?

Polski kierowca może dostać mandat za wiele przewinień. Jednym z nich jest mandat za brak płynu do spryskiwaczy. ...

Czy można mieszać płyn do spryskiwaczy letni z zimowym?

W sklepach motoryzacyjnych i w hipermarketach na kierowców czekają dwa rodzaje płynu do spryskiwaczy: płyn letni i płyn ...

Zimowy płyn do spryskiwaczy latem – czy można go używać?

Płyn do spryskiwaczy to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Ma on bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy, ...