Bieżnik opon zimowych – od niego zależy Twoje bezpieczeństwo na drodze!

bieznik-opon-zimowych-od-niego-zalezy-twoje-bezpieczenstwo-na-drodze

W trakcie jazdy po zimowych drogach, kierowca może spodziewać się mnóstwa zagrożeń, takich jak deszcz, marznący deszcz, śnieg, czy też pośniegowe błoto. Dlatego tak ważne jest, aby bieżnik opony zimowej miał odpowiednią wysokość, gwarantującą jak największą przyczepność do nawierzchni drogi. Ile bieżnika mają nowe opony zimowe? Ile powinien mieć bieżnik opony zimowej, używanej przez kilka lat, aby zachować jak najwyższy poziom bezpieczeństwa? Odpowiedź w naszym tekście.

Ile bieżnika ma nowa opona zimowa (fabrycznie nowa), zamontowana na koła? Standardowo jest to 8 milimetrów, ale może się zdarzyć, że producent oferuje opony z bieżnikiem o wysokości nawet 10 milimetrów.

Jaki bieżnik w oponach zimowych uznawany jest za zagrażający bezpieczeństwu jazdy?

Wiemy już, jaki bieżnik mają nowe opony zimowe. Ale bieżnik ściera się w trakcie jazdy.
Standardowo, przy odpowiednich warunkach eksploatacji, opony zimowe mogą pracować przez okres czterech lub pięciu sezonów.
Ale mogą zdarzyć się problemy, które znacząco przyspieszą zużycie opon zimowych.
Jakie?

  • Jazda ze zbyt niskim ciśnieniem w oponach.
  • Jazda autem ze złą geometrią kół (powoduje nierówne zużycie bieżnika).
  • Eksploatacja opon zimowych w trakcie sezonu wiosennego i letniego, powodująca przyspieszone ścieranie bieżnika.
  • Częsta jazda po mieście.
  • Agresywna jazda, z częstym ostrym hamowaniem (poza zużywaniem bieżnika powoduje niepotrzebne zagrożenia).

Ile bieżnika powinna mieć opona zimowa, która jest używana w samochodzie? Minimalna wysokość bieżnika opon zimowych jest ustalona przez prawo i wynosi ona 3 milimetry. Jeśli minimalna grubość bieżnika opony zimowej jest niższa niż 3 milimetry, można otrzymać wysoki mandat. A poza tym jazda na takich oponach jest po prostu bardzo niebezpieczna.
Warto pamiętać o tym, że specjaliści zalecają, aby opony zimowe wymienić już wtedy, gdy głębokość bieżnika opon zimowych spadnie poniżej 4 – 5 milimetrów.
Dlaczego? Bo od stanu opon zimowych zależy nasze zdrowie i życie. A także innych użytkowników dróg.

Kiedy minimalna wysokość bieżnika opon zimowych zostanie przekroczona, robi się groźnie…

Dlaczego? Bieżnik opon zimowych musi zapewnić przyczepność na każdym rodzaju nawierzchni, bez względu na to, czy jest ona pokryta śniegiem, lodem, czy wodą. W tym celu bieżnik opon zimowych wyposaża się w szereg klocków o ostrych krawędziach.
Charakterystycznym wyróżnikiem opon zimowych są lamelki. To cienkie nacięcia, które mogą mieć kształt prosty albo łukowaty. Ich zadaniem jest poprawa przyczepności na śniegu.
W bieżniku opon zimowych znajdziemy także rowki obwodowe, które mają za zadanie usuwanie wody, śniegu i pośniegowego błota sprzed czoła opony.
Opona zimowa może mieć bieżnik o rzeźbie kierunkowej, zwykłej albo asymetrycznej.

Jeśli głębokość bieżnika opony zimowej spada poniżej minimalnych wartości, opona nie jest w stanie zapewnić właściwej przyczepności. Auto może wpaść w poślizg na skutek problemów z wydajnością odprowadzania wody i śniegu sprzed czoła opony.

Co się stanie, jeśli wysokość bieżnika opony zimowej spadnie poniżej minimum?

  •  Znacznie wydłuży się droga hamowania.
  • Aktywne systemy bezpieczeństwa (ABS, ASR, ESP) nie będą działać we właściwy sposób. Tak samo jak system przeciwzderzeniowy, system kontroli zjazdu, system zapobiegający staczaniu się podczas ruszania pod górę.
    One będą działać, ich czujniki wykryją poślizg, a pompa zapewni odpowiednie przyhamowanie konkretnego koła (kół). Tylko w praktyce to nie zadziała. Bo same koła będą się ślizgać.
  • Kierowca będzie miał problem podczas każdego ruszania na śliskiej, zimowej nawierzchni. A to z kolei może doprowadzić do przyspieszonego zużycia sprzęgła (przegrzanie tarczy sprzęgła) i przegrzania oleju w automatycznej skrzyni biegów (jeśli występuje w danym pojeździe).

Minimalna wysokość bieżnika opony zimowej to ostatni sygnał ostrzegawczy. Droga hamowania wydłuża się z każdym utraconym milimetrem bieżnika.
Jak kierowca może zmierzyć bieżnik w oponach zimowych? Wystarczy kupić za kilka złotych specjalny miernik (może być też elektroniczny). Wysokość bieżnika można zmierzyć suwmiarką, a nawet centymetrem.  W profesjonalnym warsztacie (jak IRMAR) mechanicy sprawdzą wysokość bieżnika opon w ciągu kilku chwil.  Opony mogą mieć też wbudowane specjalne wskaźniki ostrzegawcze (w formie kolorowych wstawek).

 Opony zimowe – o czym jeszcze pamiętać?

Warto pamiętać o tym, że minimalna grubość bieżnika opon zimowych to nie jedyny sygnał ostrzegawczy przed ich używaniem.
Trzeba też pamiętać o tym, że nie powinno się montować na koła opon, które mają powyżej 10 lat (data produkcji jest zawsze wybita na boku opony w formie czterocyfrowego kodu). Jeśli opona zimowa była naprawiana więcej niż trzy razy, albo doszło do dwóch uszkodzeń w tej samej strefie – opona także podlega konieczności wymiany.

Warsztat wulkanizacyjny Irmar w Krakowie zaprasza!

Jeśli chcesz przeprowadzić sezonową wymianę opon w swoim aucie – Irmar, serwis wulkanizacji w Krakowie serdecznie zaprasza.
Jeśli chcesz sprawdzić i zamontować opony zimowe – zapraszamy do Irmar.
Jeśli chcesz skorygować ustawienia geometrii – profesjonalne ustawianie geometrii 3D w Krakowie czeka na Ciebie! Dzięki niej Twoje opony zimowe będą służyć znacznie dłużej.

Najnowsze wpisy

Czy jest mandat za brak płynu do spryskiwaczy?

Polski kierowca może dostać mandat za wiele przewinień. Jednym z nich jest mandat za brak płynu do spryskiwaczy. ...

Czy można mieszać płyn do spryskiwaczy letni z zimowym?

W sklepach motoryzacyjnych i w hipermarketach na kierowców czekają dwa rodzaje płynu do spryskiwaczy: płyn letni i płyn ...

Zimowy płyn do spryskiwaczy latem – czy można go używać?

Płyn do spryskiwaczy to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Ma on bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy, ...