Aluminium w budowie samochodów

felga_aluminiowa.1200

Nadwaga to problem nie tylko ludzi, zwykle w okresie poświątecznym. Z nadmiarem kilogramów mierzą się także producenci samochodów. Dlatego w produkcji aut coraz popularniejsze jest wykorzystywanie aluminium. Dzięki wykorzystaniu go w budowie felg, głowic i bloków, a czasem nawet części zawieszenia można oszczędzić sporo kilogramów w wadze nadwozia. Natomiast, jak zwykle, rozwiązanie ma swoje plusy i minusy. Jakie jest ryzyko kupna auta, gdzie znaczną część stanowi aluminium?

Najwięcej kilogramów możemy “zbić” w konstrukcji nadwozia. Producenci aut od jakiegoś czasu wykorzystują nowoczesne materiały, które są często kilkukrotnie wytrzymalsze, niż stal. Dzięki nim grubość części może być dużo mniejsza, a co za tym idzie – lżejsza. Nowe technologie i stopy wykorzystuje np. Opel. Najnowsza Astra ma nadwozie niemal 80 kilogramów lżejsze niż jej poprzedniczka. Warto wiedzieć, że wykorzystywanie aluminium przy produkcji aut to nie jest wymysł XXI wieku. Już w latach trzydziestych ubiegłego wieku Citroen wykorzystywał aluminium w swoich pojazdach. Wynikało to z prognoz, że cena tego materiału może w przyszłości spaść. Tak się jednak przez wiele lat nie stało. Swoje zrobiła też II wojna światowa. Cała stal poszła na tworzenie artylerii bojowej i na auta po prostu brakowało. Stąd wynika np. produkowanie aluminiowych nadwozi Land Roverów.

Największą zaletą stopów typu aluminium jest ich niewielka masa. Konstrukcja nadwozia, która jest zrobiona z aluminium może ważyć nawet 40%  mniej niż konstrukcja stalowa. Oszczędzone w ten sposób kilkadziesiąt kilogramów może się przyczynić do mniejszego zużycia paliwa czy zwiększenia osiągów produkowanego samochodu.

Największym zagrożeniem dla aluminium jest korozja. Szczególnie niebezpieczna dla niego jest sól, która jak wiadomo jest wszędobylska na naszych drogach w trakcie mroźnej i śnieżnej zimy. Dlatego niezbędna jest regularna pielęgnacja i mycie elementów aluminiowych samochodu, jak np. felgi.

.

 

 

 

Najnowsze wpisy

Samodzielna naprawa niewielkich ubytków lakieru, czyli pasta polerska, drobnoziarnisty papier ścierny i wosk

Niewielkie ubytki lakieru, rysy, drobne otarcia oraz wykwity korozji to problemy, z którymi właściciel samochodu może poradzić sobie ...

Koło dwumasowe – jak wydłużyć jego życie?

Koło zamachowe dwumasowe to odpowiednik koła zamachowego sztywnego, powstały ze względu na rosnącą pojemność i moc silników, szczególnie ...

Jakie czynniki niszczą lakier samochodowy?

Lakier na karoserii samochodu pełni zarówno funkcje ozdobne, jak też chroni ją przed działaniem niekorzystnych czynników zewnętrznych. Specjalna ...