Płyn do spryskiwaczy w chłodnicy – co należy zrobić w takiej sytuacji?

plyn-do-spryskiwaczy-w-chlodnicy-co-nalezy-zrobic-w-takiej-sytuacji

Każdy płyn samochodowy ma określoną specyfikację i można go stosować tylko w określonych układach. Nie wolno zmieniać przeznaczenia płynu i wlewać go do innego układu. Oczywiście, mogą zdarzyć się pomyłki. Co zrobić, jeśli zdarzy się taka sytuacja, jak płyn do spryskiwaczy w płynie chłodniczym? Czy płyn do spryskiwaczy wlany do chłodnicy może spowodować uszkodzenia w samochodzie? Odpowiedź w naszym artykule.

Regularne uzupełnianie poziomu płynów eksploatacyjnych w samochodzie to jedna z najważniejszych czynności serwisowych. Ważna jest nie tylko odpowiednia ilość, ale również jakość płynów eksploatacyjnych. W typowym samochodzie stosuje się co najmniej kilka różnych płynów. To płyn chłodniczy (do układu chłodniczego silnika), płyn do spryskiwaczy (do oczyszczania szyb i przednich reflektorów w samochodach z oświetleniem ksenon / bi-ksenon), olej silnikowy (do układu smarowania silnika), olej przekładniowy (do smarowania skrzyni biegów), olej do wspomagania układu kierownicy (w samochodach z hydraulicznym albo elektrohydraulicznym wspomaganiem kierownicy), płyn hamulcowy i wiele dodatkowych.

Przeczytaj również: Serwis olejowy w Irmar – dlaczego warto regularnie wymieniać olej?

Specyfikacja płynu do chłodnic oraz płynu do spryskiwaczy

Jak nie popełnić błędu podczas uzupełniania poziomu płynu w aucie?
Przede wszystkim, przed dolaniem jakiegoś płynu, trzeba pamiętać o jego odpowiedniej specyfikacji. Dotyczy to w szczególności olejów silnikowych, przekładniowych, płynu hamulcowego oraz płynu wspomagania kierownicy.

W przypadku płynu do spryskiwaczy należy jedynie pamiętać o stosowaniu płynu zimowego w trakcie zimnych miesięcy. Nie ma innych wymagań, jedynie jakościowe (płyn lepszej lub gorszej jakości).
W przypadku płynu do chłodnicy były kiedyś pewne wymagania jakościowe, związane z materiałem, z jakiego jest wyprodukowana chłodnica. Jednak obecnie nie mają one znaczenia. Niemalże wszystkie płyny, jakie są dostępne w sklepach motoryzacyjnych i w supermarketach są to płyny uniwersalne. Są gotowe do użycia w każdym układzie.
Trzeba jedynie uważać w przypadku koncentratów płynu chłodniczego. Należy je rozwodnić zgodnie z zaleceniami producenta (to bardzo ważne) i tylko i wyłącznie za pomocą wody zdemineralizowanej. Nigdy nie stosujemy do tego wody kranowej, nawet przegotowanej.

Jak uzupełniać płyny w samochodzie?

Kiedy mamy już odpowiedni płyn, musimy znaleźć miejsce, gdzie będziemy go wlewać.
Wszystkie wlewy płynów eksploatacyjnych w samochodzie są odpowiednio oznaczone i zabezpieczone.

  • Płyn do spryskiwaczy wlewamy do miejsca, które jest zabezpieczone korkiem z tworzywa sztucznego. Na korku tym znajduje się symbol szyb i wycieraczki.
  • Płyn do chłodnicy wlewamy do zbiorniczka wyrównawczego albo do chłodnicy, wcześniej odkręcając korek. Zbiorniczek wyrównawczy ma symbol temperatury na korku. Chłodnica znajduje się w przedniej części auta (za atrapą grilla). W jej górnej części jest korek, który należy odkręcić. W niektórych autach zbiorniczek wyrównawczy płynu chłodniczego może być zamontowany na chłodnicy. Wówczas należy uzupełnić poziom płynu w chłodnicy.

Płyn chłodniczy zawsze uzupełnia się na zimnym silniku. Odkręcenie korka przy nagrzanym silniku zawsze grozi poważnym poparzeniem.

Błąd podczas uzupełniania – płyn do spryskiwaczy w chłodnicy. Co robić?

Nie ma ludzi nieomylnych. Każdy może się pomylić, zwłaszcza młody kierowca. Poza tym czasami pomyłka może nastąpić przez złe oznaczenie płynów, znajdujących się w naszym garażu.
Płyn do spryskiwaczy wlany do chłodnicy należy jak najszybciej usunąć. Na szczęście nie jest to trudne. Można to zlecić w warsztacie (ważne, żeby nie jechać zbyt długo z płynem do spryskiwaczy w układzie chłodzenia), albo zrobić to samodzielnie.

Płyn do spryskiwaczy w płynie chłodniczym – usuwanie krok po kroku

  • Wyłączyć silnik i odczekać, aż ostygnie.
  • Znaleźć korek spustowy płynu chłodniczego, znajdujący się w dolnej części chłodnicy.
  • Odkręcić korek i usunąć zawartość układu (płyn do spryskiwaczy i płyn chłodniczy), zbierając je do zamkniętego naczynia.
  • Zamknąć korek.
  • Wlać do układu preparat do płukania układu chłodzenia (poprzez korek chłodnicy).
  • Postępować zgodnie z instrukcją stosowania środka do płukania układu chłodzenia (może być wymagane dolanie wody).
  • Uruchomić silnik i postępować zgodnie z instrukcją na opakowaniu.
  • Wyłączyć silnik, odczekać aż ostygnie, odkręcić korek w dolnej części chłodnicy i usunąć płukankę z układu chłodzenia.
  • Zakręcić korek, zalać układ nowym płynem chłodzenia.
  • Odpowietrzyć układ chłodzenia.

To wszystko.

Czyszczenie układu chłodzenia i wymiana płynu chłodniczego w warsztacie Irmar w Krakowie

Jeśli masz problem z układem chłodzenia albo przez przypadek wlałeś/wlałaś płyn do spryskiwaczy do układu chłodzenia – odwiedź warsztat Irmar w Krakowie.
Nasi specjaliści oczyszczą układ chłodzenia i wleją do niego nowy płyn.
Zapraszamy – także w przypadku innych problemów.

Wymiana płynów eksploatacyjnych – chłodniczego i wszystkich olejów – tylko w Irmar!

Najnowsze wpisy

Jazda na zimowych oponach latem – czy warto?

Opony samochodowe są drogie. Nic zatem dziwnego, że czasami kierowcy starają się maksymalnie wykorzystać posiadane ogumienie. Niestety, jazda ...

Jazda samochodem w nocy – czy jest się czego bać?

Czy nocna jazda samochodem jest niebezpieczna? Są kierowcy, dla których jazda samochodem w nocy jest czymś nie do ...

Jazda na letnich oponach w zimie – czy to dozwolone? Czy to bezpieczne?

Czy jazda na letnich oponach w zimie jest dozwolona? Czy jest mandat za jazdę zimą na letnich oponach? ...