Na czym polega bieżnikowanie opon? Czym się różni bieżnikowanie na zimno i na gorąco?

Na czym polega bieżnikowanie opon? Czym się różni bieżnikowanie na zimno i na gorąco?

Każdy z nas wie, jak drogi potrafi być zestaw nowych opon wyprodukowanych przez renomowaną firmę. Z tego powodu często szukamy rozwiązań tańszych. Niestety, wybór produktu z niższej półki może być bardzo niebezpieczny przez dużo słabsze właściwości jezdne. Istnieje jednak rozwiązanie tego problemu – jest nim bieżnikowanie opon. Na czym ono polega?

Koła jak nowe

Proces ten to nałożenie nowego bieżnika na starą, zużytą już gumę. Można wyróżnić dwa rodzaje bieżnikowania – na zimno oraz na gorąco. Niezależnie od metody, opony przygotowane w ten sposób mają właściwości jezdne praktycznie tożsame z tymi, jakie miały w momencie kupna. Z czego to wynika? Około 70-80% ich wagi zajmuje nieścieralne wnętrze, które stanowi szkielet, a na nim osadza się bieżnik. Dzięki ponownemu wykorzystaniu tego elementu można oszczędzić na materiale oraz procesie produkcyjnym. Warto jednak pamiętać, że nie wszystkie opony będą nadawały się do bieżnikowania. Nie będzie ono możliwe w przypadku tych z defektami mechanicznymi. Dodatkowo, ze względów bezpieczeństwa nie można bieżnikować tej samej gumy dwukrotnie.

Bieżnikowanie na gorąco

W tym procesie koło jest wyposażane w nowy bieżnik w procesie wulkanizacji. Specjalnie przygotowany korpus umieszczany jest w formie, która za pośrednictwem specjalistycznej maszyny odciska nowy wzór. Rozwiązanie to jest w bardzo dużym stopniu zautomatyzowane, jednak ze względu na konieczność zakupu odpowiedniej formy do każdego rodzaju koła bywa kosztowne.

Bieżnikowanie na zimno

W tym przypadku na korpus naklejany jest wcześniej przygotowany bieżnik. Ten rodzaj wymaga większego udziału pracowników, jednak umożliwia zastosowanie dowolnego wzoru do opon o zróżnicowanych rozmiarach. Z tego względu koła naprawiane tą metodą z reguły bywają tańsze od bieżnikowanych na gorąco.

Ile można przejechać?

Musimy pamiętać, że nie można w dokładny sposób określić, ile kilometrów przejedziemy na oponie. Będzie to w dużej mierze zależało od nawierzchni, pojazdu oraz sposobu eksploatacji. Niezależnie od tych czynników możemy być jednak pewni, że koła bieżnikowane są tak samo bezpieczne jak nowe. Musimy jednak mieć świadomość, że mimo cen nawet 3 razy niższych niż w przypadku nowych produktów, tutaj również nie warto oszczędzać. Trzeba zwrócić uwagę na to, by firma, której produkt kupujemy, była renomowana – w przeciwnym wypadku nie możemy mieć gwarancji trwałości i bezpieczeństwa, co jest przecież podstawą.

Najnowsze wpisy

Dlaczego nie zwlekać z wymianą opon na letnie?

Dlaczego nie zwlekać z wymianą opon na letnie?

Zima odchodzi na dobre, wiosna rozgościła się za oknem i powoli zaczynamy wyglądać ku ciepłym, letnim dniom. Wraz ...
Rzeczoznawca samochodowy – kiedy zdecydować się na jego pomoc?

Rzeczoznawca samochodowy – kiedy zdecydować się na jego pomoc?

Rzeczoznawca samochodowy najczęściej kojarzy się z osobą, która zjawia się kiedy dojdzie do kolizji lub wypadku, ogląda, wycenia, ...
Samochód po zimie – co w nim sprawdzić?

Samochód po zimie – co w nim sprawdzić?

Sezon zimowy potrafi być udręką nie tylko dla kierowcy, ale także dla jego samochodu. Wysokie amplitudy temperatur, wysoka ...