Na czym polega bieżnikowanie opon? Czym różni się bieżnikowanie na zimno i na gorąco?
Opony bieżnikowane (opony bieżnikowane zimowe i letnie) to tańsza alternatywa dla zakupu fabrycznie nowych opon. Można zaoszczędzić przy zakupie opon nawet do 50 procent, w porównaniu do analogicznych opon nowych. Jednak bieżnikowanie opon ma swoje minusy.
Wyjaśnimy dzisiaj – co to są opony bieżnikowane? Czy bieżnik opony, powstały w procesie bieżnikowania, zapewnia odpowiedni poziom bezpieczeństwa?
Opony nalewki, opony nalewane, opony regenerowane – to inne nazwy opon bieżnikowanych. Opony bieżnikowane można znaleźć w wielu sklepach stacjonarnych oraz internetowych. Są na przykład sprzedawane w supermarketach. I mają bardzo atrakcyjne ceny. Często klienci kupują takie opony, myśląc, że kupują opony fabrycznie nowe.
W Polsce działa kilka firm, które zajmują się bieżnikowaniem opon.
Opony bieżnikowane – co to znaczy?
Zacznijmy od podstaw. Co to jest bieżnik w oponie? To część opony, która styka się z nawierzchnią drogi. Bieżnik opony jest odpowiedzialny za przyczepność do nawierzchni, za odprowadzanie wody (bieżnik w oponach zimowych także śniegu i pośniegowego błota), a także zapewnienie odpowiedniej kierowalności, sprawne przenoszenie siły napędowej na koła i krótką drogę hamowania.
Bieżnik w oponie zimowej ma inną rzeźbę, niż w oponie letniej. Jest to inny kształt klocków i rowków. Dodatkowo bieżnik na oponach zimowych jest pocięty drobnymi lamelkami, zapewniającymi przyczepność na śniegu. W trakcie eksploatacji bieżnik opony się ściera. Minimalny bieżnik na oponie zimowej powinien wynosić 3mm, a minimalny bieżnik na oponie letniej 1,6mm.
Opona bez bieżnika nie zapewnia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa. Auto może wpaść w poślizg, albo nie zapewnić odpowiednio krótkiej drogi hamowania. Opony bez bieżnika nadają się do wymiany.
Nowy komplet opon jest drogi. Za komplet opon budżetowych trzeba zapłacić 1000 – 1200 złotych. Za opony wyższej klasy – minimum kilkaset złotych więcej.
I tutaj pojawiło się rozwiązanie, znane jako bieżnikowanie opony, albo regeneracja opony.
Wielu kierowców zadaje sobie pytanie: bieżnikowane opony – co to znaczy?
Co to znaczy, że opona jest bieżnikowana? To znaczy, że na zużyty bieżnik w używanej oponie został nadlany nowy bieżnik. Dzięki temu opona odzyskała swoją przydatność do użytkowania. Nalewki na opony powstają zgodnie z określonymi wzorami i z określonych materiałów.
Ponowne wykorzystanie używanych opon z jednej strony pozwala na sprzedaż kierowcom tańszego ogumienia. Z drugiej jest też dobre dla środowiska.
Regeneracja opon – czy każda opona może być bieżnikowana?
Nie, nadlewanie opony można przeprowadzić tylko na określonych oponach, które przeszły testy.
Jak testuje się opony? Nalewanie opon może być wykonane na oponach, które nie miały uszkodzonych ścian bocznych, nie były naprawiane i które nie są popękane, zdeformowane, a ich materiał nie wykazuje oznak zużycia ani skruszenia. Każda firma, która wykonuje opony nadlewki, ma swoje kryteria. Opony są poddawane testom przez pracowników, a także przez specjalne urządzenia, które prześwietlają opony. Dzięki temu można wykryć ewentualne uszkodzenia wewnętrzne opony.
Opony przeznaczone do bieżnikowania nie powinny mieć więcej, niż 6 lat od daty produkcji.
Nowy bieżnik – opona stara. Na czym polega bieżnikowanie opon?
Po zakwalifikowaniu do bieżnikowania, opony są szorstkowane. To proces, który polega na usuwaniu starego bieżnika i wyrównaniu całej opony.
Następnie wypełniane są ubytki za pomocą mieszanki gumowej. Kolejny krok to nadlanie nowego bieżnika, o wybranej rzeźbie i spełniającego określone parametry. Zatem albo jest to bieżnik zimowy, całoroczny, albo letni.
Bieżnikowanie opon na zimno
Co oznacza opona bieżnikowana na zimno? To pierwsza metoda (tańsza) nakładania bieżnika na opony. Na czoło karkasu nakładany jest nowy bieżnik, z nadaną rzeźbą, który był wcześniej poddany wulkanizacji. Kolejny krok to umieszczenie opony w komorze ciśnieniowej. W temperaturze ok. 115 st. C zachodzi proces wulkanizacji. Trwa to ok. 3 godziny.
Ten rodzaj opon jest tańszy, ale też bardziej podatny na uszkodzenia.
Bieżnikowanie opon na gorąco
co znaczy opona bieżnikowana ma gorąco? To drugi sposób produkowania opon. Opony bieżnikowane na gorąco mają nakładaną surową mieszankę gumy na czoło i boki karkasu opony (wcześniej wyszczotkowanego i z uzupełnionymi brakami). Następnie opona trafia do formy wulkanizacyjnej, która nadaje bieżnikowi rzeźbę. Forma jest rozgrzana do ok. 160 st. C. Jest to proces, który naśladuje proces produkcji nowych opon.
Opona bieżnikowana – jak poznać?
Opony po regeneracji mają specjalne oznaczenia na ściance bocznej. Jakie to oznaczenia? Opony nalewki – jak rozpoznać? Jest to bardzo łatwe.
- Opona bieżnikowana – oznaczenie podstawowe to R, Retread albo Retreaded
- Opony bieżnikowane – oznaczenie daty – na ściance bocznej znajduje się data bieżnikowania, zapisana w ten sam sposób, co data produkcji nowej opony. Czyli dwie liczby oznaczające kolejny tydzień roku i dwie liczby oznaczające rok.
Są też dodatkowe oznaczenia – standardowe, które pozwalają poznać, że są to opony bieżnikowane na zimę, opony bieżnikowane na lato, albo opony nalewki wielosezonowe.
Bez względu na to, na jakie opony się zdecydujesz – założymy je w IRMAR
IRMAR to profesjonalny warsztat samochodowy w Krakowie. W naszej firmie naprawimy Twoje opony, założymy je na felgi, a także wyważymy całe koła i ustawimy geometrię. Dysponujemy świetnym sprzętem i doświadczoną kadrą.