Gorzki smak drogowej soli

gorzki-smak-drogowej-soli

Posypywanie dróg solą to skuteczny sposób na ochronę nawierzchni dróg przed powstawaniem na niej warstwy lodu. Lód na drodze to najgorsze, co może spotkać kierowców. Niestety, sól do posypywania dróg ma skutek uboczny. Sypanie soli na drogi powoduje znaczące zagrożenie korozją, która atakuje przede wszystkim progi, podwozia aut, układy wydechowe i metalowe części zawieszenia, a także inne elementy. Jak chronić się przed działaniem soli drogowej?

Z jednej strony każdy kierowca powinien być jej wdzięczny.
W trakcie opadów marznącego deszczu kierowcy często modlą się o to, żeby przyjechała piaskarka, rozsypująca na drodze mieszaninę piasku i soli drogowej. Sól rozpuszcza lód i uniemożliwia jego powstanie. Piasek zwiększa przyczepność

Sól drogowa – co to jest?

Sól drogowa to produkt przemysłowy, którego zadaniem jest rozmrażanie i zapobieganie powstawaniu lodu na nawierzchniach dróg asfaltowych i betonowych (w tym z kostki brukowej), a także na ciągach pieszych (chodnikach).

Sól drogowa a spożywcza – czym się różnią? Sól drogowa to po prostu nieoczyszczona sól kamienna, wydobywana w kopalniach. Oczyszczona sól kamienna to sól spożywcza (może być dodatkowo jodowana).

Sól drogowa – skład. Z czego składa się sól drogowa? Sól drogowa zawiera od 90 do 97 procent chlorku sodu, do 3 procent wody i do 8 procent substancji nierozpuszczalnych w wodzie.
Sól ma skłonność do zbrylania się, po większym kontakcie z wilgocią, przez co trzeba stosować jej większe ilości. Dlatego na drogach stosowana jest sól drogowa z antyzbrylaczem, którym jest żelazocyjanek potasowy. Stosuje się niewielkie ilości tego środka: do 20 mg na kilogram soli.
Stosowana jest również sól drogowa z piaskiem. W takiej mieszance sól drogowa zapobiega powstawaniu lodu i roztapia istniejący lód, a piasek zwiększa przyczepność opon do nawierzchni drogi.
Sól drogową rozprowadza się metodami mechanicznymi, posypując równomiernie drogi i ciągi piesze. Aby móc ją odpowiednio rozprowadzać za pomocą sit mechanicznych, stosuje się sól o określonych parametrach – od 1 do 6 mm.
W niektórych miastach w Polsce zabrania się sypania soli na chodniki i na niektóre drogi osiedlowe. Dlaczego? O tym dalej.

Dlaczego sól roztapia lód? Skuteczne działanie soli drogowej jest możliwe dzięki temu, że temperatura zamarzania roztworu soli z wodą jest niższa, niż temperatura zamarzania wody.

Przeczytaj również: Jak walczyć z korozją na karoserii?

Czy sól drogowa jest szkodliwa?

Sól drogowa jest bardzo skuteczna w walce z lodem i w zwiększaniu naszego bezpieczeństwa na drogach i na chodnikach. Do tego jest tania i ogólnie dostępna. Sypanie solą dróg ma swoje ekonomiczne uzasadnienie.
Niestety, są również wady. Sól drogowa jest największym wrogiem samochodów w trakcie zimy – o tym napiszemy dalej.
Ale wywoływanie korozji to nie jedyny skutek uboczny stosowania soli. Czy sól drogowa niszczy beton? Niestety, tak. Niszczy krawężniki i chodniki, a także kostkę brukową. Tymczasem coraz częściej stosuje się nawierzchnie drogi z betonu, nie tylko na drogach osiedlowych, ale nawet na autostradach.
Skład soli drogowej negatywnie wpływa na korzenie roślin (jeśli w wodzie, którą piją rośliny, pojawi się duże stężenie soli, a może się tak stać w pobliżu drogi), a także powoduje oparzenia łap zwierząt, które np. idą po chodniku posypanym solą.

Zamiast soli drogowej – czy są produkty zastępcze?

Z racji tego, ze sól drogowa jest szkodliwa, znaleziono zamienniki. Najpopularniejszy zamiennik soli drogowej to chlorek wapnia. Dodatkowo wzbogaca się go substancjami chemicznymi, które hamują powstawanie korozji. Jest zatem bezpieczny dla karoserii aut. Chlorek wapnia jest też bardziej skuteczny od soli drogowej w niskich temperaturach i zdecydowanie mniej szkodzi roślinom. Niestety, jest też droższy, przez co jeszcze przez wiele lat nie odejdziemy od soli drogowej.

Sól drogowa a samochód

Teoretycznie współczesne zimy są cieplejsze. Ale za to jest w ich trakcie więcej dni wilgotnych i z temperaturą, oscylującą w okolicach zera. A to powoduje, że zagrożenie zamarznięciem wody na jezdni jest bardzo wysokie.
Dlatego służby miejskie muszą stosować duże ilości soli, aby zapobiegać wypadkom. Warstwa lodu na drodze to wyzwanie także dla najlepszych aut, wyposażonych w najbardziej zaawansowane systemy bezpieczeństwa.

Sól drogowa wywołuje korozję. Dodatkowe czynniki to brud, błoto i wilgoć, które osadzają się na podwoziu, progach, okolicach nadkoli i elementach układu wydechowego oraz na metalowych częściach zawieszeń samochodowych. To wszystko części najbardziej narażone na działanie soli drogowej.
Silny atak korozji może doprowadzić do całkowitego zniszczenia samochodu. Jeśli dojdzie do skorodowania płyty podłogowej, wzmocnień (podłużnic), miejsc mocowania karoserii do podwozia (podciągów) czy miejsc mocowania zawieszenia oraz układu napędowego – auto będzie nadawać się na złom.

Dodatkowa przestroga – w samochodach elektrycznych nad podłogą auta umieszczona jest płasko bateria, najdroższa część pojazdu. Jeśli dojdzie do korozji podwozia – producenci aut elektrycznych zalecają wymianę całej płyty podłogowej. Nietrudno się domyślić, że taka operacja kosztuje tyle, co prawie nowe auto.

Przeczytaj również: Zimowa pułapka na wycieraczki

Jak chronić samochód przed działaniem soli drogowej?

Kiedy dokładnie wiemy, jak działa sól drogowa, musimy też wiedzieć, jak się przed nią chronić.

  • Nie bez powodu zaleca się dokładne mycie podwozia samochodu po każdej zimie. Pozwala ono na usunięcie resztek soli drogowej, brudu i zaschniętego błota, które wywołują korozję.
    Jeśli chcesz dokładnie umyć podwozie, bez konieczności stosowania szeregu środków chemicznych – zapraszamy do IRMAR. Nasza myjnia parowa pozwoli na dokładne umycie podwozia auta, bez konieczności stosowania chemii.
  • Podwozie samochodu i progi muszą być zabezpieczane przez atakami korozji. Jest wiele metod zabezpieczenia: stosowanie środków bezpośrednio na rdzę, stosowanie środków opartych o aluminium i cynk, stosowanie środków na bazie wosku, farby okrętowe a także grube warstwy ochronne z tak zwanego baranka. Trzeba pamiętać o tym, aby podwozie dokładnie wyczyścić – najlepsze efekty daje piaskowanie. Następnie trzeba zobojętnić chemicznie wszystkie ślady korozji, a na koniec położyć środek ochronny.
    Do wnętrza progów i w dolne części drzwi wprowadza się również środki antykorozyjne.

Jeśli chcesz skutecznie zabezpieczyć samochód przed korozją – odwiedź IRMAR. Profesjonalne zabezpieczenie samochodu przez korozją w Krakowie – to jedna z naszych usług.

Najnowsze wpisy

Co zrobić żeby szyby w samochodzie nie zamarzały od środka?

Dlaczego szyby w samochodzie zamarzają od środka? Głównym powodem jest woda (wilgoć, para wodna), która dostaje się do ...

Oświetlenie wnętrza samochodu – czy są przepisy, które określają jakie światła trzeba montować wewnątrz pojazdu?

Z jakich elementów składa się typowe oświetlenie wewnętrzne samochodu? Czy oświetlenie wewnętrzne auta można modyfikować? Czy są przepisy, ...

Problemy po wymianie tarcz i klocków hamulcowych

Hamulce piszczą po wymianie tarcz i klocków w Twoim samochodzie? Po wymianie tarcz i klocków słabo hamuje? Sprawdźmy, ...