Alternator – objawy awarii i sposób naprawy tego ważnego podzespołu

Co zrobić z uszkodzonym rozrusznikiem i alternatorem?

Alternator to jeden z najważniejszych podzespołów, stosowanych w samochodach. Objawy uszkodzonego alternatora powinni skierować kierowcę jak najszybciej do warsztatu. Dlaczego? Uszkodzenia alternatora powodują, że silnik i cały samochodów nie ma prądu. A to oznacza, że korzystanie z takiego auta jest niemożliwe.

Objawy zepsutego alternatora powinny jak najszybciej skierować kierowcę do warsztatu samochodowego. Zazwyczaj alternator już wcześniej ostrzega o tym, że zaczyna się psuć. Ale może też przydarzyć się awaria alternatora w trasie.
Zresztą, źródłem problemu wcale nie musi być alternator, tylko napędzający go pasek wieloklinowy.
W niniejszym poradniku odpowiedni na wszystkie pytania dotyczące prądnicy samochodowej, wymienimy objawy alternatora, który się psuje, napiszemy, jak go naprawić.

Przeczytaj również: Rozrząd na pasku i łańcuchu – wady i zalety

Jaką rolę pełni alternator w samochodzie?

Alternator to kluczowy podzespół w układzie elektrycznym samochodu. Jest często nazywany także prądnicą. To doskonale wyjaśnia jego rolę w samochodzie. Rolą alternatora jest produkcja prądu elektrycznego na potrzeby instalacji elektrycznej auta, po włączeniu silnika.
Poza tym, alternator ma za zadanie także ładować akumulator, aby ten mógł zapewnić prąd potrzebny do uruchomienia silnika (dla rozrusznika) i do zasilania odbiorników energii po wyłączeniu jednostki napędowej.

Alternator jest napędzany przez pasek wieloklinowy. Pasek ten przekazuje napęd z koła pasowego na wale korbowym na koło pasowe alternatora. Pasek musi mieć odpowiednie napięcie. Dba o to napinacz paska wieloklinowego.

Alternator jest zamontowany z boku silnika, w jego górnej części. Wyglądem przypomina silnik elektryczny.

Jak działa alternator samochodowy?
• Pasek wieloklinowy przekazuje napęd z koła pasowego na wale korbowym na koło pasowe alternatora.
• Obracające się koło pasowe alternatora powoduje obracanie się wirnika alternatora. Wirnik znajduje się wewnątrz alternatora. To łożyskowany elektromagnes, który jest połączony z zewnętrznym stojanem za pomocą szczotek i pierścieni ślizgowych.
• Obracanie się wirnika alternatora powoduje powstanie pola magnetycznego przez wirujące elektromagnesy.

Jak zbudowany jest alternator? Składa się on z:

  • metalowej obudowy, z otworami wentylacyjnymi;
  • koła pasowego, napędzanego przez pasek wieloklinowy;
  • ruchomego wirnika z elektromagnesami;
  • nieruchomego stojana;
  • regulatora napięcia;
  • diody wzbudzenia i diody głównej;
  • wentylatora zabudowanego za wirnikiem, obracającego się wraz z nim, aby chłodzić pracujące elementy;
    • szczotek oraz szczotkotrzymacza.

Problemy z alternatorem pojawiają się najczęściej po przekroczeniu przebiegu 200 – 300 tys. km. Objawy uszkodzonego alternatora mogą też pojawić się wcześniej. Wszystko zależy od sposobu użytkowania auta, a także od jakości zastosowanych części przez producenta, na pierwszy montaż.

Przeczytaj również: Co to jest katalizator samochodowy i jaką pełni rolę?

Uszkodzenie alternatora – objawy awarii

Objawy uszkodzenia alternatora są charakterystyczne i w miarę łatwo można je rozpoznać. Jak rozpoznać, że w samochodzie pojawiła się awaria alternatora? Objawy są następujące:

  • czerwona kontrolka akumulatora na desce rozdzielczej, która zapala się lub miga podczas pracy silnika;
  • hałas podczas pracy, generowany przez zużyte łożysko alternatora – objawy tego typu są łatwe do zidentyfikowania, albowiem hałas jest charakterystyczny;
  • awaria alternatora podczas jazdy może być spowodowana przez zerwany pasek klinowy, albo uszkodzenie jego napinacza;
  • czym jeszcze może zaskoczyć uszkodzony alternator? Objawy mogą być też takie, że czerwona kontrolka akumulatora zapala się tylko przy określonej prędkości obrotowej silnika;
  • objawy awarii alternatora to także hałas zużytego koła pasowego, na którym ślizga się pasek wieloklinowy;

Spalony alternator w ogóle nie produkuje prądu. Przez to jedynym źródłem zasilania dla instalacji elektrycznej auta jest akumulator. Prąd z niego pozwoli na przejechanie najwyżej kilku kilometrów. Jeśli oczywiście, akumulator jest dobrej jakości i jest naładowany do pełna.
Usterki alternatora mają wpływ na ładowanie akumulatora. Uszkodzony alternator przeładowuje akumulator, doprowadzając do jego uszkodzenia. Albo w ogóle nie ładuje lub niedoładowuje akumulatora. Przez co nie można uruchomić silnika.

Uszkodzony alternator – objawy w dieslach i benzyniakach są takie same. Albowiem alternator w obydwu rodzajach napędów pełni taką samą rolę. Różnica polega na tym, że w dieslach stosuje się mocniejsze alternatory, bo diesel potrzebuje więcej prądu.

Przeczytaj również: Co to jest turbosprężarka i dlaczego jest istotna?

Najczęstsze usterki alternatora

Objawy uszkodzenia alternatora w samochodzie są powodowane najczęściej przez:

  • zużycie eksploatacyjne szczotek;
  • spalony bezpiecznik alternatora – niestety, nie wystarczy go tylko wymienić, trzeba znaleźć przyczynę, dla której się przepala;
  • spalony alternator – przyczyny awarii to najczęściej przebicia, spalone szczotki, zwarcia;
  • uszkodzony wirnik alternatora – objawy to brak ładowania;
  • spalone uzwojenie alternatora – teoretycznie, można je przewinąć w wyspecjalizowanych warsztatach, ale nie jest to opłacalne;
  • Powodem awarii może być też dioda, w którą wyposażony jest alternator. Objawy uszkodzenia diody to słabe ładowanie, albo całkowity brak ładowania;
  • uszkodzone łożysko w alternatorze – objawy to hałas.

Przypominamy, że typowe usterki alternatora mogą być powodowane także przez pasek wieloklinowy, który go napędza. Wszystko trzeba dokładnie sprawdzić.

Masz problemy z układem ładowania? Odwiedź IRMAR w Krakowie

Jeśli w Twoim aucie zepsuł się alternator – awaria uniemożliwi Ci korzystanie z samochodu. Odwiedź IRMAR – nasi mechanicy znajdą przyczynę awarii i wymienią alternator na nowy. Być może przyczyną jest tylko uszkodzony pasek albo jego napinacz.
Sprawdzimy to i usuniemy problem!

Najnowsze wpisy

Co zrobić żeby szyby w samochodzie nie zamarzały od środka?

Dlaczego szyby w samochodzie zamarzają od środka? Głównym powodem jest woda (wilgoć, para wodna), która dostaje się do ...

Oświetlenie wnętrza samochodu – czy są przepisy, które określają jakie światła trzeba montować wewnątrz pojazdu?

Z jakich elementów składa się typowe oświetlenie wewnętrzne samochodu? Czy oświetlenie wewnętrzne auta można modyfikować? Czy są przepisy, ...

Problemy po wymianie tarcz i klocków hamulcowych

Hamulce piszczą po wymianie tarcz i klocków w Twoim samochodzie? Po wymianie tarcz i klocków słabo hamuje? Sprawdźmy, ...