Różnica pomiędzy oponami zimowymi a oponami letnimi z homologacją zimową

Różnica pomiędzy oponami zimowymi a oponami letnimi z homologacją zimową

Opony samochodowe mają ogromny wpływ na bezpieczeństwo oraz komfort jazdy samochodem. Dlatego kierowca musi dokonywać właściwych wyborów, podczas kupowania opon. Jedną z kluczowych kwestii, poza wyborem odpowiedniego rozmiaru, są homologacje opon. Na co warto zwrócić uwagę? Czym opony letnie z homologacją zimową i opony wielosezonowe z homologacją zimową to jedno i to samo?

Sprawne opony, z odpowiednio dobranym bieżnikiem, mają kluczowy wpływ na bezpieczeństwo jazdy zimą. Auto może być wyposażone w najbardziej zaawansowane systemy bezpieczeństwa. Ale żaden z nich nie zadziała w odpowiedni sposób, jeśli samochód będzie miał założone zimą opony letnie. Albo bieżnik opon będzie bardzo niski.

Opony są drogie, a w ostatnich latach zimy złagodniały. Dlatego coraz większym powodzeniem cieszą się opony wielosezonowe. W ich przypadku nadal występuje wiele niedomówień, które trzeba wyjaśnić. Postaramy się to zrobić. Opony całoroczne zimą sprawują się naprawdę dobrze pod warunkiem, że zostały odpowiednio dobrane do auta,  pojazd nie jest zbyt ciężki, a kierowca jeździ w miarę spokojnie.

Przeczytaj również: Opony zimowe czy całoroczne?

Co to jest homologacja opony?

Na początek podstawowa sprawa – odpowiedź na ważne pytanie. Co to jest homologacja opony? Homologacja opony dla użytkownika samochodu ważna jest w dwóch sytuacjach.

Sytuacja pierwsza, mniej ważna. Homologacja opony, przyznana przez producenta samochodu. Co to oznacza? Producent auta, już w procesie projektowania samochodu, wybiera określony model opony samochodowej, od konkretnego producenta, który będzie stosowany na pierwszym montażu. Takie opony zapewniają najlepsze osiągi i najwyższe bezpieczeństwo podczas jazdy. Homologację producenta mogą otrzymać opony, które zostały zaprojektowane pod kątem produkowanego przez niego modelu auta. Kierowca może stosować określony model opony przez cały okres eksploatacji samochodu.

Sytuacja druga. Bardziej ważna dla każdego użytkownika auta. To homologacja zimowa opon. Dowodem na to, że dany model opony (zimowej albo całorocznej) ma homologację zimową, jest tak zwany alpejski znaczek na boku opony. Potwierdza on, że dany model opony przeszedł odpowiednie testy i uzyskał zadowalające osiągi. Znaczek alpejski to płatek śniegu, na tle trzech szczytów górskich. Znaczek alpejski potwierdza, że w warunkach zimowych opona zachowa się w odpowiedni sposób. Czyli jej bieżnik zapewni właściwą przyczepność do nawierzchni (dzięki odpowiednio miękkiej mieszance), odpowiednią drogę hamowania i skuteczne usuwanie wody, śniegu oraz pośniegowego błota sprzed czoła opony.

Opony całoroczne z homologacją zimową

Opony całoroczne z homologacją zimową to standardowe opony wielosezonowe, dostosowane do jazdy przez cały rok. Do ich produkcji stosowana jest mieszanka gumowa, która jest raczej bardziej miękka. Przez to zapewnia odpowiednie warunki do jazdy zimą oraz średnie do jazdy latem. Mieszanka, z której produkowane są opony wielosezonowe, nie jest tak twarda latem, jak mieszanka opon letnich. Przez to nie zapewnia maksimum osiągów i ściera się szybciej, niż typowe opony letnie. Niemniej jednak opony wielosezonowe z homologacją zimową (czyli ze znaczkiem alpejskim) to dobre i bezpieczne rozwiązanie. Ale podkreślmy jeszcze raz: dla kierowcy, który jeździ spokojnie a jego auto nie ma bardzo mocnego silnika. Opony wielosezonowe z homologacją zimową nie są też najlepszym rozwiązaniem do jazdy na terenach podgórskich, gdzie panują najcięższe zimy. Bieżnik opon całorocznych z homologacją zimową stanowi kompromis pomiędzy rzeźbą bieżnika typowo letniego a zimowego. Najczęściej jest to bieżnik asymetryczny kierunkowy, z szeregiem lamelek (do zapewnienia przyczepności na śniegu) i z rowkami obwodowymi do usuwania wody, śniegu i pośniegowego błota.

Opony letnie z homologacją zimową

W ostatnich latach pojawiły się w sprzedaży opony całoroczne firmy Michelin, które są oponami letnimi z homologacją zimową. To rodzina opon Cross Climate. Opony te zapewniają pełnię osiągów w trakcie lata (ich mieszanka jest twarda, jak w typowych oponach letnich) a także dobre warunki do jazdy zimą (kiedy to mieszanka, z której je wyprodukowano, staje się elastyczna, aby zapewnić przyczepność do zimnej nawierzchni). Bieżnik opon, jak w typowych oponach całorocznych, stanowi kompromis pomiędzy bieżnikiem opon letnich a zimowych.

Opony całoroczne a zimowe

Opony całoroczne z homologacją zimową i opony letnie z homologacją zimową to rozwiązania kompromisowe. Jeśli chcesz korzystać z pełni osiągów auta – musisz stosować w nim opony sezonowe, letnie i zimowe. Opony całoroczne pozwalają na oszczędności, bo kupujesz jeden komplet zamiast dwóch. Jednak opony całoroczne także trzeba serwisować. Na przykład wyważyć je raz w roku i wymienić w nich wentyle.

Bez względu na to, czy korzystasz z opon zimowych, czy z opon całorocznych – zapraszamy do Irmar!

W naszym warsztacie prowadzona jest profesjonalna wulkanizacja i wymiana opon.

  • Profesjonalnie zamontujemy opony w Twoim aucie, bez względu na to, czy będą to opony całoroczne, czy sezonowe;
  • Naprawimy przebite opony;
  • Przeprowadzimy serwis opon wielosezonowych, wyważając je i wymieniając wentyle.

Najnowsze wpisy

Renowacja felg stalowych – jak to zrobić?

Felgi stalowe to nadal bardzo popularne rozwiązanie, choć mają one ogromną konkurencję ze strony felg aluminiowych. Felgi stalowe ...

Co to jest sworzeń wahacza i gdzie się znajduje w samochodzie?

Sworzeń wahacza to ważna część układu zawieszenia. Znajdziesz go w każdym samochodzie osobowym, na przedniej osi. Uszkodzony sworzeń ...

Sworzeń wahacza – objawy awarii w samochodzie osobowym

Jakie są objawy uszkodzonego sworznia wahacza w samochodzie osobowym? Jak rozpoznać luz na sworzniu wahacza (objawy awarii)? Jak ...