Serwisowanie klimatyzacji w samochodzie

Jeszcze pod koniec ubiegłego wieku samochód wyposażony w klimatyzację był luksusem, na który mogli pozwolić sobie tylko nieliczni użytkownicy dróg. Kosztowny „dodatek” wyposażenia samochodowego w przeciągu ostatnich dziesięciu lat stał się standardowym elementem niemal każdego auta. Dzięki klimatyzacji możemy rozkoszować się powiewem chłodnego powietrza – co przydaje się w szczególności podczas upalnych dni. Niewielu kierowców zdaje sobie jednak sprawę z  tego, że o „klimę” trzeba odpowiednio dbać, co jakiś czas przeprowadzając dezynfekcję układu czy uzupełnić czynnik chłodniczy.

Układ klimatyzacji jest dość skomplikowany i wymaga odpowiedniej eksploatacji. Niewłaściwa pielęgnacja „klimy” w naszych samochodach może doprowadzić do pogorszenia jej wydajności, a  także – co gorsza – może być szkodliwa dla zdrowia. Każdy układ klimatyzacji składa się z kilku stałych elementów, a zasada jego działania polega po prostu na schładzaniu ciepłego powietrza przez czynnik chłodniczy układu. W skład takiego czynnika wchodzą specjalne środki konserwujące. Jeśli klimatyzacja jest przez dłuższy czas nieużywana, stopniowo przestają one spełniać swoją funkcję. Dlatego powinniśmy regularnie włączać „klimę” w naszych samochodach. Nawet wtedy, gdy temperatura na zewnątrz pojazdu raczej nie zachęca do jazdy w „przyjemnym powiewie”. Najlepiej, gdy klimatyzacja uruchamiana będzie raz na dwa-trzy tygodnie (nawet zimą), na około dziesięć minut. Wtedy przyczynimy się do przedłużenia jej skutecznego działania, przy okazji unikając wiecznie zaparowanych szyb.

Mniej więcej raz do roku kierowca auta wyposażonego w układ klimatyzacji powinien wykonać jej standardowy przegląd. Choć przyjęło się, że taką czynność należy wykonać w sezonie letnim, najlepszą do tego porą jest wczesna wiosna. Dzięki temu zaoszczędzimy sporo czasu poprzez uniknięcie kolejek, dodatkowo koszt takiej usługi będzie o wiele niższy niż w przypadku, gdybyśmy zdecydowali się na przegląd w późniejszym terminie. Podczas kontroli specjaliści dokładnie sprawdzą stan wszystkich elementów, a ewentualne usterki i nieszczelności zostaną naprawione i usunięte. W  przypadku zagrzybienia układu, wszystkie elementy zostaną starannie wyczyszczone.

Oczywiście czyszczenia klimatyzacji możemy dokonać samodzielnie, na własną rękę. Nadmierne zawilgocenie parownika układu może doprowadzić do rozwoju grzybów, co z kolei wywoła np. reakcje alergiczną. Możliwy jest też nieprzyjemny zapach, wydostający się z naszej „klimy”. W takim przypadku należy dezynfekcja jest wręcz konieczna. Chcąc pozbyć się zanieczyszczeń, musimy użyć specjalnie przeznaczonych do tego preparatów (z  odpowiednim atestem). Po ustawieniu nawiewów na obieg wewnętrzny, włączamy klimatyzację i bardzo ostrożnie (aby nie uszkodzić np. radia) aplikujemy preparat. Po dziesięciu minutach możemy zebrać resztki piany i wyrzucić niepotrzebny już pojemnik po preparacie. Naturalnie wskazane jest dokładne przewietrzenie pojazdu. Trzeba również pamiętać o wymianie filtra przeciwpyłkowego.

Najnowsze wpisy

Renowacja felg stalowych – jak to zrobić?

Felgi stalowe to nadal bardzo popularne rozwiązanie, choć mają one ogromną konkurencję ze strony felg aluminiowych. Felgi stalowe ...

Co to jest sworzeń wahacza i gdzie się znajduje w samochodzie?

Sworzeń wahacza to ważna część układu zawieszenia. Znajdziesz go w każdym samochodzie osobowym, na przedniej osi. Uszkodzony sworzeń ...

Sworzeń wahacza – objawy awarii w samochodzie osobowym

Jakie są objawy uszkodzonego sworznia wahacza w samochodzie osobowym? Jak rozpoznać luz na sworzniu wahacza (objawy awarii)? Jak ...