Benzyna kontra diesel!

Kierowca szykujący się do zakupu nowego samochodu nierzadko staje przed dylematem dotyczącym wyboru rodzaju silnika. Od wielu lat zarówno „tradycyjne” silniki benzynowe, jak i wysokoprężne (tzw. diesle) mają swoich zwolenników oraz przeciwników. Chociaż czas, kiedy samochody wyposażone w napędy diesla rozchodziły się, jak świeże bułeczki już minął, to nadal cieszą się one dużym powodzeniem. Wiele osób decyduje się na zakup auta z  silnikiem wysokoprężnym, pomimo tego, że jego koszt jest coraz większy.

Jeszcze 10-15 lat temu silniki diesla były poważną konkurencją dla napędów wykorzystujących benzynę. Największym plusem samochodu wyposażonego w jednostkę diesla była cena paliwa – niższa nawet o kilkadziesiąt groszy w porównaniu do benzyny. Na dzień dzisiejszy ceny na stacjach paliw już niemal się wyrównały. Owszem, wciąż zatankujemy taniej, mając pojazd z silnikiem wysokoprężnym, jednak różnice nie będą tak wielkie, jak jeszcze jakiś czas temu. Ponadto samochody z dieslem są wyraźnie droższe od „benzynowych, co premiuje w tym wypadku te drugie. W przypadku ewentualnych awarii i  usterek także cena naprawy będzie wyższa.

Na korzyść diesla, czyli jednostki wykorzystującej ropę, przemawia z kolei kilka innych rzeczy. Pierwszą z nich jest komfort jazdy, jaką odczuwają kierowcy posiadający w swoich pojazdach właśnie motory dieslowskie. Diesel to także lepsze przyspieszenie auta, czy też większa zdolność do przystosowania się do jazdy na różnych obrotach. Dzięki troszkę sprawniejszemu działaniu (zwłaszcza w nowszych modelach), silniki wysokoprężne spalają także mniej paliwa. Minusem pojazdów wyposażonych w napędy diesla jest niestety wytwarzanie szkodliwych substancji podczas jazdy. Choć emisja samego dwutlenku węgla jest niższa, niż w przypadku benzyny, zagrożeniem są tutaj m.in. tlenki azotu czy cząstki stałe.

W przypadku zakupu nowego samochodu, każdy kierowca powinien zastanowić się, o ile tak naprawdę zwiększy się liczba na jego liczniku w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Jeśli ilość przebytych kilometrów przekroczy 40-50 tysięcy, wtedy warto zwrócić uwagę na pojazdy wyposażone w silniki wysokoprężne. Przy przejechanych mniej niż 20-30 tysięcy, powinniśmy wybrać raczej samochód na benzynę – przede wszystkim ze względu na ich niższą nawet o  kilka tysięcy cenę. Natomiast jeśli już decydujemy się na kupno diesla, nie powinniśmy brać pod uwagę samochodów starych i mocno wyeksploatowanych, które szybko mogą ulec awarii. Wspomniane już wysokie ceny naprawy mogą sprawić, że tylko będziemy musieli dołożyć do interesu.

Z testów przeprowadzonych w ubiegłym roku przez dziennikarzy brytyjskiego magazynu „Diesel Car” wynika, że najlepszym samochodem wykorzystującym silnik diesla jest Volkswagen Golf. Z kolei wśród najlepszych pojazdów na benzynę (najbardziej oszczędnych) królują takie auta jak np. Renault Clio , Skoda Fabia, Opel Corsa, czy Audi A2.

Najnowsze wpisy

Czy można holować samochód elektryczny?

Co zrobić z samochodem elektrycznym po wypadku, kolizji, unieruchomieniu, uszkodzeniu a także po całkowitym rozładowaniu baterii? Czy można ...

Czy można holować auto na drodze szybkiego ruchu?

Czy na drogach szybkiego ruchu można holować samochód? Czy na drodze ekspresowej można holować auto? Czy na autostradzie ...

Jak holować samochód z automatyczną skrzynią biegów?

Na naszych drogach jest coraz więcej samochodów z automatycznymi skrzyniami biegów. To standardowe skrzynie hydrauliczne, skrzynie dwusprzęgłowe DSG ...